17

Bankowanie online i mobilne to nasza domena, pozostałe kraje postkomunistyczne daleko w tyle

Mastercard udostępnił nam właśnie wyniki badania przeprowadzonego w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, obrazującego stosunek Polaków do cyfrowych produktów i usług na tle innych państw byłego bloku komunistycznego.

To, że szybciej zaadoptowaliśmy nowoczesne rozwiązania płatnicze od Amerykanów czy w Europie od Niemców, to już nikogo nie dziwi. Tłumaczy się to tym, że w wyniku transformacji po obaleniu komunizmu i zmiany ustroju, musieliśmy od zera budować system usług bankowych czy płatniczych, przez co od razu zaczęliśmy korzystać z najnowszych i nowoczesnych rozwiązań.

Tak jak ominęły nas pagery, tak nie mieliśmy zbytnio okazji to korzystania z papierowych czeków, dostaliśmy od razu karty, najpierw zwykłe, później zbliżeniowe, nowoczesną bankowość internetową i mobilną, później przyszedł BLIK, Google Pay, Apple Pay czy płatności zegarkami. Wszystko to spotkało się z ciepłym przyjęciem rodaków i okazuje się, że bardziej wkomponowało się w nasze życie codzienne niż u mieszkańców pozostałych krajów, które przeszły podobną transformacje jak my.

Według wyników raportu Mastercard 81% Polaków korzysta z bankowości online, kiedy w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej ten odsetek kształtuje się na poziomie 63%. W dobie już tak rozwiniętych produktów i usług to przepaść.

Mniejszy dystans dzieli inne kraje od naszego, jeśli chodzi o korzystanie z bankowości mobilnej, 63% Polaków już z niej korzysta, a w innych krajach naszego regionu nieco ponad połowa. To tyle, ile u nas osób korzysta z płatności mobilnych, kiedy w innych krajach jest to poziom 40%. W Polsce średnio 10 razy w miesiącu dokonujemy płatności mobilnych, a średnia w regionie kształtuje się na poziomie 5,4.

Mastercard doszukuje się tu źródła tak dobrej adopcji produktów i usług cyfrowych w naszym kraju w tym, że jesteśmy bardzo „internetowi”. 76% z nas nie wyobraża sobie codzienności bez poczty e-mail czy wyszukiwania informacji w sieci. Już 68% deklaruje robienie zakupów przez internet, a 37% robi to przynajmniej raz w tygodniu. Natomiast przy miesięcznych deklaracjach wypadamy jednak już nieco gorzej na tle innych krajów z regionu, bo zakupy online dokonujemy średnio 3,5 raza w miesiącu, w porównaniu z 3,9 raza w regionie.

Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe:

W wielu dziedzinach naszego życia rozwiązania elektroniczne już wyparły te analogowe. Jak wynika z naszego badania, polscy konsumenci bardzo chętnie korzystają już z cyfrowych usług, szczególnie w zakresie finansów i płatności, i w tym aspekcie znajdujemy się w regionalnej awangardzie. Zaznajomienie się z nowymi technologiami często wymaga od użytkownika opanowania nowych umiejętności i zmiany zachowań, ale nasze badanie potwierdza, że Polacy są chętni, by korzystać z cyfrowych rozwiązań, szczególnie kiedy widzą wynikające z tego realne korzyści.

Co więcej, nie mamy dość i dostrzegamy potrzebę większych innowacji w takich dziedzinach jak edukacja – 42% wskazań, służba zdrowia – 40% czy transport publiczny – 30%. Nie zapominamy też o usługach nowej generacji, 55% z nas chciałoby korzystać z usług opartych na sztucznej inteligencji, a 60% na wirtualnej rzeczywistości.

Badanie zlecone przez Mastercard zostało zrealizowane przez Ipsos na 13 europejskich rynkach, w tym w Polsce. Celem było poznanie podejścia konsumentów do cyfrowych usług, płatności i bezpieczeństwa, m.in. w kontekście preferowanych metod uwierzytelniania transakcji. Badanie przeprowadzono metodą wywiadów internetowych, na grupie ubankowionych mieszkańców miast w wieku 20-50 lat. Próba dla Polski N=1 000.

Źródło: Mastercard.