Mobile

Apple chce jeszcze więcej pieniędzy. Po to wprowadzono iPada mini

Michał Majchrzycki
Apple chce jeszcze więcej pieniędzy. Po to wprowadzono iPada mini
18

Jak podsumować wyniki finansowe Apple'a jednym zdaniem? iPhone i długo nic. Paradoksalnie, chociaż konkurencja na rynku smartfonów jest coraz mocniejsza, producenci zaś oferują zaś całkiem ciekawy i dorównujący iPhone'owi sprzęt - to właśnie dzięki telefonowi z logo nadgryzionego jabłka Apple jest d...

Jak podsumować wyniki finansowe Apple'a jednym zdaniem? iPhone i długo nic. Paradoksalnie, chociaż konkurencja na rynku smartfonów jest coraz mocniejsza, producenci zaś oferują zaś całkiem ciekawy i dorównujący iPhone'owi sprzęt - to właśnie dzięki telefonowi z logo nadgryzionego jabłka Apple jest dziś na szczycie. I nic nie wskazuje na to, aby sytuacja miała w najbliższym czasie ulec zmianie.

Wyniki były jak zwykle rekordowe

Apple kapitalnie radzi sobie ze sprzedażą swoich produktów (nie wszystkich - ale o tym dalej). Malkontenci, dla których firma z Cupertino bez Steve'a Jobsa to już nie to samo, mogą się schować. Jasne, Apple się zmienia i widać to chociażby po ostatnich posunięciach - np. premierze iPada mini. Z drugiej jednak strony liczby mówią same za siebie.

  • 156 mld dolarów rocznych przychodów
  • 41,7 mld dolarów rocznych zysków netto
  • 36 mld dolarów przychodów w 4 kwartale
  • 8,1 mld dolarów zysków netto w 4 kwartale

Najwięcej firma zarobiła na sprzedaży iPhone'a - aż 51% zysków pochodzi z tego tytułu. W ostatnim kwartale sprzedano niemal 30 mln tych urządzeń. Czyli o 58% więcej niż w ubiegłym roku. Myślę, że to i tak nie jest szczyt możliwości Apple'a. Zbliża się okres przedświąteczny i firma może liczyć na jeszcze większe zainteresowanie ze strony klientów iPhone'em 5.

Najciekawszy jest iPad

Co jednak najciekawsze w ogłoszonych wynikach finansowych, to sprzedaż iPada. Ogólnie rzecz biorąc mogło być lepiej. Jeżeli zastanawialiście się podobnie jak Jan Rybczyński, po co komu nowy tablet, albo nawet byliście niezadowoleni z premiery iPada 4, to mamy wyjaśnienie tego faktu. Dlaczego Apple wprowadził nowego dużego iPada? Otóż najprawdopodobniej ze względu na jego sprzedaż, która spadła w porównaniu z poprzednim kwartałem o 3 mln urządzeń.

W Q3 2012 Apple sprzedał 19 mln iPadów, teraz - ledwie 14 mln. Wprawdzie w porównaniu z zeszłym rokiem notuje się wzrost, nie są to jednak oszałamiające liczby. Całkiem możliwe więc, że w Cupertino uznano, że iPad 3 nie przypadł tak dobrze klientom do gustu, jak by chciano. Rozwiązaniem ma być nowszy, szybszy i cieńszy iPad 4, a także wprowadzony razem z nim iPad mini. Te dwa urządzenia mają pociągnąć sprzedaż tabletów Apple'a. Sam jestem bardzo ciekaw, czy rzeczywiście tak się stanie i iPad mini znacznie zwiększy zarobki Tima Cooka i jego zespołu.

Wygląd na to, że Apple szybko podejmuje decyzje i wyciąga wnioski z bieżącej sytuacji na rynku. Podobno Steve Jobs nie wypuściłby iPada mini na rynek. Uważam jednak, że nie ma co sztywno trzymać się wyobrażeń na temat poprzedniego CEO Apple'a, a czy decyzje podejmowane przez obecny zespół są trafne - przekonamy się niebawem. Po ogłoszeniu kolejnych wyników finansowych firmy.

Na koniec jeszcze wisienka. Apple posiada w gotówce (albo ekwiwalentach) dziś 124,2 mld dolarów.

Grafika: Apple, własna

Partner sekcji mobilnej:


Alternatywna zawartość w przypadku braku flash-a

Patronem sekcji Mobile jest Sony Mobile, producent Xperia™ T – smartfona sprawdzonego przez Jamesa Bonda. Xperia T wyposażona została w najlepszy ekran HD o przekątnej 4,6 cala z technologią Mobile BRAVIA® Engine oraz doskonały aparat fotograficzny o rozdzielczości 13 MP z funkcją fast capture.

Smartfon napędza dwurdzeniowy procesor najnowszej generacji o taktowaniu 1,5 GHz, zapewniający dłuższe życie baterii, szybkie działanie i ultra-ostrą grafikę.


 
 

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu