Po odejściu nieodżałowanego Steve’a Jobsa, tematem wielu dyskusji był kierunek, w jakim pójdzie Apple pod rządami nowego dyrektora generalnego. Tim Co...
Tim Cook o strategii firmy – Apple stawia na mobilność. Zarobi na tym krocie
Po odejściu nieodżałowanego Steve’a Jobsa, tematem wielu dyskusji był kierunek, w jakim pójdzie Apple pod rządami nowego dyrektora generalnego. Tim Cook, zasiadający obecnie za sterami spółki z Kalifornii, w obszernym wystąpieniu opowiedział o swojej wizji firmy. Apple stawia na mobilność. W zapowiedzianym w tym tygodniu nowym systemie Mountain Lion dla komputerów Mac pojawi się wiele elementów znanych z telefonów komórkowych i tabletów. Nic dziwnego – to urządzenia mobilne napędzają potęgę firmy. W ciągu zaledwie czterech lat Apple sprzedało więcej iPhone’ów, niż komputerów w całej swojej historii.
System Mountain Lion, oznaczony OS X już bez Mac w nazwie, posiadać będzie zaimplementowanych wiele funkcji znanych z systemu iOS: system synchronizacji poprzez iCloud, centrum notyfikacji, program do rozmów między platformami iMessage, centrum gier czy wbudowane opcje Twittera. Decyzja o wprowadzeniu nowości znanych z urządzeń mobilnych ma mocne oparcie w liczbach. Od początku swojej historii Apple udało się sprzedać ponad 122 miliony komputerów Mac. Dla porównania, w samym roku 2011, mobilne urządzenia z systemem iOS (iPhone, iPod i iPad) znalazły aż 156 milionów nabywców. W jeden rok! A sprzedaż nadal rośnie – w fiskalnym pierwszym kwartale 2012 roku sprzedano 37 milionów egzemplarzy iPhone’a, czyli o 17 milionów więc niż kiedykolwiek wcześniej w czasie trzech miesięcy.
Sam Tim Cook, aktualny dyrektor generalny Apple, nie kryje swojej opinii o wyższości rynku mobilnego nad tradycyjnymi komputerami. Sam wykorzystuje iPada do wykonywania około 80-90% swojej pracy. Już od pierwszego dnia rozpoczęcia sprzedaży pierwszej generacji iPada nie tylko Cook, lecz także wiele innych osób w Apple, przewidywało, że rynek tabletów stanie się większy niż rynek PC.
Myślę, że iPad zjadł część sprzedaży komputerów Mac. Nigdy nie chcemy powstrzymywać jednego z naszych zespołów od budowy absolutnie najlepszych rzeczy, nawet jeśli odbiera to sprzedaż innemu segmentowi rynku. Naszym wyższym celem jest zadowolenie klientów, chcemy, aby kupowali produkty Apple.
To, jak ważną rolę dla Apple grają obecnie urządzenia mobilne, podkreślają także dalsze słowa Tima Cooka, gdy wypowiadał się w temacie rynków wschodzących:
Świat zmienił się dla nas na wiele sposobów odkąd iPhone miał swoją premierę. Ponieważ to iPhone zaczął przedstawiać Apple dosłownie setkom milionów ludzi – tym, którzy go kupili, nie kupili, albo pożądali. Ale dzięki temu zaprezentowaliśmy naszą markę ludziom, którzy nigdy wcześniej nie słyszeli o Apple.
Znakomite wyniki sprzedaży smartfonów i tabletów sprawiają, że Apple stara się zacierać granice pomiędzy urządzeniami mobilnymi a komputerami. Wiemy już, jakie zmiany zawierać będzie nadchodzący system dla komputerów Mac. Na informacje o ewentualnych zmianach sprzętowych, zmierzających ku jeszcze większej mobilności, musimy jednak jeszcze poczekać. Tim Cook nie ujawnił w tym temacie żadnych informacji, mówiąc jedynie, że obecnie możemy zaobserwować na rynku starania różnych firm w kopiowaniu MacBooka Air. „Odkryją, że to nie takie łatwe” – zapowiada Cook.
Kierowana przez Tima Cooka firma nie zamierza, tak jak dotychczas, konkurować na rynku ceną. CEO Apple'a przekonuje, że po wydaniu iPada każda firma z obszaru PC lub telefonii komórkowej zapragnęła stworzyć własny tablet. Konkurowały one ceną, jednak klienci po ich zakupie musieli powtarzać sobie jak dobry interes zrobili, tylko dlatego, że nienawidzili nowego urządzenia. Osobiście jestem przekonany, że ogromna rzesza ludzi jest zadowolona z zakupu tabletu innego niż iPad, nie da odmówić się jednak tego, że zbudowany wokół iOS ekosystem aplikacji jest nadal nie do prześcignienia. Tim Cook przekonuje, że lubi kreatywną konkurencję, wymieniając jako przykład Amazona:
Amazon jest innym rodzajem konkurencji. Mają inne silne strony i tak dalej. Myślę, że sprzedadzą wiele swoich urządzeń. Jednak klienci, dla których my projektujemy, nie będą usatysfakcjonowani z produktów o ograniczonych funkcjach. Uważam, że prawdziwym katalizatorem dla rynku tabletów będzie innowacja i przekraczanie kolejnych granic. Szczerze, będziemy konkurować z każdym. Kocham konkurować. Dopóki ludzie wymyślają własne rzeczy, kocham konkurencję.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu