Gry

Ile Polacy wydają na mobilne granie? Więcej niż przypuszczacie

Patryk Koncewicz
Ile Polacy wydają na mobilne granie? Więcej niż przypuszczacie
Reklama

Polacy nie tylko aktywnie grają na smartfonach i tabletach, ale też chętnie wydają pieniądze na wirtualną zawartość.

Pamiętam, że jeszcze kilka lat temu gry mobilne były obiektem drwin, a próby popularyzacji tego specyficznego segmentu rozrywki wywoływały uśmiech politowania. Krytycy wychodzili bowiem z prostego założenia – po co mam grać na małym ekranie i słabym sprzęcie, skoro mogę ten czas poświęcić na tytuły komputerowe lub konsolowe. Czas pokazał jednak, że mobilne granie rośnie w siłę, a dzięki coraz potężniejszym smartfonom – jak iPhone 15 Pro – developerzy mogą tworzyć mobilne wersje dużych tytułów, które były niegdyś zarezerwowane tylko dla „dużych” platform. Jakby tego było mało, gracze coraz chętnie wydają pieniądze na wirtualną zawartość w grach mobilnych.

Reklama

Dlaczego aż 49% ankietowanych Polaków gra na smartfonach i tabletach?

Od Angry Birds i Candy Crush do Resident Evil: Village, War Thunder, Word of Tanks, PUBG czy Death Stranding – gry mobilne przeszły długą i niełatwą drogę, udowadniając, że smartfon może być dla wielu użytkowników pełnoprawnym urządzeniem do grania. Nie mówię tutaj o jakimś skromnym procencie, o grupie masochistów, starających się na siłę udowodnić, że „da się”, a o prawie połowie ankietowanych rodaków. Aż 49% Polaków gra na smartfonach i tabletach – wynika z badania przeprowadzonego przez dla Huawei przez SW Research metodą CAWI.

Źródło: Depositphotos

Dlaczego? Cóż, powodów jest kilka. Gry mobilne dają przede wszystkim dużo swobody i możliwość grania w dowolnym miejscu. Druga sprawa to ich całkiem spora różnorodność: od platformówek, przez wieloosobowe FPS-y, aż po liczne gry typu bubble shooter, w które zagrywa się nawet… moja babcia (serio). Trzeci powód to wspomniana wyżej dostępność tytułów AAA, czyli wysokobudżetowych produkcji, będących bezpośrednim odwzorowaniem ich odpowiedników z konsol czy PC. Ostatni argument to cena, w zasadzie jej brak. Gry mobilne zazwyczaj zarabiają bowiem na wewnętrznych mikropłatnościach, dzięki czemu samo pobranie i rozrywka jest darmowa. To, że za grę nie trzeba płacić, nie oznacza jednak, że Polacy nie wydają pieniędzy na mobilne granie – wręcz przeciwnie.

Niektórzy wydają na gry mobilne ponad 100 zł miesięcznie!

Na co Polacy wydają pieniądze w trakcie mobilnego grania? Przede wszystkim na osiąganie szybszego postępu w grze – taką odpowiedź zadeklarowało aż 46% ankietowanych. W dalszej kolejności są wirtualne przedmioty (18%), umiejętności (17%), wirtualna waluta i przepustki sezonowe (16%) oraz modyfikatory wyglądu postaci (14%).

Znacznie bardziej skłonni do zakupów w grach mobilnych są mężczyźni – 56% versus 38% kobiet. Co z podziałem na grupę wiekową? Najbardziej skłonni do wydawania pieniędzy na wirtualną zawartości są gracze z przedziału 25-34 lata (55%). Najrzadziej zaś decydują się na to młodzi dorośli, czyli osoby do 24 roku życia – tylko 31% z nich.

Źródło: Depositphotos

Pewnie ciekawi Was, o jakich wydatkach tutaj mowa. Z badania Huawei wynika, że najczęściej jest to kwota w przedziale 11-50 zł, na co miesięcznie decyduje się 22% mobilnych graczy. Większe kwoty, czyli od 51 do 100 zł, wydaje 8%. A powyżej 100 zł miesięcznie na mobilną rozgrywkę przeznacza 5% grających. Podobny odsetek (6%) płaci mniej niż 10 zł miesięcznie. Przyznam, że to trochę mnie zaskoczyło. Sam nie mam problemu z mikropłatnościami w dużych grach, ale na grę mobilną chyba nigdy nie wydałem ani grosza. Cóż, absolutnie nie jest to powód do krytyki. Jeśli taki stan rzeczy ma przyczynić się do tworzenia coraz lepszych i wysokobudżetowych gier na smartfony i tablety, to jestem na tak.

Stock image from Depositphotos

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama