7

Upadłe pomysły Facebooka, czyli co im się nie udało

Nikt nie ma monopolu na dobrą passę, a z całą pewnością nie Facebook. Z portalu korzystamy każdego dnia, nie zauważając nawet jak szybko dodawane są nowe funkcje, a inne znikają jeszcze szybciej niż się pojawiły. Na przestrzeni lat Facebookowi wielokrotnie udawało się wprowadzić ciekawe produkty czy zmiany, lecz lista tych, które dziś są tylko historią […]

1Nikt nie ma monopolu na dobrą passę, a z całą pewnością nie Facebook. Z portalu korzystamy każdego dnia, nie zauważając nawet jak szybko dodawane są nowe funkcje, a inne znikają jeszcze szybciej niż się pojawiły. Na przestrzeni lat Facebookowi wielokrotnie udawało się wprowadzić ciekawe produkty czy zmiany, lecz lista tych, które dziś są tylko historią nie jest krótka.

facebook_questions1Chciałbym rozpocząć od swojego faworyta jeżeli chodzi o kategorię „niewypały”, a są nim: pytania. Facebook w pewnym momencie stwierdził, że tak wielu użytkowików dopytuje o zdanie innych, że fajny pomysłem będzie umożliwienie przeprowadzania ankiet wśród znajomych, pozwalając im wybierać jedną lub kilka odpowiedzi lub podawać własne. Niestety, nie wszystko poszło po myśli Marka Zuckerberga oraz jego zespołu inżynierów, ponieważ nie przewidzieli oni jak żałośnie owa funkcja może zostać wykorzystana. Nie twierdzę, że Pytania nie miały potencjału, jednak wyglądało na to, że zdecydowana część użytkowników nie do końca wiedziała do czego pytania służą. Efektem tego Facebooka zalały pytania typu: „W nocy jest: a) ciemno b) jasno” lub „Po niedzieli jest: a) poniedziałek b) nie wiem c) co mnie to obchodzi” i tak dalej. Z czasem pytania stały się dostępne jedynie wewnątrz grup, stronach i wydarzeniach, a w pozostałych częściach portalu słuch po nich zaginął.

Kolejnymi przykładem jest Ticker, który wraz z pojawieniem się nowego News Feeda stanie się mniej, o ile w ogóle widoczny. Facebook bowiem rozważa, czy odrębne miejsce z listą aktywności znajomych i śledzonych stron faktycznie angażuje użytkowników, czy wręcz przeciwni – irytuje ich i rozprasza. Moim zdaniem, Ticker ma rację bytu tylko w przypadku wyświetlania w nim konkretnego typu treści, nie dublujących tego co widzimy w News Feedzie, a niestety tak to do tej pory wyglądało.

facebook_gift

Facebook Gifts, czyli opcja podarowania komuś prezentu… wirtualnego prezentu, którego koszt oscylował w granicach jednego dolara. Były to ikonki prezentując tort urodzinowy, lampkę szampana czy różę i miały pozwolić użytkownikom na nawiązanie bliższych więzi z innymi osobami. Projekt wycofoano z portalu w 2010 roku, a całkiem niedawno powrócił on, lecz w zmienionej formie: wirtualne prezenty zastąpiono tymi jak najbardziej prawdziwymi – czy Gifty stały się hitem? Nie sądzę.

facebook-lite_1

Mało kto wie, że w latach 2009-2010, na przestrzeni zaledwie ośmiu miesięcy Facebook uruchomił wersję Lite, która miała być sposobem na szybsze wczytywanie się portalu, gdy korzystamy z wolniejszego niż typowe łącza. Okazało się jednak, że błyskawiczny rozwój technologii pozwalających na dostęp do Sieci stał się kontrargumentem dla istnienia „lekkiej” wersji Facebooka, dlatego jedynym wyjściem jakie pozostało, było zamknięcie projektu.

facebook-lite

Czy w tym zestawieniu powinna się znaleźć Oś czasu? Ja uważam, że nie – nowy sposób prezentacji naszych profili pozwala na jeszcze więcej, a po ostatnich poprawkach jest zdecydowanie lepiej. Aktualnie korzystam również z zaprezentowanego 7 marca, zupełnie nowego News Feeda. Już niedługo podzielę się z Wami swoimi spostrzeżeniami oraz opinią na jego temat, lecz już teraz mogę nadmienić, że zdecydowanie bliżej mu do powyższej listy, aniżeli miejsca na podium za najlepszy pomysł i wykonanie.

Grafiki: 1, 2, 3, 4, 5.