W tym roku w internecie pojawiły się dwie nowe stacje radiowe, które powinny zaspokoić gusta fanów sportu i współczesnej muzyki. Mowa o stacji sportowej Weszło.FM i muzycznej newonce.radio.
Weszło.FM sportowa stacja radiowa
Zacznijmy od Weszło.FM, które jako pierwsze zadebiutowało 9 lutego tego roku. Początkowo sceptycznie podchodziłem do pomysłu uruchamiania w internecie sportowej stacji radiowej zwłaszcza, że w tamtym okresie wystartowały dwie. Drugą była Zapinamypasy.pl, jednak ta została zamknięta w czerwcu tego roku przez jej właściciela, któremu nowy biznes nie spiął się finansowo.
Weszło FM działa nadal i moim zdaniem ma się świetnie. Radio ma dobre zaplecze w postaci Krzysztofa Stanowskiego i jego portalu Weszlo.com oraz świetnych prowadzących czy relacjonujących mecze. Szczerze powiedziawszy słucham ich tylko właśnie podczas meczów, czy to rozgrywek lig europejskich i naszej Ekstraklasy. Ciężko w to uwierzyć, ale prowadzący potrafią nawet z nudnych meczów polskiej ligi zrobić ciekawe doświadczenie. Są przy tym zabawni i dysponują wiedzą na temat piłkarskiego światka z naszego podwórka i zagranicznych lig.
Minusy? Od czasu uruchomienia rozgłośni nie doczekaliśmy się aplikacji mobilnej na iOS. Dostępna jest za to na Androida oraz przez stronę www. Aplikacja mobilna na Androida działa wyśmienicie bez zbędnych fajerwerków, poza odtwarzaniem mamy tylko niezbędne rzeczy, jak archiwum audycji czy funkcja budzika. Posiadacze urządzeń od Apple mogą wspierać się tutaj aplikacją mobilną TuneIn.
newonce.radio muzyczna stacja radiowa
Dla słuchaczy współczesnych brzmień w marcu tego roku powstała muzyczna stacja radiowa newonce.radio. Nie uświadczycie tu istnej rąbanki czy odtwarzania w kółko tych samych utworów z autopilota, na co narzekacie w przypadku naziemnych stacji FM.
newonce.radio to internetowa stacja radiowa, która zrywa z klasyczną ramówką i atmosferą znaną z rozgłośni starego typu. W zamian proponujemy nieobliczalny miks osobowości i świadomą selekcję muzyczną. Ponadczasowy rap miesza się tu z najnowszymi premierami, a pościelowe R&B z czujną elektroniką. Ta stacja ma new nie tylko w nazwie.
Radio to też ma swoje zaplecze w postaci grupy mediowej newonce.media, wydawcy muzycznego magazynu newonce.paper. To, że nie jest to przedsięwzięcie nowicjuszy w branży, świadczy profesjonalne przygotowanie całego projektu - świetnie zrobiona i funkcjonalna strona z prostym, osadzonym playerem radia czy odnośnikami do podcastów i wywiadów. Do tego równie świetnie i nowocześnie wykonana aplikacja mobilna (od razu na Androida i iOS) z trzema funkcjami - player, budzik i przydatny sleeper, dla osób, które lubią do poduszki posłuchać sobie muzyki.
Co do samej puszczanej muzyki rzeczywiście nie jest to to, co można posłuchać na co dzień w naziemnych rozgłośniach. Jakbym miał ją porównywać do jakiejś znanej rozgłośni wskazałbym radio Beats 1 od Apple, nie każdemu ten styl muzyczny będzie odpowiadał, ale powinien przypaść do gustu wielu słuchaczom, zwłaszcza tym młodszym.
Projekt jest stosunkowo młody, ale widać, że tworcy poważnie go traktują i okazuje się, że od jesieni będą mogli pochwalić się pierwszym udanym transferem z komercyjnego radia naziemnego. Od październik pracę w nim zaczyna Piotr Kędzierski, który swojego czasu prowadził poranne pasmo z Tymonem Tymańskim - „Ranne kakao” w Rock Radio. W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl tak komentuje swój debiut w newonce.radio:
W newonce.radio chcemy jednocześnie oddać ducha i atmosferę kultowych przedsięwzięć, takich jak np. Radiostacja, i zaproponować rozrywkę, na którą czeka dzisiejszy odbiorca. Zależy mi na stworzeniu nowoczesnej i interesującej młodego człowieka rozgłośni. Zmienił się sposób słuchania radia, więc powinno też zmienić się radio, z czego nie do końca zdają sobie sprawę klasyczne rozgłośnie.
Listen to "Jacek Sobczyński o Radiostacji w newonce.radio" on Spreaker.
Piotr Kędzierski będzie w radiu pełnił od października funkcję dyrektora kreatywnego oraz poprowadzi swoją poranną audycję. Jeśli zrobi z tej rozgłośni projekt, choć w połowie taki jak kultowa Radiostacja, mogę być spokojny o powodzenie i sukces tego przedsięwzięcia.
Projekty takie jak Weszło FM czy newonce.radio wydaje mi się, że wyznaczają właśnie kierunek, w którym powinny pójść rozgłośnie radiowe. Konkurencja w postaci Spotify czy sprofilowanych stacji internetowych sprawia, że radio trzeba wymyślić na nowo. Tu już nie wystarczy magia tego pudełka i tych tajemniczych głosów wydobywających się z jego głośników. Współczesny słuchacz jest inny niż jeszcze kilka lat temu, zmienia się też muzyka, czego nie widać i nie słychać w naszych rozgłośniach, które bazują na popularnych utworach sprzed dekady czy jeszcze dalej, za to wpisuje się doskonale w ten nurt newonce.radio. Z kolei przykład Weszło FM pokazuje, że dało się zrobić dobre radio "mówione", które zapewniło fanom piłki nożnej, którzy nie mają wykupionego na przykład nc+, dostęp do relacji na żywo z meczów ich ulubionych drużyn.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu