Świat

AdTrap - usunie reklamy na stronach www i w aplikacjach w Twoim smartphonie

Krzysztof Wąsowski
AdTrap - usunie reklamy na stronach www i w aplikacjach w Twoim smartphonie
10

Reklama służy ludzkości od zarania dziejów. To właśnie dzięki reklamom dowiadujemy się o nowym, super wydajnym płynie do podłogi, a także o nowych hot-dogach oferowanych przez popularną sieć stacji benzynowych. Z reklamą każdy, ale to każdy, spotyka się kilkanaście razy dziennie. Najwięcej czasu s...


Reklama służy ludzkości od zarania dziejów. To właśnie dzięki reklamom dowiadujemy się o nowym, super wydajnym płynie do podłogi, a także o nowych hot-dogach oferowanych przez popularną sieć stacji benzynowych. Z reklamą każdy, ale to każdy, spotyka się kilkanaście razy dziennie. Najwięcej czasu spędzamy z reklamami online, zarówno tymi wyświetlanymi na odwiedzanych przez nas stronach WWW, jak i tymi, które pojawiają się w naszych urządzeniach mobilnych. Twórcy urządzenia AdTrap chcą pomóc wszystkim internautom w „odzyskaniu internetu”.

Przyznam szczerze, że jedną z najbardziej irytujących rzeczy jakie istnieją w internecie, poza trollami, są właśnie reklamy. O ile już od dłuższego czasu na reklamy banerowe przestałem zwracać uwagę, o tyle te wyskakujące są dosyć irytujące. Chyba każdy, komu zdarza się oglądać serial online zna tę złość, gdy w tle otwierają się dodatkowe okienka, które zachęcają do wzięcia udziału w loterii, informują o wygraniu iPada, tudzież witają w kulkomaniiiii (głos kobiety, która to wymawia, bawi mnie do łez).

O ile z tymi reklamami możemy w łatwy sposób walczyć, poprzez zamknięcie dodatkowych okienek, o tyle z reklamami na stałe umieszczonymi na stronach WWW już nie. Dobrym przykładem tego jest strona o2.pl oraz interia.pl, gdzie treść strony jest skrzętnie ukryta pomiędzy setką reklam, co nie tylko irytuje, ale po dłuższym przypatrywaniu się może grozić atakiem padaczki lub apopleksją.

Jako, że część mojego dnia spędzam w internecie, swojego czasu odkryłem narzędzia umożliwiające usuwanie reklam ze stron WWW. Rodzajów wtyczek i programów oferujących blokowanie reklam w internecie jest mnóstwo. W samym Chrome Store jest ich kilkadziesiąt(!), to samo tyczy się innych przeglądarek Mozilli czy Opery, bo w końcu każdy chce mieć internet bez natrętnych reklam.

To samo tyczy się urządzeń mobilnych. Często przez denerwujące reklamy w aplikacjach zdarzało się, że telefon mocno zwalniał. Jestem świadom, że deweloperzy aplikacji mobilnych zarabiają na reklamach, a raczej zarabiają na wykupieniu aplikacji Premium, w której tych reklam nie ma, jednak przyznam szczere, że nie zawsze mam wolne środki na zakup aplikacji bez natrętnych reklam. Stąd, chcąc nie chcąc, jestem na nie narażony. Oczywiście istnieją setki aplikacji usuwających reklamy w innych appkach, ale przetestowałem już kilka z nich i z żadnej nie byłem zadowolony w stu procentach.

Niestety, jesteśmy w pewien sposób zmuszeni do oglądania reklam, bo nawet jeśli zainstalujemy odpowiednie wtyczki blokujące je, np. w przeglądarce, niekoniecznie znajdziemy idealne narzędzie na nasze urządzenia mobilne. Dodatkowo, wszystko wymaga instalacji na każdym urządzeniu oddzielnie, co może tylko irytować użytkowników, w tym także i mnie.
Wybawieniem z tej sytuacji ma być urządzenie o ciekawej nazwie AdTrap. Jako, że kickstartera odwiedzam dosyć często i co raz jestem zaskakiwany szalonymi pomysłami które tam znajduję, dziś postanowiłem skupić się na czymś bardziej przyziemnym i sensownym. Czyli na urządzeniu, dzięki któremu usuniemy raz na zawsze reklamy z wszystkich naszych urządzeń podpiętych do internetu.

