38

W niektórych miejscach PC jest nie do zastąpienia – GitHub na Maka

Wiele mądrych głów zwiastuje koniec ery PC – robi tak Microsoft, sam CEO Qualcomm stwierdził, że nikt się już tradycyjnymi komputerami nie przejmuje, liczy się tylko rynek mobilny. Czy oby rynek za bardzo nie zachłysnął się tym całym trendem mobilności? Grzegorz stwierdził jakiś czas temu, że ma już dość tego typu informacji o końcu ery […]

Wiele mądrych głów zwiastuje koniec ery PC – robi tak Microsoft, sam CEO Qualcomm stwierdził, że nikt się już tradycyjnymi komputerami nie przejmuje, liczy się tylko rynek mobilny. Czy oby rynek za bardzo nie zachłysnął się tym całym trendem mobilności? Grzegorz stwierdził jakiś czas temu, że ma już dość tego typu informacji o końcu ery PC i uważam, że ma rację – wciąż istnieje szereg działań, których nie da się zrobić na smartfonach, tabletach, bo najwygodniejszym urządzeniem w takim przypadku jest właśnie ten stary, niechciany PC. GitHub doskonale to rozumie i wprowadził opcję klonowania repozytorium na Maka.

Rynek konsumencki zachwyca się coraz to nowszymi mobilnymi gadżetami, zwiastując szary koniec komputerów – no bo po co komu taki wielki komputer? Większość z nich idzie przez świat z klapkami na oczach, nie dostrzegając tego, że komputery wykorzystywane były przez lata nie tylko do przeglądania internetu i wrzucania zdjęć na Facebooka. Żeby te mobilne urządzenia w ogóle istniały, to ktoś musi je zaprojektować – wyobrażacie sobie oprogramowanie CAD na iPadzie? – problemy z precyzją i wydajnością urządzenia. Żeby te mobilne urządzenia były funkcjonalne, to ktoś musi napisać na nie aplikacje. Programowanie na tablecie z wirtualną klawiaturą? Nawet jeśli do urządzeń mobilnych zaliczyć netbooka, to jaka jest jego wydajność w porównaniu do standardowego pieca?

O tym, że o rynku pecetów wciąż się myśli, pokazał niedawno GitHub. GitHub to poniekąd serwis społecznościowy umożliwiający tworzenie repozytoriów git, a w dalszej kolejności zarządzanie nimi, społecznościowe ich komentowanie etc. Serwis uruchomił funkcję kopiowania repozytorium bezpośrednio na Maka – w całej tej euforii urządzeniami mobilnymi pokazał, że komputery stacjonarne wciąż mają znaczenie.

Tablety, smartfony i inne urządzenia mobilne są urządzeniami multimedialnymi. Przeglądamy na nich internet, gramy w gry, oglądamy filmy czy słuchamy muzyki. Przejdźmy się jednak do agencji interaktywnej – nie tworzą stron internetowych na tabletach, tylko na komputerach stacjonarnych. Deweloperzy gier również pracują na blaszakach. Studia filmowe korzystają przy generowaniu efektów z ogromnej mocy obliczeniowej komputerów łączonych w klastry. Studia muzyczne również bazują o standardowe komputery PC, do których podłączane są urządzenia rejestrujące i odtwarzające dźwięki.

Urządzenia mobilne to mainstream, ale nie wolno nam zakładać klapek na oczy i zapominać o tym, że ten mainstream jest zasilany przez treści generowane na tradycyjnych komputerach i to się nie zmieni. Ba – gdyby komputery wypadły z gry, skończyłaby się era urządzeń mobilnych, bo skąd miałaby brać się na nie treść? Bez komputerów stacjonarnych nie ma urządzeń mobilnych. Grupy te są ze sobą związane i nie możemy tego faktu pomijać.