9

Tablety napędzą e-commerce w roku 2012

Wzrost liczby zamówień w sklepach internetowych składanych za pomocą urządzeń mobilnych to trend, jaki mogliśmy zauważyć w najgorętszym dla e-commerce okresie świątecznym. W Wielkiej Brytanii w trakcie minionych Świąt aż 14% posiadaczy tabletów zrobiło przy jego użyciu zakupy przez internet. Zamówienie w sklepie za pomocą smartfona złożyło natomiast 15% badanych anglików. Jest to aż o […]

Wzrost liczby zamówień w sklepach internetowych składanych za pomocą urządzeń mobilnych to trend, jaki mogliśmy zauważyć w najgorętszym dla e-commerce okresie świątecznym. W Wielkiej Brytanii w trakcie minionych Świąt aż 14% posiadaczy tabletów zrobiło przy jego użyciu zakupy przez internet. Zamówienie w sklepie za pomocą smartfona złożyło natomiast 15% badanych anglików. Jest to aż o połowę więcej niż jeszcze rok temu. Mało tego, aż 26% ankietowanych posiadaczy tabletów zapowiedziało jego wykorzystanie do przyszłorocznych zakupów świątecznych prezentów. Ciągle rosnąca popularność tych urządzeń daje podstawy prognozować, że to właśnie tablety będą poważną siłą napędową e-commerce w roku 2012.

Tablet – dla kogo i po co

Nieco informacji o przeciętnych posiadaczach tabletów w Stanach Zjednoczonych prezentuje infografika stworzona przez Vertic. Tabletów używają osoby lepiej wykształcone i lepiej zarabiające niż ogół populacji, zazwyczaj w przedziale wiekowym 18-34. W USA jest obecnie około 54 milionów użytkowników tabletów, a do roku 2015 oczekuje się wzrostu do 108 milionów, co stanowić będzie aż 1/3 całej populacji Stanów Zjednoczonych.

Ta sama infografika donosi, że 20% sprzedaży internetowej przez urządzenia mobilne stanowią tablety. Ponad połowa posiadaczy tych urządzeń dokonała w przeszłości zakupów przez sieć, a także pobrała aplikacje udostępnioną przez sklep internetowy lub tradycyjny. Bardzo duże znaczenie dla e-commerce mają dane o konwersji. Przeciętnie wynosi ona 3% dla klientów odwiedzających sklepy internetowe za pośrednictwem tradycyjnego komputera PC. Wśród użytkowników tabletów konwersja winduje aż do 4-5%, co daje przyrost na poziomie 33-66%! W roku 2012 wartość mobilnego e-commerce powinna rosnąć więc w szybkim tempie.

Okazuje się, że posiadacze tabletów to naprawdę zaawansowani użytkownicy internetu. Nie tylko często robią oni zakupy przez sieć, lecz jak dowodzą inne badania dokonują zakupu biletów. Aż 60% posiadaczy tabletów biorących udział w ankiecie zadeklarowało, iż wykorzystało w minionym roku swoje mobilne urządzenie do rezerwacji podróży. Dlatego też tak duże serwisy jak hotels.com i Orbitz czy sklepy Amazon i Zappos udostępniły swoim klientom aplikacje dedykowane tabletom.

Do czego to prowadzi

Liczby nie kłamią, dlatego sprzedawcy internetowi w roku 2012 powinni otworzyć się na nowy kanał sprzedaży, jakim są tablety. Łączą one mobilność telefonu i możliwości komputera i tak powinni o nim myśleć gracze na rynku e-commerce. Tablet to wygodny sposób na korzystanie z sieci, a tym samym robienie zakupów. Nie ma zatem rady – prędzej czy później trzeba będzie uraczyć użytkowników tabletów tworząc dostosowane do nich oferty i aplikacje. Inaczej po prostu stracimy część rynku.

„Klienci już nie szukają w sieci jedynie informacji o adresie najbliższego sklepu i godzin otwarcia. Oczekują obracanych o 360 stopni zdjęć produktów, opcji internacjonalnego składania zamówień oraz informacji o dostępności danego rozmiaru i koloru w wybranym sklepie stacjonarnym.” Ian Blair, dyrektor ReThink

O wzroście znaczenia tabletów w sprzedaży internetowej świadczyć mogą także doniesienia firm rekrutujących o pojawianiu się coraz większej liczby ofert dla osób pracujących przy mobilnym e-commerce. Detaliści przenoszą swoje inwestycje ze stacjonarnych placówek w rozbudowane systemy sprzedaży internetowej, w tym aplikacje dla tabletów i smartfonów. W roku 2012 wyzwaniem będzie oferowanie użytkownikom tabletów coraz to łatwiejszych sposobów na składanie zamówień i rezerwacji usług z dowolnego miejsca na świecie.

Także Google zauważyło, że znaczenie tabletów rośnie w szybkim tempie. Dlatego też już teraz twórca najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej udostępnił nowe formaty reklamy, zaprojektowane specjalnie z myślą o użytkowników tabletów właśnie. Reklamodawcy korzystający z usług Google mają teraz możliwość kierowania swoich przekazów do odbiorców z tabletami wyposażonymi w przeglądarki internetowe.

A Wy kupujecie przez internet za pomocą swoich tabletów?