Polska

UOKiK: UPC Polska zobowiązała się zwrócić klientom koszty nieuzasadnionych podwyżek

Grzegorz Ułan
UOKiK: UPC Polska zobowiązała się zwrócić klientom koszty nieuzasadnionych podwyżek
5

Trzeba przyznać, że UOKiK od jakiegoś czasu jest co raz bardziej skuteczny nie tylko w nakładaniu wielomilionowych kar, od których firmy odwołują się latami, ale i w generowaniu wymiernych korzyści dla poszkodowanych klientów w formie konkretnych rekompensat.

Nie inaczej jest w przypadku postępowania UOKiK wobec UPC Polska. Sprawa dotyczy nieprawidłowości operatora z lat 2015-2016, kiedy to UPC Polska od 1 marca 2015 roku klientom, którzy podpisali umowę na czas nieokreślony, zwiększył prędkość internetu jednocześnie zwiększając opłatę za tę usługę o 7 zł. Dodatkowo, rok później ponownie podwyższył opłatę o kolejne 3 do 8 zł, w zależności od posiadanej prędkości łącza. Obie podwyżki nastąpiły na podstawie jednostronnego wprowadzenia przez UPC do umów postanowienia o możliwości zmiany wysokości abonamentu.

Według UOKiK zarówno same podwyżki jak i postanowienie były niezasadne, bo nie miały odzwierciedlenia w tzw. klauzulach modyfikacyjnych w podpisywanych przez klientów umowach.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.:

Nie kwestionujemy samego prawa przedsiębiorcy do zmiany umów zawartych na czas nieoznaczony - zawsze musi się to jednak odbywać w oparciu o jednoznaczną, precyzyjną oraz zrozumiałą dla konsumenta klauzulę modyfikacyjną. W tym postępowaniu operator UPC zobowiązał się przed Prezesem Urzędu do usunięcia skutków zakwestionowanych praktyk i zrekompensowania strat konsumentom. Ta decyzja oznacza, że niekorzystne dla abonentów działania zostaną bezzwłocznie wyeliminowane, zaś konsumenci korzystający z usług UPC uzyskają świadczenia, których nie muszą dochodzić w długotrwałych procesach sądowych. Przykładowo UPC przywróci poprzednie ceny i nie będzie podwyższać abonamentu w przyszłości dla określonej grupy klientów.

UPC Polska na podstawie decyzji UOKiK zobowiązała się do rekompensaty klientom, których te podwyżki dotknęły, zarówno obecnych jak i byłych:

Aktualni abonenci:

  • Darmowa usługa do wyboru – dla osób, których suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu nie przekracza 200 zł. Będą mogły one korzystać za darmo np. telefonii komórkowej, pakietu bezpieczeństwa, dostępu do określonych pakietów kanałów, jak HBO, Polsat Sport Premium, My Prime, Mega Sport czy Canal+ Prestige.
  • Dwie darmowe usługi do wyboru – dla osób, których suma nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu przekracza 200 zł.
  • Poprzednia cena i parametry - bez względu na wysokość rachunków, aktualni abonenci będą mogli skorzystać z usług telekomunikacyjnych według ceny abonamentu i parametrów przed ich zmianą.
  • Obniżka abonamentu lub wyżej wymienione usługi – upust wyniesie od 15 zł do 60 zł w zależności do wysokości nadpłaconych kwot wynikających z podwyższenia abonamentu. To oferta dla osób, które nadal są abonentami UPC Polska, ale korzystają już z innych usług niż te, które objęły podwyżki.

Byli abonenci:

  • Otrzymają zwrot pieniędzy – będzie to 75 proc. zapłaconych podwyżek albo będą mogli ponownie skorzystać z oferty UPC z rabatem w wysokości od 20 zł do 30 zł nawet przez 18 miesięcy.

Klienci, których obejmują te rekompensaty mają zostać powiadomieni o tym fakcie przez UPC Polska e-mailem, pocztą, SMS-em lub odpowiednią informacją zamieszczoną na indywidualnym koncie abonenta.

Źródło: UOKiK.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu