KPMG oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikowały raport na temat sprzedaży aut w Polsce w okresie od stycznia do września 2018 roku. W tym czasie w Polsce sprzedało się nieco ponad 400 000 nowych samochodów, ale tylko niewielki odsetek z nich posiadał napęd alternatywny - hybrydowy lub elektryczny.
Sprzedaż hybryd i elektryków w Polsce dynamicznie rośnie, ale ilościowo nie robi wrażenia
Nowe samochody głównie dla firm
Z 403 000 nowych samochodów sprzedanych w trzech pierwszych kwartałach tego roku aż 71% zostało zakupionych przez odbiorców instytucjonalnych. Nabywcy indywidualni kupili tylko 114 000 samochodów. Ogólnie sprzedaż względem analogicznego okresu w roku 2017 wzrosła o 13,5%, ale i w tym przypadku możemy za to podziękować firmom. Odbiorcy prywatni kupili zaledwie o 3,8% więcej aut niż w roku poprzednim.
Wśród najpopularniejszych marek mamy oczywiście Skodę (51 300 sprzedanych aut), Toyotę (43 500 szt.) oraz Volkswagena (42 100 szt.). Jako ciekawostkę można też dodać, że najpopularniejszy segment aut to małe SUVy/crossovery (118 300 szt.), które wyprzedziły dotychczasowego lidera, czyli klasyczne samochody z segmentu C (113 600 szt.). Więcej statystyk możecie znaleźć w samym raporcie na stronach KPMG.
Jak hybryda to Toyota
Rynek samochodów hybrydowych rośnie jeszcze szybciej, ale nadal pod względem ilościowej sprzedaż aut z tym napędem nie robi na nikim wrażenia. Przez pierwsze 9 miesięcy tego roku sprzedano 16 205 hybryd i zaledwie 958 aut elektrycznych. To odpowiednio o 33% i 36% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Warto jednak pamiętać, że do aut elektrycznych zaliczane są w tym przypadku również hybrydy typu Plug-In (PHEV), które maja zazwyczaj baterię pozwalające na przejechanie kilkudziesięciu kilometrów bez udziału silnika spalinowego.
Niekwestionowanym liderem na tym rynku jest Toyota, która sprzedała 12 241 aut z napędem hybrydowym, głównie modele C-HR, Auris oraz Prius. Jak łatwo policzyć, aż 28% aut sprzedanych przez Toyotę w Polsce posiada napęd hybrydowy. Luksusowa marka Japończyków, Lexus, ma jeszcze lepsze wyniki, na 2800 wszystkich sprzedanych aut niemal 1800 posiadało napęd hybrydowy. Wśród aut typowo elektrycznych i z napędem typu PHEV liderem jest Nissan Leaf (205 szt.), a dalej mamy BMW i3 (96 szt.) oraz... Porsche Panamera (76 szt.).
Zobacz nasze testy aut elektrycznych.
Jak łatwo policzyć sprzedaż aut elektrycznych stanowi w Polsce zaledwie 2 promile całego rynku. Do 1 miliona aut z tego typu napędem w 2025 roku jeszcze sporo nam brakuje ;-).
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu