Polska

A wasi dziadkowie mają laptopy i surfują po internecie?

Tomasz Popielarczyk
A wasi dziadkowie mają laptopy i surfują po internecie?
Reklama

Na stronie UKE opublikowano wyniki tegorocznego badania telekomunikacyjnego, w którym przebadano Polaków korzystających z tego typu usług. Ankieta dot...

Na stronie UKE opublikowano wyniki tegorocznego badania telekomunikacyjnego, w którym przebadano Polaków korzystających z tego typu usług. Ankieta dotyczyła m.in. wydatków na telefon, niebezpieczeństw w sieci, a także samego dostępu do internetu.

Reklama

Badania telekomunikacyjne są realizowane na zlecenie UKE co roku. Tym razem poza standardowym ujęciem ilościowym przeprowadzono również wywiady pogłębione, stawiając na ujęcie jakościowe. Całość zrealizowano w październiku i listopadzie. Do jakich wniosków można dojść analizując wyniki?

Jeśli chodzi o klientów indywidualnych widać kolejne wzrosty popularności telefonów komórkowych. Tych stale przybywa - na przestrzeni roku odsetek ten wzrósł o 4 punkty procentowe i wyniósł 92 proc. Na stałym poziomie utrzymuje się popularność telefonii stacjonarnej - 24 proc. Ile wydajemy na telefon komórkowy? Średnio jest to 49 złotych miesięcznie. Wydatki różnią się w zależności od typu oferty. Prepaidowcy wydają 35 zł, użytkownicy ofert mix - 50 zł, a abonenci - 62 zł.

Rośnie również liczba indywidualnych użytkowników internetu. Rok temu było to 58 proc., a teraz uzyskano wynik 69 proc. Większość osób korzysta w tym celu z laptopów i telefonów. Zapewne też z tego powodu aż 86 proc. respondentów spotkała się z usługą LTE, zaś 75 proc. spośród tej grupy łączy się z internetem za jej pośrednictwem. Ile tutaj wydają Polacy? Z badania wynika, że średnia dla internetu stacjonarnego i mobilnego wynosi 55 zł. Coraz większą popularnością cieszą się tutaj usługi wiązane, z których korzysta już 23 proc. badanych (16 proc. w 2014). Natomiast aż 72 proc. ocenia zmiany na polskim rynku telekomunikacyjnym pozytywnie.


Ciekawie wyglądają wyniki badania przeprowadzonego wśród klientów indywidualnych powyżej 50 roku życia. Także tutaj prym wiodą telefony komórkowe, z których korzysta 92 proc. badanych (wzrost o 3 proc.). Spada natomiast popularność ofert stacjonarnych - w skali roku o 10 p.p, co dało 30 proc. Aż 60 proc. użytkowników tego typu ofert przyznaje, że używa ich z przyzwyczajenia. Aż 44 proc. osób starszych deklaruje użytkowanie komputera oraz dostęp do internetu. Pozostali jako powód niekorzystania podają najczęściej brak potrzeby brak takiej potrzeby (31%), brak umiejętności (27%) oraz dodatkowo przekonanie, że jest to zbyt skomplikowane (14%).

W badaniu poruszano również kwestię internetu rzeczy. Wśród klientów indywidualnych słyszało o nim jedynie 10 proc. badanych. Zaledwie 17 proc. spośród nich korzysta z tego typu rozwiązań. W zdecydowanej większości (82 proc.) są to posiadacze telewizorów Smart TV. W przypadku klientów instytucjonalnych 1/4 słyszała o internecie rzeczy, ale zaledwie 3 proc. spośród nich wykorzystuje tego typu rozwiązania. Powody są różne - najczęściej obawa o bezpieczeństwo, opory przed inwigiliowaniem pracowników, brak wiedzy oraz koszty. Abstrahując od IoT warto dodać, że coraz więcej firm deklaruje wykorzystanie zaawansowanych serwisów telekomunikacyjnych jak np. usługi w chmurze. UKE nie podaje jednak tutaj konkretnych liczb.

Czy są powody do optymizmu? Warto zauważyć, że badanie realizowano w oparciu o deklaracje respondentów, a te mogą być różne. Biorąc pod uwagę popularność komputerów i internetu, możemy powątpiewać w te 44 proc. osób w wieku 50+ surfujących po sieci. Ciekawe są też 2/3 posiadaczy programów antywirusowych. Pytanie, ile z nich to faktycznie antywirusy, a ile podszywający się pod nie malware. Cieszy natomiast coraz większy odsetek ludzi mających dostęp do internetu. Widać też rosnącą popularność LTE, co dowodzi skutecznej promocji tej usługi.

Reklama

Pełną treść raportu znajdziecie na stronie UKE.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama