30

Taki mały antywebowy megapanel

Ostatnio dość sporo bawię się narzędziem Google Trends for websites. Mimo iż jak każde narzędzie które próbuje zgadnąć oglądalność serwisów w internecie Google trends ma pewne wady i na pewno nie oddaje w stu procentach rzeczywistości – to jednak uważam, że wyniki jakie prezentuję są dość miarodajne. Sprawdziłem wiec kilka stron i serwisów w kilku […]

Ostatnio dość sporo bawię się narzędziem Google Trends for websites. Mimo iż jak każde narzędzie które próbuje zgadnąć oglądalność serwisów w internecie Google trends ma pewne wady i na pewno nie oddaje w stu procentach rzeczywistości – to jednak uważam, że wyniki jakie prezentuję są dość miarodajne.

Sprawdziłem wiec kilka stron i serwisów w kilku układach tworząc w ten sposób takim mały ranking serwisów tematycznych (dobranych subiektywnie, nawiązujące do nowych trendów – czasem pokazane na tle innych znanych serwisów po to aby było odniesienie).

Newsy, informacje i media
Przedstawiciele: Di.com.pl, wykop.pl, webhosting.pl, webinside.pl, mambiznes.pl, idg.pl
Na wykresie nie dodałem IDG ponieważ spłaszczyło by ono za bardzo wyniku pozostałych serwisów (IDG też spada). Z tego co widać po wykresie rośnie wykop, reszta serwisów informacyjnych które wybrałem raczej stabilnie, zaskakuje mnie brak wzrostów DI.

Społecznościówki z tradycjami
Przedstawiciele Fotka.pl, Grono.net, Epuls.pl, Nasza-klasa.pl.
Wykres nie uwzględnia NK (za duża różnica w wynikach między NK a pozostałymi), natomiast widać, że reszta naszych najbardziej znanych serwisów społecznościowych nie rośnie a wręcz powoli zaczyna tracić użytkowników. Moim zdaniem jest to wybitny sygnał na to, że trzeba myśleć o planie awaryjnym. Epuls został sprzedany, Fotka pewnie na razie sobie poradzi, problem z gronem to problem Intel Capital którego chyba łatwo się nie rozwiąże.

Networking biznesowy
Przedstawiciele:Goldenline.pl, Profeo.pl, biznes.net
Jestem zaskoczony tym, że Goldenline nadal rośnie – natomiast profeo musi znaleźć sposób na przełamanie stabilnego trendu. Biznes.net na tle tych serwisów jest niewidoczne.

Fotki i foteczki i hosting plików
Przedstawiciele: Fotosik.pl, Fmix.pl, Garnek.pl, fotohub.pl
Fotosik nieco zaburzył skalę, na wykresie oprócz niego zmieścił się jeszcze Garnek i widać kiełującego Fmix-a.

Lifestreaming i Microbloging
Przedstawiciele: Blip.pl, flaker.pl, pinger.pl
Flakera w statystykach nie widać, blip to tylko kilka pików (pewnie wtedy kiedy GG go promowało), jedyne co widać w tej kategorii to pinger od o2 (chociaż też zalicza duży spadek). Trzeba przyznać, że o2 ma talent do przerzucania ruchu między swoimi serwisami.



Blogi, agregatory i inne związane

Przedstawiciele : blogfrog.pl, blogbox.com.pl, blognews.pl, 10przykazan.com
Agregatory informacji z blogów to praktycznie zerowa oglądalność (o ile google trend nie kłamie). Widać, że pomysł na narzędzia tego typu dla blogosfery i czytelników kompletnie się nie sprawdza. Żadnemu z serwisów według google nie udało się zdobyć jakieś zauważalnej oglądalności.

Generatory społecznościówek
Przedstawiciele: socjum.pl, streemo.pl
Porównywanie Streemo i socujum wypadło całkiem ciekawie. Jeśli chodzi o socjum to autorzy napisali ostatni o 600 tys UU, na razie jednak google nie pokazuje jeszcze tych wyników. Zaskoczyło mnie streemo, które zawsze traktowałem jako serwis widmo a tu okazało się, że ma jakąś oglądalność.

Video, filmy i podobne
Przedstawiciele: wrzuta.pl, spryciarze.pl, patrz.pl
Spryciarzy wrzuciłem na głęboką wodę czyli między wrzutę i patrz. Niestety przy takiej konkurencji ich jeszcze nie widać (aczkolwiek jeśli popatrzymy na samych spryciarzy to widać dynamiczny wzrost w każdym miesiącu). Wykres pokazuje jak bardzo Patrz oddało pole serwisowi od o2.pl a było przecież kiedyś liderem o którym krążyły plotki co do wyceny.

Kategoria Mix
Przedstawiciele: Garnek.pl, Socujm.pl, Mambiznes.pl, fmix.pl, spryciarze.pl
Zrobiłem szybki mix aby pokazać w miarę nowe serwisy (no może poza garnkiem), które na tle konkurencji w swojej kategorii były mniej widoczne. Co ciekawe sprawdzając tę samą grupę w alexa otrzymuje się nieco inne wyniki. Garnek i spryciarze lekko spadają i widać bardzo dynamiczny wzrost socjum

Google Trends

Możliwe, że nie dobrałem serwisów poprawnie i pominąłem wiele pozycji które w takich porównaniach powinno się znaleźć. Bardzie jednak chodził mi o parę generalnych wniosków na temat serwisów które pokazałem na wykresach. Przede wszystkim w wymyślonych przez mnie kategoriach nie widać za bardzo tendencji wzrostowych (poza kilkom wyjątkami).

Kolejny wniosek jest taki, że nie ma co porywać się w Polsce na tworzenie narzędzi w stylu agregatorów treści z blogów. Wydaje mi się, że generalnie jakiekolwiek narzędzia dla blogerów i blogosfery w Polsce nie chwycą (blogerzy używają narzędzi i usług dostępnych zagranicą).

Lifestreaming i microbloging – tutaj do zrobienia jest jeszcze bardzo dużo. Właściwie można by to nazwać pracą u podstaw. Nie jestem jednak przekonany, czy tego typu serwisy w obecnym kształcie są w stanie zyskać jakąś konkretną popularność w internecie w którym rządzą plotki i wrzuty (chociaż niektórzy mówią, że recesja to zmieni).

Bardzo ciekawy jestem jak to co pokazuje google trends ma się do rzeczywistości (nie tej megapanelowej) ale tej z systemów do mierzenia statystyk i oglądalności.