W zeszłym roku na całym świecie sprzedano 95,6 miliona nowych aut, co oznacza minimalny wzrost w porównaniu do roku 2017, o całe 0,2%. Liderem pozostał Volkswagen, który jednak ma dwóch bardzo mocnych konkurentów. W sumie trzy liderujące firmy mają ponad 1/3 całego rynku samochodowego na świecie.
Volkswagen o włos wyprzedza Toyotę
Różnice w czołowej trójce są naprawdę niewielkie, Volkswagen Group na którego sprzedaż składają się takie marki jak Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Porsche, Bugatti, Bentley oraz Lamborghini wyprzedził zaledwie o 310 000 sztuk japońską Toyotę, która ma pod swoimi skrzydłami takie marki jak Toyota, Lexus, Daihatsu i Scion. Trzecie miejsce z wynikiem o kolejne 160 000 sztuk niższym ma konsorcjum francuskiego Renault i japońskiego Nissana, które w swojej ofercie ma auta pod markami Renault, Nissan, Mitsubishi, Dacia, Lada, Inifiniti oraz Datsun.
Producent | Sprzedaż w 2018 roku | Zmiana 2017 vs 2018 | Udział w rynku | |
1 | Volkswagen Group | 10 830 625 | 2,2% | 11,4% |
2 | Toyota Group | 10 520 655 | 2,2% | 11,1% |
3 | Renault Nissan Alliance | 10 360 992 | 1,3% | 10,9% |
4 | General Motors | 8 786 987 | -2,0% | 9,2% |
5 | Hyundai-Kia | 7 507 945 | 3,2% | 7,9% |
6 | Ford Group | 5 734 306 | -8,9% | 6,0% |
7 | Honda Motor | 5 265 125 | -0,6% | 5,5% |
8 | F.C.A. | 4 840 664 | 0,0% | 5,1% |
9 | P.S.A. | 4 125 683 | -2,9% | 4,3% |
10 | Suzuki | 3 213 224 | 1,2% | 3,4% |
11 | Mercedes Daimler | 2 742 249 | 1,9% | 2,9% |
12 | BMW | 2 493 740 | 2,1% | 2,6% |
13 | Geely Group | 2 293 780 | 18,6% | 2,4% |
14 | Mazda | 1 633 977 | 3,0% | 1,7% |
15 | Tata | 1 302 166 | 13,9% | 1,4% |
Zobacz też: pierwsza jazda nową Toyotą RAV4
Dopiero na czwartym miejscu jest amerykański General Motors, który zaliczył spadek sprzedaży o 2%, a po piętach zaczyna deptać mu koreańskie konsorcjum Hyundai-Kia. Na szóstym miejscu wylądował amerykański Ford z największym spadkiem sprzedaży w czołówce, aż o 8.9%. Kolejne pozycje to Honda, F.C.A. (Fiat, Chrysler) oraz francuskie P.S.A. (Peugeot, Citroen, Opel). W top 15 największy wzrost sprzedaży odnotowało chińskie Geely Group, które posiada między innymi markę Volvo.
Co ciekawe w pierwszej dziesiątce rankingu w porównaniu do roku 2017 nie zaszły żadne zmiany, każda firma zachowała swoje miejsce. Na początku roku wcale nie było to takie pewne, bo w lutym i marcu najwięcej aut sprzedało konsorcjum Renault-Nissan, które jednak w kolejnych miesiącach straciło impet, ale mimo to i tak notując spore wzrosty na rynkach rozwijających się jak Chiny czy Brazylia.
źródło: Focus2Move
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu