Google

Na Androidzie zagracie w grę zanim się cała pobierze

Konrad Kozłowski
Na Androidzie zagracie w grę zanim się cała pobierze
Reklama

Dysponujemy coraz szybszym dostępem do Internetu, ale czasem chcemy rozpocząć zabawę jak najszybciej, dlatego Google wprowadza do Androida 12 opcję uruchamiania gier zanim te będą w całości pobrane.

Podczas trwającego właśnie Game Developer Summit organizowanego przez Google firma ogłosiła jedną z najbardziej interesujących nowości w Android 12. Mowa o możliwości pobierania konkretnych elementów gier w konkretnej kolejności, by użytkownicy mogli je uruchamiać nawet wtedy, gdy gra nie została w całości pobrana na ich urządzenie.

Reklama

Android App Bundles zastępuje APK. Nowoczesność ma jednak swoją cenę…

Ruch ten nie jest przypadkowy, ponieważ w okresie izolacji społecznej, lockdownów i częstszego spędzania czasu w domu zauważono spory wzrost aktywności w grach na urządzeniach z Androidem. Android osiągnął bowiem pułap 3 miliardów aktywowanych urządzeń z tym systemem, a miesięcznie z Google Play Store korzysta aż 2,5 miliarda użytkowników. W sumie aplikacje zainstalowano ponad 140 miliardów razy! Teraz rzeczywiście korzystanie ze sklepu będzie jeszcze przyjemniejsze, bo nie będziemy zmuszeni czekać na to, gdy pobieranie dobiegnie końca.

Graj w trakcie pobierania gry - nowość w Android 12

Funkcja "Play as you download", z której już dziś mogą skorzystać deweloperzy, którzy zgłoszą się za pomocą formularza, pozwala uruchamiać gry nawet dwa razy szybciej, ponieważ w pamięci urządzenia znajdą się, na przykład, najpierw pliki odpowiedzialne za wyświetlenie ekranu startowego, menu i ekranu logowania/tworzenia konta. W międzyczasie pobierane i instalowane są pozostałe paczki danych.


Co istotne, nie ustalono dolnego limitu, dlatego z takiego rozwiązania mogą skorzystać także ci autorzy gier, których tytuły ważą zaledwie około 100 MB. Na powyższej grafice Google bardzo fajnie zobrazowało działania nowego rozwiązania - gdy pasek postępu osiągnął 18% pobierania, przycisk "Play" stał się aktywny i użytkownik mógł uruchomić grę. Dla porówniania obok umieszczono dotychczas działający system, w którym za każdym razem musieliśmy czekać na ukończenie procesu.

Polskie Warcaby na Androida i iOS ze 100 mln graczy na całym świecie

Bardzo ważną informacją dla deweloperów oraz użytkowników jest ta dotycząca prostoty całego mechanizmu. Okazuje się bowiem, że autorzy aplikacji nie muszą wcale przystosowywać swoich apek specjalnie z myślą o nowej funkcji, o ile korzystali do tej pory z tak zwanego systemu Play Asset Delivery, który doczekał się nowości w postaci Texture Compression Format Targeting. Ten automatycznie określa jakich nowoczesnych formatów kompresji użyć, aby jeszcze bardziej zmniejszyć rozmiar gry.

Reklama

https://youtu.be/e9JCRsLjDr4?t=1098

Oby nowość nie podzieliła losu Instant Apps

Miejmy nadzieję, że wdrożenie tych technologii będzie bardziej odczuwalne, aniżeli w przypadku Instant Apps. Te zaprezentowano podczas Google I/O  w 2016 roku i już na miejscu w Mountain View podczas konferencji miałem okazję je sprawdzić w praktyce. Okazało się to bardzo wygodne, przyjemne i praktyczne, ale od tamtej pory nie słyszeliśmy za często o projekcie, a deweloperzy najwyraźniej niezbyt chętnie wdrażali tę funkcję w swoich aplikacja.

Reklama

Google sprawi, że korzystanie z alternatywnych sklepów z aplikacjami w końcu będzie wygodne

Oby tym razem było inaczej, bo choć czas oczekiwania na instalację aplikacji nie jest dziś wygórowany, to jednak jeżeli pojawia się szansa na rozpoczęcie zabawy zanim cała gra zostanie pobrana na urządzenie, to chyba nikt nie będzie miał nic przeciwko temu.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama