Akcja Partnerska

TaHoma Switch - centrum zarządzania inteligentnym domem

GU
Grzegorz Ułan
8

Producent automatyki domowej Somfy zaprosił nas do swojej firmy na prezentację nowej centrali TaHoma switch, dzięki której pojęcie w pełni inteligentnego domu nie musi być wcale tak odległe jak do tej pory.

Jeszcze jakiś czas temu, firma Somfa kojarzona była głównie z napędami do różnego rodzaju urządzeń domowych. Dla przykładu, jeśli kupowaliśmy roletę sterowaną z pilota czy nadajnika naściennego, to z dużym prawdopodobieństwem znajdował się tam właśnie napęd marki Somfy. Na tym nie koniec. Firmy produkujące bramy wjazdowe mogły zaoferować automatyczne bramy, podobnie z pergolami czy markizami, oświetleniem, ogrzewaniem kamerami itd., itd.

Przez ostatnie lata portfolio produktów Somfy znacznie się wzbogaciło, w szczególności o produkty z zakresu smart home, jak również takie od razu gotowe do użytku, czyli Plug & Play. Teraz czas na centralę TaHoma switch dla klientów indywidualnych, dzięki której jeszcze łatwiej i bezpieczniej można stworzyć swój własny dom inteligentny.

TaHoma switch z oceną bezpieczeństwa Gold IoT Security Rating firmy UL

No właśnie, zacznijmy od bezpieczeństwa, bo to chyba najczęściej odstrasza nas przed wdrożeniem rozwiązań inteligentnego domu. Obawiamy się, że ktoś przejmie kontrolę nad tymi urządzeniami, nie wiem - nad systemem kamer, sterowania roletami, bramami czy ogrzewaniem.

Mając to na uwadze, centrala TaHoma switch została poddana rygorystycznej ocenie pod względem bezpieczeństwa światowemu liderowi w zakresie oceny rozwiązań IoT - firmie UL (Underwriters Laboratories).

W dużym skrócie firma ta sprawdza, czy działania marketingowe producentów danych rozwiązań pokrywają się z ich możliwościami technicznymi, a więc czy rzeczywiście są właściwie zabezpieczone przed znanymi cyberatakami oraz czy są zgodnie z wymogami amerykańskich przepisów bezpieczeństwa IoT - tak jak producenci deklarują w swoim przekazie reklamowym tych rozwiązań.

Firma UL poddała weryfikacji centralkę TaHoma Switch i w marcu tego roku przyznała jej status bezpieczeństwa od razu na poziomie Gold uznając, że wykorzystuje ona najlepsze praktyki branżowe w zakresie cyberbezpieczeństwa IoT i ochrony danych konsumentów. Weryfikacja ta jest ważna przez rok, co jest ważne z perspektywy zmieniających się technik ataków, a więc w przyszłym roku będzie poddana ponownej weryfikacji, sprawdzającej czy Somfy dba o ciągłe zwiększanie bezpieczeństwa w swoim rozwiązaniu.

TaHoma switch to dobry start dla rozwiązań inteligentnego domu

Oprócz obaw o bezpieczeństwo tego typu rozwiązań, panuje też mylne przekonanie, iż inteligentne rozwiązania trzeba wdrożyć od razu w całym domu, co wiąże się z dużymi kosztami na start, na co nie wszyscy mogą sobie pozwolić.

Otóż centralka TaHoma switch powstała właśnie po to, aby z jednej strony ułatwić proces tworzenia inteligentnego domu od samego początku, a z drugiej - sprawnie i wygodnie zarządzać dokładanymi co jakiś czas innymi inteligentnymi rozwiązaniami.

Tak więc, nie musimy od razu kompletować wszystkich inteligentnych rozwiązań. Możemy zacząć od smart rolet, bram wejściowych czy garażowych, a dopiero później z czasem dokładać do nich wyposażone w napędy zasłony, markizy, a nawet smart ogrzewanie, alarmy czy różnego rodzaju czujniki, które na przykład analizując aktualną pogodę, automatycznie zamykają markizy w przypadku wichury, gdy akurat jesteśmy poza domem.

Co istotne, TaHoma switch to rozwiązanie nie tylko skalowalne, ale i otwarte. Centrala Tahoma switch współpracuje aż z 300 produktami Somfy i marek partnerskich, takich jak Legrand, Atlantic, Schneider, Thermor, Hitachi, Sauter czy Velux.

No dobrze, to czym dokładnie jest TaHoma switch?

TaHoma switch to niewielkie urządzenie, które łączy się z naszą siecią WiFi, a do którego możemy dodawać kolejne inteligentne urządzenia w naszym domu za pomocą aplikacji mobilnej Tahoma, dostępnej na Androida i iOS.

Z poziomu aplikacji mobilnej mamy podgląd na wszystkie aktualne inteligentne urządzenia w domu i właśnie z poziomu aplikacji możemy je włączać lub wyłączać, będąc również poza domem. Dla ułatwienia, jeśli mamy już sporo pozycji w domu, wszystkie je możemy podzielić na pomieszczenia, w których się znajdują.

Więc po co mi TaHoma switch, skoro wszystkim mogę sterować z aplikacji mobilnej? Centrala TaHoma switch ułatwia nam dodatkową automatyzację i tworzenie swoistych scenariuszy, tworzonych w zależności od pory dnia czy związanych na przykład z przyjściem do domu lub jego opuszczeniem.

Marcin Kubiszak, dyrektor marketingu Somfy Polska:

Wg badań Somfy, 73% Polaków deklaruje chęć wyposażenia w rozwiązania smart home, gdyby mieli kupić nowe mieszkanie lub dom. Tahoma switch to najnowsza innowacja Somfy, która ma uprościć codzienne życie poprzez możliwość wygodnego i łatwego sterowania całym domem za pomocą jednego urządzenia i jednej aplikacji. Dzięki szerokiej ofercie inteligentnych urządzeń Somfy, za jednym dotknięciem palca lub za pomocą głosu, nasi klienci mogą od teraz sterować oświetleniem, roletami zewnętrznymi, wewnętrznymi, zasłonami oraz bramami wjazdowymi i garażowymi, tworząc dopasowane do swojego stylu życia smart scenariusze. Wszystko to przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa rozwiązań IoT i pełnej ochrony danych osobowych.

Dla przykładu - TaHoma switch wyposażona jest w dwa przyciski odpowiedzialne za automatyczne uruchomienie dwóch scenariuszy. Jeśli wychodzimy z domu, w aplikacji mobilnej możemy zdefiniować scenariusz, według którego zamkną się wszystkie rolety, ogrzewanie przejdzie w tryb ekonomiczny czy pogasną wszystkie światła w domu i zamkną się za nami drzwi. Drugi scenariusz rzecz jasna będzie odpowiedzialny za odwrotne działania po naszym powrocie, na przykład z pracy.

Podobne scenariusze można zdefiniować, na dzień dobry czy dobranoc lub na wieczory w domu czy poza domem. Ale to nie wszystko - TaHoma switch zapewnia też sterowanie, zarówno scenariuszami jaki i podłączonymi urządzeniami za pomocą głosu. Kompatybilna jest z Amazon Alexa i Google Assistant, z którymi możemy sparować naszą centralę, jak i z Apple HomeKit w zakresie osłon zewnętrznych wyposażonych w napędy w technologii io-homecontrol.

Ja się nie znam - zróbcie to za mnie

Są też klienci, którzy wolą mieć wszystko w swoistym systemie OOTB (out of the box). Dla takich klientów Somfy zapewnia wsparcie instalatorów, którzy nie tylko pomogą w doborze odpowiednich, najbardziej optymalnych rozwiązań dla inteligentnego domu, ale osobiście przyjadą z centralą TaHoma switch, dodadzą do niej wszystkie urządzenia z poziomu własnej aplikacji mobilnej Tahoma Pro oraz pomogą później, nawet zdalnie poprzez narzędzie do diagnostyki Serv-e-Go w drobnych problemach z nimi czy z ich konserwacją.

Taka obsługa posprzedażowa to nie tylko wygoda dla klientów, ale i też samych instalatorów. Przy pomocy narzędzia on-line Serv-e-go mają wgląd w przeprowadzoną wcześniej instalację urządzeń u klienta, mogą szybko zdiagnozować problemy z nią i je rozwiązać bez potrzeby każdorazowej wizyty u klienta.

Instalatorzy mogą także otrzymywać alerty w przypadku ewentualnych błędów. Taki serwis umożliwia też instalatorom lepsze przygotowanie do naprawy instalacji, która wymaga wizyty u klienta, dzięki wiedzy o tym, które elementy sprawiają problem czy które trzeba wymienić.

Reasumując, to pierwsze rozwiązanie na polskim rynku, które w tak kompletny sposób zapewnia nie tylko start w budowaniu swojego pierwszego inteligentnego domu, ale pomaga później w sprawnym, przyjemnym i wygodnym korzystaniu z jego dobrodziejstw. Do tego wsparcie posprzedażowe instalatorów pozwala na późniejsze radzenie sobie z ewentualnymi problemami czy awariami, bez potrzeby szukania na szybko specjalistów, którzy pomogą nam w ich rozwiązaniu.

--
Artykuł powstał we współpracy z firmą Somfy.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu