43

72,1% Polaków słucha radio FM codziennie. Jakie stacje radiowe najchętniej?

Kilka dni temu Komitet Badań Rynkowych opublikował raport z badania Radio Track Kantar Polska za I półrocze 2019 roku, dzięki któremu można ocenić popularność radia FM w Polsce. Sprawdźmy wyniki.

Dziś z kolei KBR podzieliła się również najnowszymi danymi odnoszącymi się do poziomu słuchalności przez Polaków poszczególnych stacji radiowych, tak więc w pigułce dostaniemy informacje – ilu Polaków, przez jaki czas i gdzie słucha radia oraz dokładnie jakich rozgłośni słuchamy najczęściej.

Zacznijmy od badania Polaków, według którego okazuje się, że 72,1% z nas (22 mln Polaków pomiędzy 15 a 75 rokiem życia) słucha radia FM codziennie i to średnio przez 4,5 godziny (268 minut). Dużą słuchalność radio FM notuje w samochodach, aż 41% Polaków (12 mln) w ten sposób odsłuchuje swoje ulubione rozgłośnie, ze średnim czasem słuchania na poziomie 118 minut, najczęściej w godzinach pomiędzy 7 a 9 i 15 a 17, czyli idealne wpasowanie w czas do pracy/szkoły i powrót do domu.

Największe zasięgi radio FM ma wśród najbardziej atrakcyjnej pod względem reklamowym grupie Polaków pomiędzy 25 a 39 lat – 75,4% z nich słucha radia codziennie oraz pomiędzy 40 a 59 lat – 75,3%. Najmłodsza grupa z kolei, osoby pomiędzy 15 a 24 lata to odsetek na poziomie 68,6%. Jeśli chodzi o wykształcenie, najchętniej radio FM codziennie słuchają osoby z wyższym wykształceniem – 76,8% oraz ze średnim – 73,7%.

Przekrój społeczeństwa mamy już mniej więcej jasny, zobaczmy teraz jakich rozgłośni FM najchętniej słuchamy.

Najpopularniejsze rozgłośnie ogólnopolskie

Największą słuchalnoscią wśród Polaków, jeśli chodzi o ogólnopolskie stacje FM, cieszy się radio RMF FM, to się nie zmienia od lat, podobnie jak drugie miejsce, na którym jest Radio Zet. Radio RMF FM dodatkowo w ostatniej fali badania za okres od maja 2019 do lipca 2019 odnotowało najlepszy wynik w historii badań Radio Track, które przeprowadzane są od 2001 roku (Źródło: Press.pl).

Stacje radiowe ogólnopolskie maj 2018 :
lipiec 2018
sierpień 2018 :
październik 2018
listopad 2018 :
styczeń 2019
luty 2019 :
kwiecień 2019
maj 2019 :
lipiec 2019
Radio RMF FM 25,40% 25,90% 26,40% 27,30% 28,20%
Radio ZET 12,50% 12,30% 12,30% 11,80% 12,50%
Jedynka – Program 1 Polskiego Radia 7,10% 6,30% 5,70% 5,80% 5,70%
Trójka – Program 3 Polskiego Radia 5,70% 5,60% 5,70% 5,00% 5,10%
VOX 3,90% 4,10% 3,70% 3,60% 3,50%
AntyRadio 2,10% 2,00% 1,80% 2,00% 2,10%
Radio TOK FM 1,90% 1,90% 2,10% 2,20% 1,90%
Radio Maryja 1,80% 1,50% 1,80% 1,70% 1,50%
RMF Classic 1,30% 1,30% 1,60% 1,50% 1,10%
Polskie Radio 24 / do 2016-08 Czwórka – Program 4 Polskiego Radia 0,40% 0,60% 0,50% 0,50% 0,50%
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia 0,30% 0,60% 0,60% 0,40% 0,40%
Radio Muzo.fm / do 2014-09 Radio PiN 0,40% 0,30% 0,30% 0,30% 0,30%
Radio Track, Kantar Polska S.A., udział w czasie słuchania, wszyscy 15-75 lat

 

RMF FM słucha już 28,2% Polaków, Radio Zet z kolei 12,5%, a kolejne miejsca systematycznie tracą słuchalność. Mowa oczywiście o radiowej „Jedynce” i „Trójce”. Pierwsza z nich z 7,1% słuchalności jeszcze w zeszłym roku w analogicznym okresie spadła do 5,7% obecnie! Świetna kiedyś „Trójka” z kolei zaliczyła spadek z 5,7% do 5,1% – chyba tylko dzięki Wojciechowi Mannowi, który o dziwo nadal się tam trzyma, spadek nie był tak spektakularny jak w przypadku „Jedynki”.

Najpopularniejsze sieci radiowe

W przypadku sieci radiowych, niezmiennie najpopularniejsze są stacje ESKI, ale spory skok popularności zaliczyła rozgłośnia RMF Maxxx, która również, podobnie jak RMF FM osiągnęła rekordowy wynik 4,2%, spychając na 3 miejsce grupę Audytorium 17.

Sieci radiowe maj 2018 :
lipiec 2018
sierpień 2018 :
październik 2018
listopad 2018 :
styczeń 2019
luty 2019 :
kwiecień 2019
maj 2019 :
lipiec 2019
ESKA 8,10% 7,40% 7,40% 7,80% 7,80%
RMF MAXXX 3,30% 3,60% 4,00% 3,70% 4,20%
A 17 (27) 5,30% 5,20% 5,40% 5,00% 4,00%
Złote Przeboje 3,10% 3,20% 2,80% 2,90% 3,00%
Radio PLUS 2,30% 2,10% 2,30% 1,80% 2,30%
Radio WAWA 1,60% 1,80% 1,60% 1,80% 1,90%
Meloradio 0,80% 0,90% 1,10% 1,00% 1,10%
Radio Pogoda 1,10% 1,10% 1,10% 0,90% 0,90%
Rock Radio 0,30% 0,50% 0,40% 0,60% 0,40%
Chilli Zet 0,30% 0,20% 0,20% 0,20% 0,20%
Radio Track, Kantar Polska S.A., udział w czasie słuchania, wszyscy 15-75 lat

Źródło: KBR.