Dokonywanie zakupów przez Internet staje się coraz powszechniejszą praktyką. Klienci e-sklepów zwracają uwagę nie tylko na cenę produktów, ale także na szybką i sprawną dostawę. Kwestie logistyczne mogą znacznie wpłynąć na sukces lub porażkę przedsiębiorstwa e-commerce
Już 76,6% Polaków korzysta regularnie z Internetu, z czego 48% dokonuje zakupów online. Najczęściej są to osoby w wieku do 49 lat. Motywacją do dokonywania zakupów drogą elektroniczną są nie tylko atrakcyjne ceny produktów i wygoda przeprowadzania transakcji, ale także niskie koszty dostaw i ich duża elastyczność – możliwość wyboru tego, czy np. dany produkt zostanie dostarczony do pracy, do domu czy do jednego z wielu wyznaczonych punktów odbioru.
Dostawa towaru do klienta stała się ważnym czynnikiem budowania przewagi konkurencyjnej na rynku e-commerce. Jej niskie koszty są szczególnie istotne dla 62% osób robiących zakupy w Internecie. Jednocześnie 35% klientów spośród tej grupy ankietowanych narzeka na długie oczekiwanie na towar, a to zniechęca ich do korzystania z usług danego e-sklepu (źródło). Coraz częściej logistyka to jeden z kluczowych obszarów funkcjonowania sklepu internetowego, mający istotny wpływ na biznesowy sukces e-sprzedawcy.
Co wpływa na logistykę e-commerce?
Sprawna logistyka wymaga właściwego zarządzania zarówno zaopatrzeniem, jak i dystrybucją. Te dwa aspekty wpływają istotnie na funkcjonowanie e-sklepów. Jedną z ważniejszych kwestii jest terminowość i skuteczność doręczeń, więc przedsiębiorcy, stojący przed wyborem odpowiedniej firmy kurierskiej, powinni zwracać szczególną uwagę na ten aspekt współpracy. Powinni też przemyśleć udostępniane przez e-sklep metody płatności, a szczególnie płatność za pobraniem – brak takiej opcji może obniżać poziom zaufania do sprzedawcy. W takim przypadku konieczne jest poszukiwanie takich usług kurierskich, które umożliwiają odbieranie opłaty od klienta. Warto podkreślić, że skoro dla większości internautów ważne są koszty dostawy (źródło), właśnie one mogą stać się czynnikiem budującym przewagę konkurencyjną, ale konieczne będzie znalezienie firmy kurierskiej, która zaproponuje atrakcyjne stawki za swoje usługi. Im więcej dostępnych form dostawy, tym silniejszy przekaz, że mamy do czynienia z poważnym sklepem o dobrze zorganizowanym zapleczu logistycznym.
Na logistykę ma wpływ także oferta towarowa. Często właściciel sklepu musi włożyć więcej wysiłku w szybkie zatowarowanie w przypadku oferty wertykalnej, czyli skupionej na produktach niszowych, specjalistycznych, niż gdy sklep proponuje ofertę horyzontalną, a więc skierowaną do szerokiej grupy klientów i opartą na bardzo szerokim, zróżnicowanym asortymencie.
Modele logistyczne w sklepach internetowych
Aby osiągnąć założone przez siebie cele sprzedażowe, przedsiębiorcy wykorzystują różne modele logistyczne, w których poszczególne etapy zaopatrzenia i dystrybucji są realizowane w różny sposób. Wiele zależy od wielkości danej firmy, jej modelu biznesowego, a nawet oferowanego przez nią asortymentu. Każdy model logistyczny składa się tak naprawdę z trzech obszarów: zaopatrzenia, magazynowania i dystrybucji. Na początek przyjrzyjmy się dwóm pierwszym obszarom.
Bardzo popularnym rozwiązaniem jest posiadanie przez sklepy internetowe własnego magazynu. Oczywiście ma to swoje zalety i wady. Taki model pozwala na bardzo szybkie realizowanie zamówień i może być silnym czynnikiem budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. Własny magazyn pozwala również skuteczniej walczyć o klienta niższą ceną. Wynika to głównie z faktu, że sklep może składać jednorazowo duże zamówienia, co z kolei pozwala mu na negocjowanie lepszych warunków zakupu. Z drugiej strony właściciel takiego e-sklepu musi liczyć się z zamrożeniem dużego kapitału w towarze, który może się nie sprzedać. Warto pamiętać o często niemałych kosztach, generowanych przez konieczność wynajmowania i utrzymania powierzchni magazynowej oraz o dodatkowych opłatach (np. ubezpieczeniu magazynu).
Innym rozwiązaniem jest tzw. dropshipping – sklep internetowy sprzedaje produkt, którego realnie nie ma w swoim magazynie (często nie posiada on w ogóle magazynu), a ciężar obsługi logistycznej spada na dostawcę. Model ten jest popularny w przypadku bardzo małych e-sprzedawców lub firm dopiero rozpoczynających działanie w sektorze e-commerce. Z jednej strony dropshipping oznacza niski koszt obsługi logistycznej, jej automatykę i możliwość szybkiej zmiany dostawcy, ale z drugiej sklep jest silniej uzależniony od działania dostawcy i nie ma wpływu na wiele procesów logistycznych.
Niektóre e-sklepy decydują się na model just-in-time (zamówienia od klientów są sumowane, a potem produkty zamawia się od dostawcy w odpowiedniej ilości) lub nawet na outsourcing logistyki (proces zamówień i dystrybucji przejmuje wyspecjalizowana firma).
Bardzo ważne dla e-sprzedawców jest przyjęcie odpowiedniej strategii dystrybucyjnej. Formy dostawy do klienta najczęściej są dobierane w zależności od rodzaju oferowanego asortymentu, kosztów, grupy docelowej oraz dostępnej oferty firm kurierskich. Najpopularniejszym rozwiązaniem są paczki i przesyłki pocztowe oraz kurierskie, realizowane zarówno przez Pocztę Polską, jak i przez firmy kurierskie. W ostatnim czasie coraz większym zainteresowaniem cieszą się także alternatywne metody rozprowadzania produktów, takie jak sieć paczkomatów czy odbieranie przesyłek w wyznaczonych punktach (np. Geis Point). Bardzo rzadko e-sprzedawcy decydują się na doręczanie towarów za pomocą własnego transportu (najczęściej wtedy, gdy dostawa jest ograniczona do konkretnego obszaru) lub na wykorzystanie miejskich kurierów (to działanie ogranicza się do największych miast).
Coraz częściej wygrywa nie tylko taki e-sklep, który oferuje dużo towaru, ale przede wszystkim taki, który może się pochwalić wysoką dostępnością produktu i jego błyskawiczną wysyłką do klienta. Na 10 osób korzystających z usług e-sklepów aż 6 jest skłonne zapłacić nawet więcej za dostawę, aby otrzymać zakupiony towar szybciej. Klienci chcą mieć również szeroki wybór opcji dostawy (źródło). Takie oczekiwania potencjalnych nabywców sprawiają, że właściciele sklepów internetowych powinni budować swoją przewagę konkurencyjną, kładąc większy nacisk na kwestie związane z logistyką.
Więcej na geis.pl
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu