2

Apple radzi sobie bardzo dobrze, ale to Samsung staje się prawdziwą gwiazdą

Firmy prezentują swoje wyniki finansowe za poprzedni kwartał i jest to świetna okazja do różnego typu analiz i porównań. Michał pisał już dzisiaj o raporcie Apple, z którego wynika, że korporacja z Cupertino nadal zarabia olbrzymie pieniądze, a jej motorem napędowym są smartfony. Podobnie jest w przypadku Samsunga, który powiększa swoje udziały w rynku „inteligentnych […]

Firmy prezentują swoje wyniki finansowe za poprzedni kwartał i jest to świetna okazja do różnego typu analiz i porównań. Michał pisał już dzisiaj o raporcie Apple, z którego wynika, że korporacja z Cupertino nadal zarabia olbrzymie pieniądze, a jej motorem napędowym są smartfony. Podobnie jest w przypadku Samsunga, który powiększa swoje udziały w rynku „inteligentnych telefonów”. I nic nie wskazuje na to, by sytuacja miała się zmienić.

Zacznijmy od razu od liczb, by można je porównać z wynikami Apple. Na przestrzeni ostatnich trzech miesięcy Samsung zanotował dochód na poziomie 47,5 mld dolarów. W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego oznacza to 26-procentowy wzrost. Prawdziwy skok zanotowano jednak w przypadku zysków: w III kwartale 2012 roku zysk wyniósł blisko 6 mld dolarów, co w porównaniu z III kwartałem roku 2011 oznacza prawie 100-procentowy wzrost. Trzeba przyznać Koreańczykom, że robi to wrażenie. Spory w tym udział oddziału odpowiedzialnego za produkcję telewizorów (7,7 mld dolarów przychodu, aż 1 mld dolarów zysku), ale ich wyniki bledną przy rezultatach oddziału mobilnego.

To właśnie Samsung Mobile Communications zapewnił Samsungowi połowę ich przychodów (23,9 mld dolarów). Smartfony koreańskiej korporacji sprzedają się jak ciepłe bułeczki i umacniają ich pozycję w tym sektorze. Wystarczy spojrzeć, na analizy firmy IDC, by zdać sobie sprawę z tego, że Samsung zaczyna zostawiać w tyle Apple i staje się samodzielnym liderem rynku mobilnego.

Samsung i Apple kontrolują razem blisko połowę segmentu smartfonów, ale wskaźniki zaczynają przemawiać na korzyść Samsunga. Przed rokiem iPhone’y stanowiły prawie 14% wszystkich smartfonów dostarczonych w tym czasie na rynek. W trzecim kwartale bieżącego roku ich udział wzrósł do 15%. Koreański koncern dokonał w tym czasie dużo większej ekspansji:z 22,7% do ponad 31%. Jeżeli Apple sprzedało w poprzednim kwartale 30 mln słuchawek (choć niektóre analizy wskazują na wynik poniżej 27 mln sztuk), to Samsung mógł sprzedać nawet 56-58 mln smartfonów.

Warto także wspomnieć, że Koreańczycy umacniają się na pozycji lidera, gdy spojrzymy na cały rynek telefonów (tu brane są pod uwagę zarówno smartfony, jak i tradycyjne modele). Producent sprzedał ponad 105 mln słuchawek i poważnie odskoczył od zajmującej drugą pozycję Nokii. Skąd tak dobre wyniki firmy? Korporacja wspomina m.in. o rosnącym popycie na urządzenia LTE. Jednocześnie zwracają uwagę na fakt, iż zyski mogłyby być jeszcze większe, ale postanowiono obniżyć trochę marżę ze względu na poważną konkurencję na rynku smartfonów. Ich strategia okazała się bardzo skuteczna i jeśli dalej będą umacniać swą pozycję, to niedługo inne firmy (oczywiście oprócz Apple) zostaną zepchnięte do totalnej defensywy (choć z drugiej strony, w II kwartale 2012 roku obie firmy miały nieznacznie większe udziały w rynku niż obecnie). A perspektywy dla Samsunga są całkiem niezłe.

Jeżeli firma nie popełni w najbliższym czasie poważnego błędu, to IV kwartał bieżącego roku i I kwartał roku 2013 mogą się okazać jeszcze lepsze od poprzedniego. Przyczynią się do tego m.in. smartfony Galaxy Note II i Galaxy S III mini, które powinny się rozejść w kilkumilionowym nakładzie. Całkiem prawdopodobne, że firma dorzuci do swojej oferty jeszcze jakieś modele, by podkręcić wyniki i pognębić jeszcze trochę rywali. Choć Apple może się czuć bezpieczne i raczej nie stracą rzeszy klientów na rzecz azjatyckiego konkurenta, to zaboli ich pewnie fakt, że zaczynają odstawać od tej firmy pod względem wielkości sprzedaży. Nadal prowadzą oczywiście w zestawieniu zysków czerpanych ze sprzedaży smartfonów, ale z pewnością nie uśmiecha im się gonienie azjatyckiego producenta w dość ważnym rankingu.

Źródło zdjęcia: pianetacellulare.it

Partner sekcji mobilnej:


Alternatywna zawartość w przypadku braku flash-a

Patronem sekcji Mobile jest Sony Mobile, producent Xperia™ T – smartfona sprawdzonego przez Jamesa Bonda. Xperia T wyposażona została w najlepszy ekran HD o przekątnej 4,6 cala z technologią Mobile BRAVIA® Engine oraz doskonały aparat fotograficzny o rozdzielczości 13 MP z funkcją fast capture.

Smartfon napędza dwurdzeniowy procesor najnowszej generacji o taktowaniu 1,5 GHz, zapewniający dłuższe życie baterii, szybkie działanie i ultra-ostrą grafikę.