Sprawdź jaki laptop Intel Evo jest najlepszy dla Ciebie Więcej
Wywiady

Wywiad z Krzyśkiem Pikiewiczem, człowiekiem który zorganizował IEM Katowice

GM
Grzegorz Marczak
4

Ponad 70 tysięcy ludzi w 3 dni odwiedziło mistrzostwa świata graczy w Katowicach.  Oglądało je prze internet codziennie setki tysięcy fanów, do Katowic zjechało się też ponad 500 dziennikarzy z całego świata.  A za wszystko co się działo odpowiedzialny był On i jego ludzie. Z Krzyśkiem Pikiewicze...

Ponad 70 tysięcy ludzi w 3 dni odwiedziło mistrzostwa świata graczy w Katowicach.  Oglądało je prze internet codziennie setki tysięcy fanów, do Katowic zjechało się też ponad 500 dziennikarzy z całego świata.  A za wszystko co się działo odpowiedzialny był On i jego ludzie.

Z Krzyśkiem Pikiewiczem  poznałem się jeszcze przed pierwszym IEM w Katowicach. Razem z Wiktorem „Taz” Wojtasem (obecnym mistrzem świata w CS GO)  i Julkiem Kornaszewskim z Intela odwiedzili mnie w biurze Antyweb i opowiedzieli o planowanej imprezie. Początkowo dość ostrożnie podchodziłem do tematów e-sportu ale po pierwszym IEM w Katowicach "kupili" mnie całkowicie. Postanowiłem wtedy, że na Antyweb będziemy pisać więcej i częściej o e-sporcie. I tak też się stało.

Tegoroczna edycja IEM 2014 była dla Polski olbrzymią nobilitacją ponieważ odbyły się u nas finały mistrzostw świata.

O tym jak organizuje się takie imprezy oraz o e-sporcie miałem przyjemność porozmawiać z Krzyśkiem. Zapraszam bo jest kilka naprawdę ciekawych informacji:

Krzysiek – powiedz jakie jest twoje oficjalne stanowisko w ESL, za co odpowiadasz i za co odpowiedzialne było ESL podczas IEM w Katowicach?

Więc tak, Jestem Managing Director w Turtle Entertainment Polska odpowiadam za Polskę, Rosję i CIS.

Rozumiem więc, że na twoich barkach spoczywało przygotowanie IEM 2014 Katowice?

Polski oddział ESL realizował: koordynację wszystkich podwykonawców, przygotowanie projektów sceny, współpraca z Intel Poland przy działaniach PR, organizacja i projekty kampanii reklamowej. Przygotowanie i prowadzenie projektów wspierających jak Cup Tour, Turnieje Hearthstone, Fifa, Counter Strike.

Pełna produkcja online i TV turniejów: Cs GO, hearthstone, Fifa. Bezpośrednie kontakty z wystawcami i koordynacja sprzedaży stoisk. Nadzór nad logistyką imprezy. Natomiast nasza centrala to przede wszystkim nadzór i prowadzenie całego projektu Intel Extreme Masters jako globalnej marki, zarządzana przez Michała Blicharza Pro Gaming Director, codzienne kontakty z centralą firmy Intel. Załoga z centrali w pełni produkowała telewizyjne show sceny głównej, League operations – administracja gier i praca z graczami.

Brzmi to przerażająco, czy to była największa impreza jaką organizowaliście w ramach ESL ?

Tak zdecydowanie. Druga największą był zeszłoroczny IEM ale kolejne przed nami, a wcale nie uważam, że osiągneliśmy szczyt możliwości.

W spodku więcej ludzi już się chyba nie zmieści, czy czas więc na nową lokalizację? Warszawa?

Planujemy rozwijać imprezę w Katowicach. Nie chcę zdradzać szczegółów ale mamy kilka pomysłów jak zwiększyć pojemność lokalizacji.

Nasz film z IEM 2014
https://www.youtube.com/watch?v=DVCax4Ynysg

To teraz kilka pytań o liczby. Ile osób pracowało podczas finałów?

Jeśli chodzi o oficjalne dane ze streamów to czekam na szczegółowe dane z centrali Przy finałach czyli podczas prac na lokalizacji i w czasie imprezy łącznie brało udział: ok 550 osób

Największe grupy to: Grupa robocza budująca scenę i stoiska – 140 osób, obsługa cateringu dla ekipy i catering dla widzów 60 osób, Ochrona zaplecze medyczne, straż, 170 osób, Nasi pracownicy delegowani do zarządzania procesami przygotowania: 30 osób.. Produkcja telewizyjna 95 osób, obsługa logistyki, obsługa stoiska Intel ok 60 os.

Ile osób było odpowiedzialnych za relacje na żywo, stream itp? Wiem, że prowadziliście relacje w kilku językach jednocześnie

Stream – cała produkcja telewizyjna to łącznie prawie 100 osób, wliczam w to także komentatorów i prowadzących.

Jak się koordynuje pracę tylu osób jednocześnie podczas 3 dniowej imprezy – spaliście w ogóle?

Trzon ekipy z Polski i z Niemiec, na nadmiar snu nie narzekał to prawda. Koordynacja tak złożonego eventu wymaga przede wszystkim dużej ilości bardzo doświadczonych profesjonalistów. Mam to szczęście, że ludzie którzy pracują dla nas to prawdziwi profesjonaliści, pracujący na światowym poziomie.

Wyszło niesamowicie! gratulacje!

Dziękuję!
Kluczem do sukcesu jest zaplanowanie wszystkich etapów prac w najdrobniejszym szczególe, a jednocześnie umiejętne wprowadzanie zmian do planu w czasie prac. Niestety w każdej dużej imprezie musimy myśleć kreatywnie , plany planami, a zawsze coś jest nie tak, nie na czas, dlatego zawsze trzeba być gotowym na zmiany. Sama tylko koordynacja lotów i transportu Lotniska hotel to wielkie przedsięwzięcie ponad 160 osób z różnych kontynentów lądujących na dwóch różnych lotniskach

Możesz powiedzieć ile komputerów mieliście podczas IEM na stoiskach, dla graczy, w finałach. Może być w kilogramach.

Pozwól że policzę ile zorganizowaliśmy ogólnie.

Komputery z Intela – 150, z NTT 100, Na stoiskach od partnerów: około 105 plus do tego Ultrabooki, tablety, ok 40. Oczywiście ta liczba zawiera również sprzęt wykorzystany w produkcji telewizyjnej i na strefach dla prasy
mogę się mylić o 10 czy 15 sztuk

Kolejne pytanie dotyczy CS-a. Podczas finałów na żywo mecz oglądało ok 220k osób, finał LOL to ok 370k (sprawdzaliśmy). Czy to oznacza, że szykuje się powrót CS GO i częściej będzie trafiał na główną scenę?

Bardzo się cieszę że zadałeś to pytanie. CS GO był wielkim sukcesem, z pewnością bardzo nam pomogło w statystykach zwycięstwo polskiego Virtus Pro. Wracając do twojego pytania, tak uważam, że jesteśmy świadkami wielkiego powrotu Counter Strike’a i jestem przekonany, że w przyszłości ta gra będzie traktowana równie prestiżowo jak w Katowicach, jakkolwiek uważam, ze ustawiliśmy poprzeczkę bardzo wysoko i trudno będzie innym organizatorom zbliżyć się do tego poziomu.

Również kibicuję CS GO bo to bardzo widowiskowa gra. Czy możesz powiedzieć jak udało wam się utrzymać technicznie tak duży stream? Jakie łącza internetowe były przyciągnięte do spodka?

Mieliśmy dwie niezależne linie światłowodowe o łącznej przepustowości 1GB , dodatkowo provider firma 3S zapewniła nam stałą obsługę swoich pracowników monitorujących transfer, z naszej strony była pełna ekipa IT nadzorująca całość i bezpośrednie wsparcie z Twitch, aby stream był płynny i najwyższej jakości.

Pytanie o czołgi które robią własne finały. Jest to po lolu chyba druga tak popularna gra e-sportowa. Dlaczego zabrakło ich w Katowicach?

Ciężko mi odpowiadać za Wargaming, może ze względu na bliskość terminów IEM Katowice i Wargaming Grand Finals w Warszawie

Czy jako organizator jesteś zadowolony z reakcji mediów na IEM? Wreszcie dostrzegli potencjał i przykleili się jak do każdego dużego tematu – czy może naprawdę dostrzegli że to coś więcej niż „granie w gry” ?

Uważam, że osiągnęliśmy taki sukces który przykuwa uwagę głównych mediów. Ta tendencja będzie rosnąć. Media dostrzegają potencjał Esportu…. wreszcie widzą to o czym my wiemy od lat

Tylko czy naprawdę dostrzegły potencjał e-sportu czy możliwość zrobienia dobrego materiału z dużej imprezy?.. pozostawmy to jednak bez odpowiedzi. Ilu graczy przyjechało do Katowic i dlaczego Koreańczycy są zawsze tacy dobrzy? Właściwie chyba tylko CS GO broni się przed ich dominacją

Przyjechało 168 graczy.Trudno mi odpowiedzieć jednym zdaniem z czego wynika dominacja koreańskich zawodników,
ale wydaje mi się, że z jednej strony Esport w Korei jest narodową dyscypliną i mają więcej doświadczenia na masową skalę, a z drugiej strony może mentalność i znacznie więcej czasu poświęcanego na treningi jest kluczem do sukcesu.

 E-sportowe drużyny w Polsce nie mają łatwo. Czy problem ze znalezieniem sponsorów wynika z tego, że to jest jednak spory wydatek (utrzymanie drużyny przez rok) ?

W tej chwili jest tak silna konkurencja drużyn z zachodu, że podpisanie kontraktu z dobrym graczem lub drużyną na europejskim poziomie jest trudne, a nawet gdy się uda, to dość często następuje szybki transfer do innej drużyny. Dlatego też trzeba mieć spore pieniądze do zainwestowania w drużynę. Nie pomaga fakt, że często brak jest zaplecza osobowego w takich organizacjach, nie ma fizycznie przedsiębiorstwa, nie ma struktur które potrafią przygotować ofertę atrakcyjną dla klienta. Reasumując moim zdaniem istnieje bardzo wysoka bariera wejścia dla nowych organizacji.

Spore pieniądze to znaczy ile ? Jaki to rząd wielkości na przykład roczny kontrakt dla średniej drużyny LOLa?

Trudno to ocenić, ale jesli mówimy o drużynie która jest obecna w LCS i jeździ na główne turnieje to z pewnością powyżej 250 000 Euro. Chciałbym zaznaczyć, że są to wyłącznie moje szacunki, zarobki to temat tabu

Dzięki wielkie  za rozmowę i jeszcze raz gratulacje

Również dziękuję.
Dziękuję bardzo wszystkim, którzy przyczynili się do sukcesu Intel Extreme Masters w Katowicach.. Szczególnie podziękowania dla pracowników ESL, firmy Intel, Prezydenta Katowic, naszych wystawców i wszystkich wolontariuszy których pomoc i zaangażowanie przeszła nasze najśmielsze oczekiwania.

Zdjęcie z nagłówka pochodzi z cybersport.pl

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy: