3

Urządzenia mobilne powoli przejmują ruch w Internecie [infografika]

Jesteśmy już na samym finiszu 2011 roku i pojawia się coraz więcej informacji podsumowujących minione 12 miesięcy. Ostatni rok okazał się wielkim triumfem urządzeń mobilnych, od smartphonów po tablety, co można prześledzić nie tylko poprzez wskaźniki sprzedaży, ale również za pomocą ruchu, jaki generują ich użytkownicy w Internecie. A różnica w tej dziedzinie między obecnym […]

Jesteśmy już na samym finiszu 2011 roku i pojawia się coraz więcej informacji podsumowujących minione 12 miesięcy. Ostatni rok okazał się wielkim triumfem urządzeń mobilnych, od smartphonów po tablety, co można prześledzić nie tylko poprzez wskaźniki sprzedaży, ale również za pomocą ruchu, jaki generują ich użytkownicy w Internecie. A różnica w tej dziedzinie między obecnym a zeszłym rokiem robi naprawdę spore wrażenie.

Na Freshegg pojawiła się ostatnio bardzo ciekawa infografika, która powstała na podstawie analizy ruchu na 40 różnych stronach internetowych w miesiącu październiku. Dane oczywiście dotyczą tylko USA, ale warto im się przyjrzeć, gdyż pokazują one trend, który zaobserwować możemy globalnie.

W skali roku internetowy ruch generowany poprzez urządzenia mobilne wzrósł aż o 147% z 3,8% w 2010 roku do 9,4% obecnie. To naprawdę spory skok w zaledwie 12 miesięcy. Podobny wzrost odnotowany został w kategorii wyszukiwania – aż 159%, z 2,2% do 5,7%.

Bardzo interesujące są również zmiany, jakie zaszły w kategorii systemów mobilnych i urządzeń, z których użytkownicy korzystają z sieci. W 2010 roku prym w tej dziedzinie wiódł iPhone z prawie 54% udziałem w rynku. Uzupełniał go iPad z prawie 24% udziałem, co dawało systemowi iOS 78% udziału. Android rok temu miał niecałe 9% udziału, BlackBerry 4% a Symbian 2,3%. W tym roku proporcje jednak mocno się zmieniły. Na czoło wysunął się iPad z 44,5% udziału, za nim jest iPhone z 35%. Sporo urosło Androidowi, aż do 14%, spadło zaś BlackBerry do 1,2%. Symbian jest już poniżej 1%.

Choć dane te nieco kłócą się w sierpniowymi statystykami przedstawionymi przez comSource, które przedstawiałem w październiku, to jednak dostrzegalny jest trend, w którym popularność Androida szybko rośnie, kosztem zarówno BB, ale również w coraz większym stopniu iOSa.

Ciekawe jest również fakt, że największy wzrost ruchu z urządzeń mobilnych dostrzegalny jest na stronach wycieczkowych/podróżniczych oraz dotyczących zdrowia i urody:

Choć infografika przedstawia dane tylko z 40 wyselekcjonowanych stron, to jednak już na podstawie tak małej próby można dostrzec widoczną zmianę, jaka dokonała się w przeciągu ostatnich 12 miesięcy w dziedzinie korzystania z Internetu za pomocą urządzeń mobilnych. Wystarczy wspomnieć, że przewidywana sprzedaż smartphonów w tym roku według IDC ma osiągnąć około 500 milionów sztuk, o 55% więcej niż rok wcześniej. Również sprzedaż tabletów szybuje i ma zatrzymać się na około 62 milionach sztuk, w stosunku do 18 milionów z 2010. Rynek mobilnych urządzeń wciąż rośnie, a wraz z upowszechnianiem się smartphonów i tabletów rosnąć będzie również internetowy ruch generowany za ich pomocą. Jestem bardzo ciekawy, jak będzie to wyglądać pod koniec przyszłego roku.

 

Foto