Płatności i bankowość

Można to już śmiało powiedzieć, BLIK to przyszłość płatności e-commerce

Grzegorz Ułan
Można to już śmiało powiedzieć, BLIK to przyszłość płatności e-commerce
Reklama

Dostaliśmy właśnie dane od Polskiego Standardu Płatności za I kwartał 2017 roku, odnośnie popularności płatności BLIK w naszym kraju. Nie będę już po raz kolejny pisał, że to kolejny rekordowy kwartał dla BLIKA, bo to już nie tylko trend, ale standard i odzwierciedlenie ciepłego przyjęcia Polaków tego sposoby regulowania płatności, w zdecydowanej większości w płatnościach internetowych.

Pamiętam doskonale dzień premiery IKO, protoplasty BLIKA. Byłem na tej konferencji i wprawdzie czuć było w powietrzu, że to coś dużego, zwiastującego nowe, lepsze i szybsze płatności, ale tak naprawdę nikt nie przewidywał, że tak szybko to się rozwinie i zostanie zaadoptowane w Polsce. Przede wszystkim nikt nie wiedział, jak będzie wykorzystywane przez Polaków

Reklama

Na samej konferencji demonstrowano to raczej jako szybkie i bezpieczne wypłacanie pieniędzy z bankomatu czy dokonywanie płatności w sklepie.

Niemniej inne banki dostrzegły potencjał i postanowiły się zjednoczyć i udostępnić jedno wspólne rozwiązanie dla swoich klientów w postaci BLIKA. Od tego dnia oprócz PKO BP, pięć innych banków udostępniło te szybkie płatności: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, mBank oraz ING Bank Śląski.

To był początek 2015 roku, ale mimo dołączenia nowych banków rozwiązanie to było cały czas jedynie ciekawostką, wykorzystywaną przez bardziej obeznanych w technologiach użytkowników. Na koniec 2015 roku BLIK odnotował 1,73 mln średnich dziennych obrotów i średnią dzienną liczbę zleceń w liczbie 6.688 szt. Taka baza była zbyt mała, żeby samo się to zaczęło kręcić, zaczęto więc dodawać nowe funkcje. Na wakacje 2016 roku wprowadzono opcję wypłaty z bankomatów, kolejne banki wdrażały w swoich aplikacjach płatności P2P, ale największym przełomem było udostępnienie możliwości płatności internetowych bez każdorazowego wpisywania kodu na jesieni 2016 roku.

Przed premierą tej funkcji widać jeszcze było, że BLIKA wykorzystywano głównie do wypłaty z bankomatów w II kwartale 2016 roku, płatności internetowe zaczęły zyskiwać w III kwartale, by w IV kwartale przebić się zdecydowanie na pierwsze miejsce.

Na wyniki IV kwartału częściowo wpływ miała ogólnopolska kampania reklamowa i promocja Blikomania, uruchomiona na początku grudnia 2016 roku, ale liczby zaczęły w końcu robić wrażenie. W tym okresie wykonano łącznie 3,8 mln zleceń o łącznej wartości 616,7 mln złotych, średnio dziennie wykonano 41.643 zleceń o łącznej wartości 6,7 mln złotych. W porównaniu z IV kwartałem 2015 roku mieliśmy więc kilkuset procentowe wzrosty w każdym parametrze.

Sama kampania reklamowa pokazała też jasny kierunek, BLIK to płatności internetowe, ewentualnie wypłata z bankomatu czy płatności P2P, płatności w sklepie nie pojawiły się nawet w reklamie. Użytkownicy zadecydowali i dziś liczby pokazują dobitnie, że BLIK to zdecydowanie płatności internetowe. Dane za I kwartał 2017 roku, nadal to potwierdzają. Za zakupy w internecie płacono BLIKIEM 3,6 miliona razy, w sklepach stacjonarnych prawie 360 tys. razy. Z bankomatów BLIKIEM wypłacano ponad 1,6 miliona razy i dokonano 311 tys. przelewów P2P.

Grzegorz Długosz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności:

Reklama

BLIK upowszechnia się jako wszechstronny, wielokanałowy sposób płacenia. Klienci coraz chętniej z niego korzystają. Po świetnym czwartym kwartale ubiegłego roku i zakończonej kampanii promocyjnej, BLIK zyskuje coraz większy zasięg i popularność, jako bardzo wygodna metoda płatności. Blisko 6 milionów transakcji zrealizowanych w pierwszym kwartale tego roku pokazuje dalszy dynamiczny wzrost. Podpisane umowy z kolejnymi bankami dowodzą, że BLIK stał się standardem płatności mobilnych w Polsce nie tylko z nazwy.

Dariusz Mazurkiewicz, wiceprezes zarządu PSP:

Reklama

Nie jest przesadą stwierdzenie, że BLIK to prawdziwa rewolucja w płatnościach e-commerce, a szczególnie m-commerce. Umożliwienie klientom płacenia w ten sposób znacznie zwiększa liczbę finalizowanych transakcji. Przykłady pokazują, że po wyborze BLIKA jako metody płatności, klienci częściej kończą transakcję, niż kiedy wykorzystują inne możliwości. Dzięki coraz powszechniejszemu wykorzystaniu metody ONE CLICK wskaźniki konwersji będą jeszcze lepsze.

Bez wątpienia BLIK już na dobre zagościł wśród dostępnych płatności w sieci, jest wygodny, szybki i bezpieczny. Sami w komentarzach pod wpisami o BLIKU przyznajecie, że właśnie tak wykorzystujecie go do swoich płatności. Podejrzewam, że oprócz płatności w sieci, rozwijać się będzie również opcja wypłacania z bankomatów, zwłaszcza, że już dwa banki wprowadziły opłaty za wypłaty z bankomatów kwot większych niż 100 zł, z pominięciem wypłat przy użyciu BLIKA.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama