Motoryzacja

Autosan wyprodukował elektryczny autobus, ale trudno nazwać go polskim

Kamil Pieczonka
Autosan wyprodukował elektryczny autobus, ale trudno nazwać go polskim
Reklama

Wszyscy pewnie kojarzycie firmę Autosan, wiele lat temu po polskich drogach jeździło ich całkiem sporo. Później spółka popadła w niemałe kłopoty i musiała ogłosić upadłość. Wtedy przejęła ją Polska Grupa Zbrojeniowa, która póki co tylko dokłada do tego biznesu. Coś się jednak w Autosanie dzieje, czego dowodem jest pierwszy elektryczny autobus.

Elektryczny Autosan SanCity 12LFE

Według oficjalnej strony Autosana, firma ma w ofercie obecnie 4 modele autobusów z serii SanCity, które różnią się długością. Największy z nich to niskopodłogowy SanCity 12LF, który dostępny jest też w wersji z napędem CNG. Teraz pojawiła się także wersja w pełni elektryczna oznaczona jako SanCity 12LFE. Model ten pokazano pierwszy raz kilka dni temu, podczas ogłoszenia współpracy z PGE, Eneą i Tauronem przy produkcji nawet 1500 elektrycznych pojazdów roboczych. Autosan ma stworzyć pojazdy przeznaczone do różnych zadań, w zależności od wymagań odbiorców.

Reklama


To jednak śpiew przyszłości, a pierwszy elektryczny autobus tej firmy jest już teraz faktem. Dzisiaj został ponownie pokazany podczas Kongresu 590, a dzięki portalowi Infobus, poznaliśmy też więcej informacji technicznych na jego temat. SanCity 12LFE może zabrać na pokład około 80 pasażerów, wyposażony jest w 3 pary podwójnych drzwi (niskopodłogowych) i może być wykorzystywany np. w komunikacji miejskiej.

Niestety jeśli oczekiwaliście, że Autosan samodzielnie stworzył napęd oraz akumulatory do tego autobusu to muszę was rozczarować. Firma z Sanoka wykorzystuje już gotowe komponenty i tylko montuje jest w swojej konstrukcji. Co wcale nie musi być złą wiadomością, bo bazowanie na sprawdzonych rozwiązaniach jest nie tylko tańsze ale i pewniejsze z punktu widzenia potencjalnego nabywcy. Napęd produkcji kanadyjskiej firmy TM4 składamy jest przez firmę Enika z Łodzi, a jego głównym elementem jest silnik synchroniczny o mocy 145 kW. Baterie dostarcza natomiast firma BMZ, mają one pojemność 232 kWh i zamontowane są na dachu i z tyłu autobusu. Nic nie wiemy jednak na ile jest to efektywne rozwiązanie. Na jednym ze zdjęć widać ekran w autobusie, który pokazuje naładowanie baterii na poziomie 80% i prawdopodobnie zasięg rzędu 144 km, oznaczałoby to, że SanCity 12LFE będzie w stanie przejechać około 180 km na jednym ładowaniu.

źródło zdjęć: Autosan

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama