30

80% ruchu z reklam na FB generują boty? Pojawiają się po raz kolejny pytania efektywność reklam Facebookowych

Do takich wniosków doszła firma Limited Run prowadząca na Facebooku swój fanpage i testująca jednocześnie ofertę reklamową FB w której efektywność mierzona była klikami. Limited Run na początku swojej przygody z reklamami na Facebooku zaczął weryfikować kliki jakie otrzymywała ich reklama. Okazało się, że są w stanie sprawdzić jedynie 20% wejść na reklamowaną stronę. Początkowo […]

Do takich wniosków doszła firma Limited Run prowadząca na Facebooku swój fanpage i testująca jednocześnie ofertę reklamową FB w której efektywność mierzona była klikami.

Limited Run na początku swojej przygody z reklamami na Facebooku zaczął weryfikować kliki jakie otrzymywała ich reklama. Okazało się, że są w stanie sprawdzić jedynie 20% wejść na reklamowaną stronę. Początkowo myśleli, że to problem z ich narzędziami do statystyk więc jak przystało na developerów zrobili własne narzędzie do mierzenia wejść z FB.

Po ponownym sprawdzeniu okazało się, że w przypadku 80% kliknięć użytkownicy którzy je teoretycznie wykonali mieli wyłączony JavaScript. Dodam, że Limited Run nie prowadzi portalu dla developerów czy ultra geeków ale hosting sklepów dla artystów, marek i designerów.

Poszli więc o krok dalej i zrobili page loggera, który pokazał im, że te 80% klików pochodzi o botów. Kontaktowali się w tej sprawie z Facebookiem ale bezskutecznie. Oczywiście nikt nie może udowodnić kto jest właścicielem tych botów, choć Limited Run jasno sugeruje że może to być Facebook który chce podnieść koszty reklamy.

Any time a page was loaded, we’d keep track of it. You know what we found? The 80% of clicks we were paying for were from bots. That’s correct. Bots were loading pages and driving up our advertising costs. So we tried contacting Facebook about this. Unfortunately, they wouldn’t reply. Do we know who the bots belong too? No. Are we accusing Facebook of using bots to drive up advertising revenue. No. Is it strange? Yes. But let’s move on, because who the bots belong to isn’t provable.

Przy okazji całej tej historii Limited Run ogłasza usunięcie swojej strony z Facebook. Dodatkowo zbulwersowało ich bowiem to, że przy pytaniu o możliwość zmiany nazwy fanpage dostali odpowiedź, że jest to możliwe jeśli zwiększą o 2k USD swoje miesięczne wydatki na reklamy na FB (nie wiem konkretnie o jaki proces zmiany nazwy chodzi bo przecież jest to usługa darmowa).

Jedno dla mnie w całej historii jest pewne. Akcja ta była opłacalna dla Limited Run. Ich post na temat powodów kasowania strony na FB dostał ponad 2k lajków (sama stron ma ledwie 1,4k), na FB i G+ mocno dyskutuje się na ten temat (na G+ kilkaset komentarzy). Dodatkowo sytuację opisał Techcrunch, który ciśnie FB o wyjaśnienia wywołując jednocześnie dyskusje na temat efektywności reklam na Facebooku.

Zarzuty Limited Run na chwilę obecną pozostają bez odpowiedzi choć spodziewam się, że Facebook będzie chciał wyjaśnić tę sprawę. Giełdowa spółka musi dbać o wizerunek swojego głównego modelu biznesowego i mimo iż LR to mikro problem to jednak z tak małych „afer” często powstają powtarzane przez wielu opinie.

Osobiście nie mam doświadczeń z Facebookowymi reklamami (wydałem raz 40 PLN aby sprawdzić jak działa proces), jeśli ktoś z was natomiast może podzielić się swoimi to zapraszam do komentarza.