Felietony

Abstrachuje zrobili fajną reklamę Citroena? Szkoda, że nie podpisali. Może już nie trzeba?

Grzegorz Marczak

Rocznik 74. Pasjonat nowych technologii, kibic wsz...

144

Obejrzałem sobie dziś na pobudkę odcinek Abstrachuje o kierowcach. To jeden z nielicznych kanałów rozrywkowych polskich, które jestem w stanie od czasu do czasu strawić. W tym odcinku było o kierowcach oraz o Citroenie. Właściwie na głos mówili tylko o sytuacjach kierowców natomiast Citroen Cactu...

Obejrzałem sobie dziś na pobudkę odcinek Abstrachuje o kierowcach. To jeden z nielicznych kanałów rozrywkowych polskich, które jestem w stanie od czasu do czasu strawić.

W tym odcinku było o kierowcach oraz o Citroenie. Właściwie na głos mówili tylko o sytuacjach kierowców natomiast Citroen Cactus był pięknym tłem całego filmu. Dowiedziałem się z tego odcinka, że samochód ma wzmocnione drzwi, duży komputer pokładowy, duże kanapy i schowki, szyberdach itp.

Reklama nowego auta? Bardzo dobra, szkoda tylko, że nie podpisana w żaden sposób. Pytanie czy na YT to jest dla widzów problem oraz czy lokowanie w ten sposób produktu daje odpowiednie efekty?

Patrząc po komentarzach widać, że po pierwsze ludzie szybko identyfikują dość oczywiste lokowanie produktu, z drugiej strony poza głosami w stylu "sprzedali się" pojawia się też wiele pytań o samochód. Jest generalnie dużo dyskusji o nowym Cactusie.

Co ciekawe, pojawiają się też głosy broniące Abstrachuje, "przecież oni żyją z lokowania produktów".

W mediach tradycyjnych taki film były oznaczony, w mediach internetowych artykuł sponsorowany również. Pytanie, co z YT, czy to nowa forma reklamy, co do której nie ma takich standardów?

Może w dzisiejszych czasach są niepotrzebne? Ten kto widzi w tym reklamę to rozumie, że produkt jest lokowany. Ten kto jej nie widzi w naturalny sposób zwróci uwagę na produkt?? Do tego w programach tego typu, co Abstrachuje nikt nie rekomenduje produktów, nikt nie udaje że robi reportaż publicystyczny ani nie ocenia. To czysta rozrywka i tylko tyle.

Mimo to osobiście uważam, że produkt reklamowy powinien być oznaczony. Patrząc na reakcję czytelników niewiele by to zmieniło. Myślę, że mniej byłoby dyskusji o tym czy to jest reklama, a więcej o samym filmie i produkcie.

Nie wiem dlaczego chłopaki nie decydują się na oznaczenie takiego filmu, ciekawy też jestem dlaczego nie nalega na to Citroen? Lokowanie produktu jest w tym filmie bardziej niż oczywiste i napisanie tego naprawdę niczego nie zmienia. Gorzej natomiast będzie kiedy recenzent gier czy samochodów przestanie wspominać, że konkretny materiał był sponsorowany albo kiedy recenzent kulinarny skusi się nagiąć opinię o restauracji w swoim video blogu.

Może jednak to wszystko nie ma już dziś znaczenia. Może wszystko już tak się pozmieniało, że teraz to internauta musi być czujny na czekające na niego w internecie pułapki i żadne standardy czy regulacje nie będą miały tutaj racji bytu? Chcemy mieć darmowy internet, darmowy YT, darmowego Facebooka? To może właśnie to będą konsekwencje tej pozornej darmowości internetu.

Będzie za darmo, ale z reklamą? Oznaczoną, nie oznaczoną, lokowaniem produktów, kryptoreklamą i czymkolwiek jeszcze, co wymyślimy. Stare media i starsi ludzie będą się oburzać, a nowe media i młodzi ludzie będą zarabiać pieniądze?

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

hot