Przyglądając się raportowi rocznemu, przygotowanemu przez Instytut Monitorowania Mediów, który zbadał wydatki na reklamę w mediach przez niektóre branże, gołym okiem można dostrzec, jakie firmy miały największą aktywność reklamową w 2018 roku i z pewnością zgodzicie się z tymi wykresami.
74 mln zł kosztował Santander Bank rebranding, a to tylko na reklamę. Plus też zaszalał
Raport poświęcony jest branży farmaceutycznej, handlowej, finansowej, motoryzacyjnej i telekomunikacyjnej. Poniżej znajdziecie ogólne wydatki firm będących przedstawicielami mi tych obszarów.
Branża | Wydatki reklamowe | I kwartał | II kwartał | III kwartał | IV kwartał |
Farmacja | 4,2 mld | 1,2 mld | 861 mln | 851 mln | 1,2 mld |
Handel | 4,2 mld | 843 mln | 1,1 mld | 921 mln | 1,2 mld |
Finanse | 1,2 mld | 263 mln | 362 mln | 269 mln | 360 mln |
Motoryzacja | 1,2 mld | 285 mln | 326 mln | 242 mln | 348 mln |
Telekomunikacja | 1,1 mld | 227 mln | 332 mln | 264 mln | 346 mln |
Najwięcej wydały oczywiście firmy farmaceutyczne, osobiście wydawało mi się, że najwięcej wydali też na reklamę w radio, ale nie - tu przoduje handel. Mam wrażenie, że gro z tych wydatków pochłonęły święta i przez cały rok informowanie o handlu w dni przed wolnymi niedzielami.
Niemniej mnie najbardziej jednak interesowały wydatki w branży finansowej i telekomunikacyjnej. Nie zawiodłem się wynikami, były zgodne z moimi przewidywaniami i obserwacjami.
W przypadku banków najwięcej wydał (ponad 74 mln zł) Santander Bank Polska, z uwagi na rebranding i zmianę nazwy banku z Bank Zachodni WBK. Rebranding formalnie zaczął się od września i widać to na poniższym wykresie. Widać to też było w mediach, praktycznie nie było żadnych reklam produktowych jedynie te, informujące o zmianie i utrwalające w świadomości nową nazwę.
Jakie inne produkty były reklamowane w branży finansowej? Oprócz bankowości, rzecz jasna same usługi finansowe, ubezpieczenia i karty płatnicze.
Dużo też było w mediach widać Plusa, który dość intensywnie inwestował w reklamę w ostatnich miesiącach roku aż do świąt, promując przede wszystkim swoją promocję 6 miesięcy bez płacenia abonamentu. Przez cały rok Plus wydał na reklamę 312 mln, na drugim miejscu znalazł się Orange z wydatkami na poziomie 229 mln, na trzecim T-Mobile - 204 mln zł.
Rozbijając to na poszczególne miesiące, Plus wydawał w 10 miesiącach najwięcej ze wszystkich, przeznaczył w nich na reklamę ponad 280 mln zł. W lutym z kolei wygrał Orange z wydatkami na poziomie 33 mln zł, a T-Mobile w czerwcu wydał 26 mln zł.
Jakie produkty najczęściej branża telekomunikacyjna reklamowała w mediach? Tu się okazuje, że poszczególne obszary równo się podzieliły między sobą budżetami. Najwięcej wydali na reklamę samych sieci komórkowych i na oferty na abonament, nieco mniej poszło na reklamy ofert na kartę. Nieco mnie przeznaczono na reklamę usług konwergentnych, czyli ofert łączonych - tv, internet, telefon oraz samej telewizji cyfrowej.
Cały raport i wydatki na inne branże, dostępny jest pod tym linkiem.
–
Raport został opracowany na podstawie danych z monitoringu reklam admonit IMM, obejmuje okres 1 stycznia do 31 grudnia 2018 r. Badaniem objęte zostały reklamy opublikowane w prasie oraz wyemitowane w radio i telewizji. Wydatki prezentowane w raporcie podawane są według oficjalnych cenników netto poszczególnych mediów.
Źródło: IMM.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu