Z aplikacji TikToka możemy korzystać od dłuższego czasu, ale dopiero teraz platforma oficjalnie startuje w Polsce. Co to oznacza dla użytkowników, twórców i firm?
Najpopularniejsza aplikacja świata oficjalnie w Polsce. TikTok będzie zatrudniać w Warszawie
TikTok oficjalnie w Polsce
W trakcie konferencji, którą TikTok zorganizował z okazji oficjalnego uruchomienia platformy w Polsce, skupiano się przede wszystkim na biznesowych aspektach. Wielokrotnie podkreślano, jak istotna i silna jest kreatywność społeczności, ale nie tylko, bo dużą rolę na TikToku odgrywają marki i celebryci. Przytoczono kilka przykładów odnośnie lokalnych artystów i celebrytów, którzy odkryli platformę - film Roberta Lewandowskiego w zaledwie tydzień tydzień wygenerował 20 mln wyświetleń, a piosenka Kai dostała 130 tys. polubień.
Treści są niezwykle różnorodne i choć najczęściej TikTok bawi, to równie często ma inspirować, co popierano licznymi materiałami publikowanymi w kontekście strajku kobiet czy poparcia dla Białorusi. Wśród polskich marek, które w 2020 już współpracowały z TikTokiem i publikowały na platformie znalazły się McDonald's, mBank, Play, Cyberpunk 2077 i Samsung. "Naszą misją jest inspirowanie kreatywnością, dopiero rozpoczęliśmy działalność w Polsce, ale już teraz jestem pod wrażeniem pomysłowości polskich użytkowników. Bardzo się cieszę, że nadal będę dzielić się duchem TikToka z polskimi markami i użytkownikami" - Natali Ziv, Head of PR & Communication
Na co liczy TikTok i czego spodziewa się lokalny oddział platformy? Sylwia Chada, General Manager TikToka w Polsce i Europie Centralnej podkreśla, że TikTok "ma możliwość zmieniania ludzkiego życia". Przytoczono przykład robotnika sezonowego w stanie Idaho, któremu zepsuł mu się samochód, dlatego do pracy udał się na deskorolce i z trasy nagrał film w rytm wpadającej w ucho piosenki. Efekty? Nagranie odtworzone zostało 600 tysięcy razy przez innych użytkowników, a sok, który trzymał w ręce zniknął z półek sklepowych. Nawet prezes firmy produkującej go nakręcił TikToka i zobaczony został 4 mln razy.
TikTok w Polsce - co się zmienia? "Nie twórz reklam, twórz TikToki"
W odpowiedzi na moje pytanie, co dokładnie zmienia się dla użytkowników, twórców i firm po oficjalnym starcie TikToka w Polsce, Sylwia Chada powiedziała: Dzisiaj rozmawiamy o biznesie, więc odpowiem, co zmienia się dla firm. Nie ma już potrzeby doliczania 7 godzin przy próbie uzyskania połączenia z Pekinem (różnica wynikająca ze stref czasowych - przyp. red.), bądź szukać w Internecie kontaktu [do TikToka]. Jesteśmy w Warszawie, jest nas naprawdę dużo, będzie jeszcze więcej, ale nie mogę niestety zdradzić ile dokładnie. Jesteśmy do Państwa dyspozycji tutaj na miejscu. Biznes budują ludzie i kontakt z ludźmi, to możliwość rozmowy w detalach o potrzebach i myślę, że to jest najważniejsza zmiana. Natalie Ziv, odnosząca się do strony konsumenckiej dodała: Wchodzimy na rynek polski, ponieważ uważamy, że jest to rynek strategiczny dla naszej firmy i będziemy skupiali się na zapewnieniu możliwości zwiększania zaangażowania między firmami, naszą platformą i użytkownikami. Jest to jeden z najbardziej istotnych rynków dla naszej firmy.
Sylwia Chada - General Manager TikTok w Polsce i Europie Centralnej
Moderatorzy TikToka w Polsce?
Ale czy to oznacza, że w Polsce pracują też moderatorzy treści? Sylwia Chada tłumaczy: "W języku polskim mówią osoby nie tylko mieszkające w Polsce, ale także w innych krajach, więc: tak i nie. W zależności od potrzeb, od tego jak platforma się rozwija, wykorzystujemy moderatorów mówiących w języku polskim, rozumiejących język polski, niekoniecznie musi być to osoba mieszkająca w Polsce.
Nie poznaliśmy dokładnej liczby pracowników w Warszawie, ale specjalistów w polskim biurze TikToka ma być już kilkudziesięciu. Lokalna siedziba to także hub obsługujący inne rynki: Polskę, Rumunię, Węgry i Czechy. Planowana jest rekrutacja i celem jest potrojenie liczby zatrudnionych w takich specjalnościach jak reklama, analityka, finanse i sprzedaż.
O wyjątkowości TikToka ma świadczyć społeczność - aż 45% użytkowników stanowią osoby, które nie posiadają konta na Instagramie i 38%, które nie zarejestrowały się na Facebooku. W trakcie wydarzenia online podkreślano, że blisko 1 mld ludzi aktywnie używa aplikacji, 100 mln w Europie w 100 różnych językach, a aplikacja była nr 1 w 2020 roku i co miesiąc uznawano ją za najchętniej pobieraną aplikację.
Jak TikTok poradzi sobie z wyzwaniami?
Liczby te mogą blaknąć przy takich sytuacjach, jak przypadek z Włoch, gdzie biorąca udział w challenge'u na TikToku dziesięcioletnia dziewczynka straciła życie po utracie przytomności z powodu podduszania. Natalie Ziv nie chciała odnieść się w swojej wypowiedzi do tego przypadku, ale powtarzała, że TikTok stara się rozpoznać się niewłaściwe treści publikowane na platformie używając algorytmów. Wprowadzenie tych algorytmów może zająć trochę czasu, dlatego polecane jest korzystanie z narzędzi kontroli rodzicielska. Stosowane są też inne metody, jak domyślne ustawienia prywatności dla osób poniżej 16 roku życia i wiele więcej profilaktycznych praktyk.
O TikToku z pewnością każdy z Was słyszał nie raz i to w bardzo różnych okolicznościach. Dla mnie TikTok był do niedawna nieodkrytą krainą, dlatego kilkanaście dni przed oficjalnym startem platformy w Polsce założyłem konto i starałem się poznać TikToka. Oto, czym mogę się z Wami podzielić: Co to jest TikTok i o co w nim chodzi? Ciekawostki i historia.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu