Ten rok dla światowego rynku komputerów osobistych jest łaskaw. Do końca 2011 roku w sprzedaży powinno znaleźć się około 415 milionów komputerów, a pr...
Ten rok dla światowego rynku komputerów osobistych jest łaskaw. Do końca 2011 roku w sprzedaży powinno znaleźć się około 415 milionów komputerów, a przewidywany wzrost w skali roku to 10-15%. Nie jest jednak aż tak wesoło, jakby mogło się wydawać na pierwszy rzut oka. Duży udział w tych wynikach ma mieć sprzedaż tabletów, która ma sięgnąć w tym roku 59 milionów sztuk, tylko czy urządzenia te można zaliczyć w poczet PCetów?
Nim jednak spróbujemy rozstrzygnąć tę kwestię, to wróćmy jeszcze na chwilę do analizy firmy Canalys, wedle której Apple jest na prostej ścieżce do zostania liderem sprzedaży komputerów w 2012 roku, wypierając z podium HP. Według zaprezentowanych danych już w 3 kwartale tego roku Apple zajęło drugie miejsce na podium na tym rynku. Oczywiście wliczając w wyniki firmy doskonałą wręcz sprzedaż iPadów. Canalys informuje, że Apple w ciągu ostatniego roku zwiększyło udział w globalnym rynku z 9% do 15%, przy czym Mac „zgarnął” około 5% udziału.
Warto jeszcze zaznaczyć, że w tym roku na rynku powinno znaleźć się około 211 milionów laptopów, o 10% więcej niż w 2010 roku. Wróćmy jednak do kwestii włączania tabletów do wyników sprzedaży rynku komputerowego. Pytanie brzmi, czy tablet jest komputerem?
Na to pytanie na razie trudno odpowiedzieć i można je rozważać na dwóch płaszczyznach – własnej oceny oraz wpływu na sprzedaż innych urządzeń. Rynek tabletów rozwija się dopiero od około 2 lat. Wpływ tych urządzeń na sprzedaż netbooków czy laptopów na razie nie jest jeszcze dokładnie zbadany. Wprawdzie pojawiają się już głosy o „zabijaniu” przez tablety sprzedaży netbooków, ale na razie trudno mówić o masowości tego zjawiska. Ostatecznie tablety będą tym, za co uznają je konsumenci. Warto jednak podkreślić, że o ile w tamtym roku tablety stanowiły około 6% rynku komputerów, o tyle ten odsetek w tym roku sięgnie już około 14%.
Czy sprzedaż tabletów należy brać pod uwagę przy analizowaniu rynku komputerów czy nie, to nie zmienia to faktu, że urządzenia te mają coraz większy wpływ na całą branżę i nie wydaje się, aby miały stać się gadgetem kilku sezonów, zwłaszcza, że w odróżnieniu od netbooków sposoby wykorzystywania ich oraz one same wciąż ewoluują. A jeżeli tak, to dzięki iPadowi Apple ma szansę rzeczywiście przegonić innych konkurentów na rynku komputerów.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu