5

Volkswagen prezentuje koncept ID Roomzz, elektrycznego, rodzinnego SUVa

Targi motoryzacyjne w Szanghaju, które wystartowały wczoraj nie bez powodu stoją pod znakiem aut elektrycznych. Tylko w 2018 roku na chińskim rynku sprzedano 950 000 nowych aut elektrycznych, co jest wynikiem rewelacyjnym, przy 22 mln całej sprzedaży nowych aut. Dla porównania w Polsce było to nieco ponad 600 sztuk z ponad 500 000 nowych aut.

Volkswagen ID Roomzz – połączenie SUVa z VANem

Wybór Szanghaju na prezentację swojego najnowszego koncepcyjnego auta z rodziny ID nie jest zatem przypadkowy ze strony Volkwagena. ID Roomzz w wersji produkcyjnej ma trafić na rynek w 2021 roku w pierwszej kolejności właśnie w Chinach. Koncept jest bardzo odważny i pewnie ostatecznie zostanie znacznie zmieniony, ale pokazuje jak mogą wyglądać auta za 10 lat. Wrażenie robi przede wszystkim przestrzeń w środku. Auto nie posiada środkowego słupka, a drzwi są rozsuwane w przeciwne strony, zapraszając do zajęcia miejsca w bardzo obszernej kabinie.

Volkswagen ID Roomzz rozsuwane drzwi

Volkswagen ID Roomzz posiada cztery niezależne fotele, ale z informacji jakie podali przedstawiciele marki wynika, że dostępna będzie też wersja z tradycyjnym układem w drugim rzędzie oraz trzecim rzędem siedzeniem dla dwóch osób. ID Roomzz ma być też wyposażony w system autonomicznej jazdy poziomu 4, trudno jednak oczekiwać aby pojawił się on już w 2021 roku.  Jego uruchomienie, np. podczas podróży autostradą, ma umożliwić kierowcy i pasażerowi z przodu obrócenie fotela o 180 stopni, w stronę osób siedzących z tyłu. Ciekawa opcja umożliwiająca np. zabawę z dziećmi czy przeprowadzenie krótkiego spotkania biznesowego.

Volkswagen ID Roomzz bok auta

Miejsca w środku z pewnością nie zabraknie, auto ma ponad 5 metrów długości i aspiruje do segmentu dużych SUVów z wyraźnym nastawieniem na bardziej rodzinne zastosowania. Przy małych dzieciach warto z pewnością docenić rozsuwane drzwi, które są błogosławieństwem na ciasnych miejscach parkingowych. Nie wiadomo tylko ile rozwiązań z koncepcyjnego modelu trafi do wersji produkcyjnej.

Volkswagen ID Roomzz wnętrze

Volkswagen ID Roomzz z sportowym zacięciem

Samochód zbudowany jest oczywiście na dobrze znanej platformie MEB i zostanie wyposażony w dwa silniki elektryczne oraz baterie o pojemności 82 kWh. W standardowych warunkach napęd będzie zapewniany przez silnik o mocy 150 kW (204 KM) zamontowany na tylnej osi, ale w razie potrzeby dołączany będzie też silnik o mocy 75 kW (102 KM) napędzający przednią oś. Te potrzeby to między innymi mocniejsze wciśnięcie pedału gazu lub uślizg koła tylnej osi. W sumie ma to pozwolić na przyśpieszenie do 100 km/h w ciągu 6,6 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 180 km/h. Limit nie jest przypadkowy, Volvo już jakiś czas temu zapowiedziało, że zamierza do tej wartości ograniczyć wszystkie swoje auta.

Volkswagen ID Roomzz tylna klapa

Według zapowiedzi baterie mają zapewnić zasięg 450 km w cyklu WLTP, a dzięki szybkiemu ładowaniu prądem stałym (150 kW), baterie będzie można naładować od 0 do 80% w czasie poniżej 30 minut. Warto też zaznaczyć, że ID Roomzz został naszpikowany elektroniką, posiada 9 kamer (w tym dwie zastępujące lusterka wsteczne) dające widok 360 stopni dookoła samochodu i wykorzystywane przez system jazdy autonomicznej. Poza tym mamy też tutaj kilka radarów, które zostały sprytnie wkomponowanej w nadwozie i są praktycznie niezauważalne. Miejmy tylko nadzieje, że auto zanim trafi do salonów, nie zostanie przesadnie okrojone bo prezentuje się całkiem przyjemnie.

Volkswagen ID Roomzz