Polska

74 mln zł kosztował Santander Bank rebranding, a to tylko na reklamę. Plus też zaszalał

Grzegorz Ułan
74 mln zł kosztował Santander Bank rebranding, a to tylko na reklamę. Plus też zaszalał
11

Przyglądając się raportowi rocznemu, przygotowanemu przez Instytut Monitorowania Mediów, który zbadał wydatki na reklamę w mediach przez niektóre branże, gołym okiem można dostrzec, jakie firmy miały największą aktywność reklamową w 2018 roku i z pewnością zgodzicie się z tymi wykresami.

Raport poświęcony jest branży farmaceutycznej, handlowej, finansowej, motoryzacyjnej i telekomunikacyjnej. Poniżej znajdziecie ogólne wydatki firm będących przedstawicielami mi tych obszarów.

Raport poświęcony jest branży farmaceutycznej, handlowej, finansowej, motoryzacyjnej i telekomunikacyjnej. Poniżej znajdziecie ogólne wydatki firm będących przedstawicielami mi tych obszarów.

Branża Wydatki reklamowe I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał
Farmacja 4,2 mld 1,2 mld 861 mln 851 mln 1,2 mld
Handel 4,2 mld 843 mln 1,1 mld 921 mln 1,2 mld
Finanse 1,2 mld 263 mln 362 mln 269 mln 360 mln
Motoryzacja 1,2 mld 285 mln 326 mln 242 mln 348 mln
Telekomunikacja 1,1 mld 227 mln 332 mln 264 mln 346 mln

 

Najwięcej wydały oczywiście firmy farmaceutyczne, osobiście wydawało mi się, że najwięcej wydali też na reklamę w radio, ale nie - tu przoduje handel. Mam wrażenie, że gro z tych wydatków pochłonęły święta i przez cały rok informowanie o handlu w dni przed wolnymi niedzielami.

Niemniej mnie najbardziej jednak interesowały wydatki w branży finansowej i telekomunikacyjnej. Nie zawiodłem się wynikami, były zgodne z moimi przewidywaniami i obserwacjami.

W przypadku banków najwięcej wydał (ponad 74 mln zł) Santander Bank Polska, z uwagi na rebranding i zmianę nazwy banku z Bank Zachodni WBK. Rebranding formalnie zaczął się od września i widać to na poniższym wykresie. Widać to też było w mediach, praktycznie nie było żadnych reklam produktowych jedynie te, informujące o zmianie i utrwalające w świadomości nową nazwę.

Jakie inne produkty były reklamowane w branży finansowej? Oprócz bankowości, rzecz jasna same usługi finansowe, ubezpieczenia i karty płatnicze.

Dużo też było w mediach widać Plusa, który dość intensywnie inwestował w reklamę w ostatnich miesiącach roku aż do świąt, promując przede wszystkim swoją promocję 6 miesięcy bez płacenia abonamentu. Przez cały rok Plus wydał na reklamę 312 mln, na drugim miejscu znalazł się Orange z wydatkami na poziomie 229 mln, na trzecim T-Mobile - 204 mln zł.

Rozbijając to na poszczególne miesiące, Plus wydawał w 10 miesiącach najwięcej ze wszystkich, przeznaczył w nich na reklamę ponad 280 mln zł. W lutym z kolei wygrał Orange z wydatkami na poziomie 33 mln zł, a T-Mobile w czerwcu wydał 26 mln zł.

Jakie produkty najczęściej branża telekomunikacyjna reklamowała w mediach? Tu się okazuje, że poszczególne obszary równo się podzieliły między sobą budżetami. Najwięcej wydali na reklamę samych sieci komórkowych i na oferty na abonament, nieco mniej poszło na reklamy ofert na kartę. Nieco mnie przeznaczono na reklamę usług konwergentnych, czyli ofert łączonych - tv, internet, telefon oraz samej telewizji cyfrowej.

Cały raport i wydatki na inne branże, dostępny jest pod tym linkiem.

Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.

Źródło: IMM.

Branża Wydatki reklamowe I kwartał II kwartał III kwartał IV kwartał
Farmacja 4,2 mld 1,2 mld 861 mln 851 mln 1,2 mld
Handel 4,2 mld 843 mln 1,1 mld 921 mln 1,2 mld
Finanse 1,2 mld 263 mln 362 mln 269 mln 360 mln
Motoryzacja 1,2 mld 285 mln 326 mln 242 mln 348 mln
Telekomunikacja 1,1 mld 227 mln 332 mln 264 mln 346 mln

 

Najwięcej wydały oczywiście firmy farmaceutyczne, osobiście wydawało mi się, że najwięcej wydali też na reklamę w radio, ale nie - tu przoduje handel. Mam wrażenie, że gro z tych wydatków pochłonęły święta i przez cały rok informowanie o handlu w dni przed wolnymi niedzielami.

Niemniej mnie najbardziej jednak interesowały wydatki w branży finansowej i telekomunikacyjnej. Nie zawiodłem się wynikami, były zgodne z moimi przewidywaniami i obserwacjami.

W przypadku banków najwięcej wydał (ponad 74 mln zł) Santander Bank Polska, z uwagi na rebranding i zmianę nazwy banku z Bank Zachodni WBK. Rebranding formalnie zaczął się od września i widać to na poniższym wykresie. Widać to też było w mediach, praktycznie nie było żadnych reklam produktowych jedynie te, informujące o zmianie i utrwalające w świadomości nową nazwę.

Jakie inne produkty były reklamowane w branży finansowej? Oprócz bankowości, rzecz jasna same usługi finansowe, ubezpieczenia i karty płatnicze.

Dużo też było w mediach widać Plusa, który dość intensywnie inwestował w reklamę w ostatnich miesiącach roku aż do świąt, promując przede wszystkim swoją promocję 6 miesięcy bez płacenia abonamentu. Przez cały rok Plus wydał na reklamę 312 mln, na drugim miejscu znalazł się Orange z wydatkami na poziomie 229 mln, na trzecim T-Mobile - 204 mln zł.

Rozbijając to na poszczególne miesiące, Plus wydawał w 10 miesiącach najwięcej ze wszystkich, przeznaczył w nich na reklamę ponad 280 mln zł. W lutym z kolei wygrał Orange z wydatkami na poziomie 33 mln zł, a T-Mobile w czerwcu wydał 26 mln zł.

Jakie produkty najczęściej branża telekomunikacyjna reklamowała w mediach? Tu się okazuje, że poszczególne obszary równo się podzieliły między sobą budżetami. Najwięcej wydali na reklamę samych sieci komórkowych i na oferty na abonament, nieco mniej poszło na reklamy ofert na kartę. Nieco mnie przeznaczono na reklamę usług konwergentnych, czyli ofert łączonych - tv, internet, telefon oraz samej telewizji cyfrowej.

Cały raport i wydatki na inne branże, dostępny jest pod tym linkiem.


Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.

Źródło: IMM.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu