Felietony

Taki mały antywebowy megapanel

Grzegorz Marczak
Taki mały antywebowy megapanel
30

Ostatnio dość sporo bawię się narzędziem Google Trends for websites. Mimo iż jak każde narzędzie które próbuje zgadnąć oglądalność serwisów w internecie Google trends ma pewne wady i na pewno nie oddaje w stu procentach rzeczywistości - to jednak uważam, że wyniki jakie prezentuję są dość miarodajn...

Ostatnio dość sporo bawię się narzędziem Google Trends for websites. Mimo iż jak każde narzędzie które próbuje zgadnąć oglądalność serwisów w internecie Google trends ma pewne wady i na pewno nie oddaje w stu procentach rzeczywistości - to jednak uważam, że wyniki jakie prezentuję są dość miarodajne.

Sprawdziłem wiec kilka stron i serwisów w kilku układach tworząc w ten sposób takim mały ranking serwisów tematycznych (dobranych subiektywnie, nawiązujące do nowych trendów - czasem pokazane na tle innych znanych serwisów po to aby było odniesienie).

Newsy, informacje i media

Przedstawiciele: Di.com.pl, wykop.pl, webhosting.pl, webinside.pl, mambiznes.pl, idg.pl
Na wykresie nie dodałem IDG ponieważ spłaszczyło by ono za bardzo wyniku pozostałych serwisów (IDG też spada). Z tego co widać po wykresie rośnie wykop, reszta serwisów informacyjnych które wybrałem raczej stabilnie, zaskakuje mnie brak wzrostów DI.

Społecznościówki z tradycjami

Przedstawiciele Fotka.pl, Grono.net, Epuls.pl, Nasza-klasa.pl.
Wykres nie uwzględnia NK (za duża różnica w wynikach między NK a pozostałymi), natomiast widać, że reszta naszych najbardziej znanych serwisów społecznościowych nie rośnie a wręcz powoli zaczyna tracić użytkowników. Moim zdaniem jest to wybitny sygnał na to, że trzeba myśleć o planie awaryjnym. Epuls został sprzedany, Fotka pewnie na razie sobie poradzi, problem z gronem to problem Intel Capital którego chyba łatwo się nie rozwiąże.

Networking biznesowy

Przedstawiciele:Goldenline.pl, Profeo.pl, biznes.net
Jestem zaskoczony tym, że Goldenline nadal rośnie - natomiast profeo musi znaleźć sposób na przełamanie stabilnego trendu. Biznes.net na tle tych serwisów jest niewidoczne.

Fotki i foteczki i hosting plików

Przedstawiciele: Fotosik.pl, Fmix.pl, Garnek.pl, fotohub.pl
Fotosik nieco zaburzył skalę, na wykresie oprócz niego zmieścił się jeszcze Garnek i widać kiełującego Fmix-a.

Lifestreaming i Microbloging

Przedstawiciele: Blip.pl, flaker.pl, pinger.pl
Flakera w statystykach nie widać, blip to tylko kilka pików (pewnie wtedy kiedy GG go promowało), jedyne co widać w tej kategorii to pinger od o2 (chociaż też zalicza duży spadek). Trzeba przyznać, że o2 ma talent do przerzucania ruchu między swoimi serwisami.



Blogi, agregatory i inne związane

Przedstawiciele : blogfrog.pl, blogbox.com.pl, blognews.pl, 10przykazan.com
Agregatory informacji z blogów to praktycznie zerowa oglądalność (o ile google trend nie kłamie). Widać, że pomysł na narzędzia tego typu dla blogosfery i czytelników kompletnie się nie sprawdza. Żadnemu z serwisów według google nie udało się zdobyć jakieś zauważalnej oglądalności.

Generatory społecznościówek

Przedstawiciele: socjum.pl, streemo.pl
Porównywanie Streemo i socujum wypadło całkiem ciekawie. Jeśli chodzi o socjum to autorzy napisali ostatni o 600 tys UU, na razie jednak google nie pokazuje jeszcze tych wyników. Zaskoczyło mnie streemo, które zawsze traktowałem jako serwis widmo a tu okazało się, że ma jakąś oglądalność.

Video, filmy i podobne

Przedstawiciele: wrzuta.pl, spryciarze.pl, patrz.pl
Spryciarzy wrzuciłem na głęboką wodę czyli między wrzutę i patrz. Niestety przy takiej konkurencji ich jeszcze nie widać (aczkolwiek jeśli popatrzymy na samych spryciarzy to widać dynamiczny wzrost w każdym miesiącu). Wykres pokazuje jak bardzo Patrz oddało pole serwisowi od o2.pl a było przecież kiedyś liderem o którym krążyły plotki co do wyceny.

Kategoria Mix

Przedstawiciele: Garnek.pl, Socujm.pl, Mambiznes.pl, fmix.pl, spryciarze.pl
Zrobiłem szybki mix aby pokazać w miarę nowe serwisy (no może poza garnkiem), które na tle konkurencji w swojej kategorii były mniej widoczne. Co ciekawe sprawdzając tę samą grupę w alexa otrzymuje się nieco inne wyniki. Garnek i spryciarze lekko spadają i widać bardzo dynamiczny wzrost socjum

Google Trends

Możliwe, że nie dobrałem serwisów poprawnie i pominąłem wiele pozycji które w takich porównaniach powinno się znaleźć. Bardzie jednak chodził mi o parę generalnych wniosków na temat serwisów które pokazałem na wykresach. Przede wszystkim w wymyślonych przez mnie kategoriach nie widać za bardzo tendencji wzrostowych (poza kilkom wyjątkami).

Kolejny wniosek jest taki, że nie ma co porywać się w Polsce na tworzenie narzędzi w stylu agregatorów treści z blogów. Wydaje mi się, że generalnie jakiekolwiek narzędzia dla blogerów i blogosfery w Polsce nie chwycą (blogerzy używają narzędzi i usług dostępnych zagranicą).

Lifestreaming i microbloging - tutaj do zrobienia jest jeszcze bardzo dużo. Właściwie można by to nazwać pracą u podstaw. Nie jestem jednak przekonany, czy tego typu serwisy w obecnym kształcie są w stanie zyskać jakąś konkretną popularność w internecie w którym rządzą plotki i wrzuty (chociaż niektórzy mówią, że recesja to zmieni).

Bardzo ciekawy jestem jak to co pokazuje google trends ma się do rzeczywistości (nie tej megapanelowej) ale tej z systemów do mierzenia statystyk i oglądalności.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu