Świat

10 przykazań dla wyszukiwarek od komisji europejskiej!

Grzegorz Marczak
10 przykazań dla wyszukiwarek od komisji europejskiej!
Reklama

Nasza unijna komisja opracowała raport na bazie, którego rekomendować będzie pewne zmiany w prawie dotyczące przechowywania przez wyszukiwarki inter...

Nasza unijna komisja opracowała raport na bazie, którego rekomendować będzie pewne zmiany w prawie dotyczące przechowywania przez wyszukiwarki internetowe naszych danych (historii wyników, naszych numerów IP itp).
Reklama

Dla przykładu w chwili obecnej, kiedy skorzystamy z wyszukiwarki Google, informacje takie jak : czego i jak szukaliśmy, numer naszego komputera (IP), nazwa przeglądarki internetowej, są przechowywane przez wyszukiwarki kilkanaście miesięcy (Yahoo i Google 18 miesięcy, Microsoft 13 miesięcy).

W raporcie możemy znaleźć też informacje o tym, że firmy nie przedstawiły jasnych i spójnych powodów, dla których przechowują i przetwarzają dane użytkowników, które pierwotnie były zbierane w innym celu:

Because many search engine providers mention many different purposes for the processing, it is not clear to what extent data are reprocessed for another purpose that is incompatible with the purpose for which they were originally collected

Jakie są wnioski i rekomendacje płynące z raportu ? – dla właścicieli wyszukiwarek internetowych chyba nie najlepsze :

  • Dane o wynikach wyszukiwania mają być przetrzymywane maksymalnie do 6 miesięcy, wyniki wyszukiwań powinny być usuwane lub poddawane anonimizacji w momencie kiedy nie są już używane do celu w którym zostały zebrane.
  • Jeśli wyszukiwarki chcą przetrzymywać dane dłużej niż 6 miesięcy musi udowodnić, że jest to niezbędne dla świadczonych przez nie usług.
  • Wyszukiwarki muszą w jasny i zrozumiały sposób informować o celu i miejscu przechowywania danych użytkowników

Co tak naprawdę znaczy to dla biznesu, jakim są, wyszukiwarki? Z pozytywnych aspektów takich regulacji - Krąży dużo mitów i plotek na temat tego, w jaki sposób nasze dane są przechowywane i wykorzystywane przez firmy takie jak Google czy Microsoft – w niektórych przypadkach moim zdaniem takie przepisy mogą pomóc wyszukiwarkom uwiarygodnić swoje praktyki.

Oczywiście skrócenie czasu, w którym wyszukiwarki mogą przechowywać dane z pewnością wpłynie na ich sposób działania i przetwarzania informacji. Niektórzy twierdzą, że mogą na tym ucierpieć na przykład systemy reklamowe takie jak Adsense – co wpłynęło by z pewnością na wyniki finansowe firmy (no i w czarnym scenariuszu mogło by spowodować pojawienie się płatnych usług). W chwili obecnej trudno jest tak naprawdę przewidzieć konsekwencje takich regulacji.

Ciekawe jak światowi potentaci, jeśli chodzi o tę dziedzinę internetu przyjmą raport komisji europejskiej i jego wnioski? Możliwe jest również, że komisja europejska nie ograniczy się jedynie do rekomendacji płynących z raportu i przedstawi dodatkowe wymagania.

Reklama

Moim zdaniem Google i Microsoft mogą zaprezentować dwa kompletnie różne podejścia do tego typu informacji, jakie przedstawia komisja. Całkiem możliwe, że jedną z postaw prezentowanych przez te firmy będzie całkowita i bezkrytyczna współpraca z komisją.

Szerzej o sprawie można przeczytać u źródła tego newsa czyli w BBC.

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama