0

Analiza i perspektywy na rozwój rynku e-commerce w Polsce – omówienie raportu

Przed rozpoczynającym się właśnie gorącym okresem kupowania świątecznych prezentów jest dobry czas, aby podsumować rynek e-commerce w Polsce. Analizę tego co dzieje się obecnie i jak może wyglądać handel internetowy w najbliższej przyszłości na zlecenie empik.com przygotował Nielsen. Perspektywy wedle raportu są dobre – liczba klientów sklepów internetowym w naszym kraju może niedługo zwiększyć się […]

Przed rozpoczynającym się właśnie gorącym okresem kupowania świątecznych prezentów jest dobry czas, aby podsumować rynek e-commerce w Polsce. Analizę tego co dzieje się obecnie i jak może wyglądać handel internetowy w najbliższej przyszłości na zlecenie empik.com przygotował Nielsen. Perspektywy wedle raportu są dobre – liczba klientów sklepów internetowym w naszym kraju może niedługo zwiększyć się aż o 1/4. Co przekonuje nas do wydawania pieniędzy w sieci zamiast w tradycyjnych sklepach? O tym poniżej.

Kim najczęściej są klienci sklepów internetowych w Polsce? Analizując takie sklepy jak Empik.com, Merlin.pl czy Amazon okazuje się, że najczęściej są to mężczyźni w wieku do 25 lat. Osoby im starsze, tym rzadziej korzystają z zakupów przez sieć. Co interesujące, większość badanych mężczyzn korzystało już ze sklepów internetowych, podczas gdy wśród kobiet odsetek ten wynosi 44%. W kategorii wiekowej przeważają osoby młode – statystyczny klient urodził się w 1985 roku.

Klienci polskich sklepów internetowych najczęściej posiadają rodziny – aż 32% osób wskazało, że ich gospodarstwo domowe zamieszkują 4 osoby. Ponad połowa respondentów, którzy korzystają z zakupów w sieci, posiada wykształcenie średnie. Dyplomem wyższej uczelni może pochwalić się 28% osób biorących udział w badaniu. Najchętniej z wirtualnego koszyka korzystają mieszkańcy województwa mazowieckiego. Z kolei największy odsetek osób stroniących od e-commerce zanotowano na Śląsku.

Dlaczego Polacy robią zakupy w sieci? Głównie dla wygody – aż 79% osób jako korzyść korzystania ze sklepów internetowych wskazało dostawę do domu. Nie mniej ważny okazuje się duży wybór produktów, możliwość złożenia zamówienia o dowolnej porze dnia, niższe ceny oraz oszczędność czasu. Ciekawą wskazówką dla sprzedawców może być niska skuteczność promocji dla stałych klientów oraz bezpłatnej dostawy.

Najczęściej z sieci zamawiamy ubrania, perfumy i kosmetyki, pliki mp3, książki, zabawki dla dzieci, gry i filmy. Te produkty 30-40% osób zamawia raz na kwartał lub nawet częściej. Z kolei jedynie raz w roku dokonujemy poważniejszych zakupów, takich jak sprzęt fotograficzny czy RTV lub AGD. Zdecydowanie widać po tym, że w internecie wolimy wydawać mniejsze sumy pieniędzy.

Na koniec ciekawe dane na temat barier korzystania ze sklepów internetowych przez Polaków. Najczęściej są to elementy, które może rozwiać pierwsze zamówienie poprzez sprawnie zarządzaną witrynę: przyzwyczajenie do tradycyjnych sklepów oraz obawy, że przesłany zostanie inny produkt, niż się zamawiało. Potwierdza to optymistyczne prognozy o wzrośnie liczby osób kupujących w sieci o 25%.

Czy Wy korzystacie ze sklepów internetowych? Biorąc pod uwagę dane z przeróżnych zestawień i raportów jasno widać, że z roku na rok rośnie liczba nie tylko klientów, lecz także osób stających po drugiej stronie barykady i próbujących swoich sił w e-commerce. Zwiększa się dostępność produktów, a ceny stają się coraz bardziej konkurencyjne. Czy za kilka lat nadchodzące święta nie będą kojarzyły się nam z długimi kolejkami w tradycyjnych sklepach, lecz z przeciążonymi serwerami sklepów internetowych? Ja jestem za!