AdTrap to małe, samo-konfigurujące się urządzenie, które podpinamy przed routerem, a dzięki magii w nim zawartej, reklamy z wszystkich naszych urządzeń znikną. No dobra, może nie dzięki magii, ale trzeba przyznać, że efekt jest magiczny. Twórcy pomyśleli o wszystkich urządzeniach i usługach, które wykorzystują internet i narażają użytkownika na ewentualne oglądanie reklam. Tak więc, urządzenie blokuje reklamy na smartphonach, tabletach, laptopach, a także desktopach. Jednak najważniejsze jest to, że urządzenie działa niezależnie od przeglądarek, z których korzystamy, także po podłączeniu urządzenia nie musimy instalować żadnych wtyczek, aplikacji czy innego oprogramowania blokującego, a to udało się dzięki zastosowaniu odpowiednich algorytmów.

Zasadniczo AdTrap nie wymaga żadnej obsługi czy ingerencji ze strony użytkownika, wystarczy podpiąć go pomiędzy modemem, a routerem, a urządzenie samo się zainstaluje i zacznie blokować reklamy na wszystkich urządzeniach, które są podpięte do danej sieci. Jak chyba wszyscy wiemy, reklamodawcy śledzą to co robimy w internecie, jak się poruszamy i czego szukamy, tak, by mogli precyzyjniej dopasowywać wyświetlane reklamy do naszego zachowania.

Z tym problemem urządzenie ma sobie także radzić. AdTrap blokuje informacje o tym co użytkownik w danym momencie przegląda i czego szuka, co jest jego plusem, a dodatkowo samo aktualizuje oprogramowanie. Teoretycznie reklamy nigdy nie pojawią się już na monitorze lub wyświetlaczu danego urządzenia. Bardziej wymagający użytkownicy mogą samodzielnie zmodyfikować reguły blokowania reklam. Sami mogą wybrać jakie strony oraz jakie reklamy mają być blokowane lub wyświetlane.

Parametry techniczne AdTrap:

• CPU: Atmel AT91SAM9X25 ARM926EJ-S

• RAM: 128MByte DDR2

• Storage: 256MByte Flash + optional SD + usb flash/HDD

• Open-Source Linux Firmware

• 2x Ethernet

• 2x CAN Bus

• Serial Port

• Software Modem, USB Host/Device, SD, TWI, SPI

• Zigbee Interface

Zatem czy urządzenie jest przydatne? Wydaje mi się, że tak, chociaż wykorzystanie go w domu uważam za raczej mało sensowne. Ponieważ większość czasu spędzamy poza naszym domowym zaciszem.

Większą grupę docelową AdTrap widzę raczej w hotelach, centrach konferencyjnych, uczelniach czy właśnie miejscach pracy. W tych miejscach chcielibyśmy, by odwiedzający nie byli rozpraszani przez reklamy, oraz, by ich obecność była maksymalnie komfortowa.

Czy pomysł chwyci? Tak, już chwycił – projekt wystartował na Kickstarterze w październiku i udało mu się zebrać ponad 110 000 USD ze 150 000 USD wymaganych. Pytanie brzmi, jakim zainteresowaniem będzie cieszyło się urządzenie po wprowadzeniu do masowej produkcji. Zgodnie z zapowiedziami twórców cena detaliczna ma wynosić około 150 USD. Cena nie jest wysoka, jak na warunki rynku amerykańskiego. W Europie cena może lekko odstraszać, przynajmniej zwykłego konsumenta internetu, który 150 USD będzie wolał wydać na aplikację mobilną i zakupy na e-bay.

Osobiście sam z chęcią kupiłbym AdTrap z czystej ciekawości i chęci sprawdzenia czy rzeczywiście blokuje reklamy na wszystkich urządzeniach.

Partner sekcji mobilnej:


Alternatywna zawartość w przypadku braku flash-a

Patronem sekcji Mobile jest Sony Mobile, producent Xperia™ T – smartfona sprawdzonego przez Jamesa Bonda. Xperia T wyposażona została w najlepszy ekran HD o przekątnej 4,6 cala z technologią Mobile BRAVIA® Engine oraz doskonały aparat fotograficzny o rozdzielczości 13 MP z funkcją fast capture.

Smartfon napędza dwurdzeniowy procesor najnowszej generacji o taktowaniu 1,5 GHz, zapewniający dłuższe życie baterii, szybkie działanie i ultra-ostrą grafikę.


 
 

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

StartupreklamyMobilestarups