Muzyka

W Polsce już co czwarty sprzedany nośnik z muzyką to winyl

Grzegorz Ułan
W Polsce już co czwarty sprzedany nośnik z muzyką to winyl
17

Na początku roku Konrad dzielił się z Wami danymi za 2021 rok na temat wzrostu popularności winyli na świecie, według których już za połowę sprzedaży fizycznych nośników z muzyką odpowiadają płyty winylowe. Teraz dzięki danym Związku Producentów Audio Video, wiemy jak ta sytuacja wygląda w Polsce.

Wspomniany artykuł Konrada znajdziecie poniżej, przejdźmy od razu do danych za 2021 rok z polskiego rynku muzycznego, w którym odnotowano wzrosty zarówno w sprzedaży fizycznej jak i cyfrowej.

Sprzedaż cyfrowa to już ponad 65% udziału w rynku, dzięki wzrostowi w tym segmencie na poziomie niemal 40% w porównaniu z rokiem 2020. Łączna sprzedaż w minionym roku dobiła prawie do pół miliarda złotych przychodu - 22 miejsce na świecie.

Jak widać na powyższym wykresie sprzedaż cyfrowa przebiła sprzedaż fizyczną w 2020 roku i cały czas rośnie - dla przypomnienia, Spotify zadebiutowało w Polsce w 2013 roku.

Polacy najchętniej korzystają ze streamingu, który odpowiada w naszym kraju już za 64,7% sprzedaży muzyki, na drugim miejscu są płyty CD, a podium zamykają winyle.

Udział winyli w ogólnej sprzedaży muzyki wynosi 9,3%, ale ich udział w sprzedaży fizycznej to już 27%. Tak więc jeszcze sporo mniej niż na świecie, ale przy tym trendzie, który widzimy na poniższym wykresie, może się to zmienić w najbliższych latach.

Co w 2021 roku skłaniało nas najbardziej do zakupu płyt winylowych? Na pierwszym miejscu w sprzedaży znalazła się Ostatnia płyta Kultu, dalej uplasowała się płyta Kayah i Bregović, a na trzecim miejscu Adele - 30. Jeśli chodzi o sprzedaż wszystkich nośników fizycznych, wygrała płyta sanah Irenka, na drugim Mata z albumem Młody Matczak, a na trzecim Królowa dram - ponownie autorstwa sanah.

W podziale na źródło pochodzenia, nadal najpopularniejszy jest wśród nośników fizycznych repertuar zagranicznych artystów, ale jest niewiele większy niż rodzimych - ich udział w rynku to odpowiednio 49,5% (spadek o 9% w porównaniu z 2020 rokiem) i 41,6% (wzrost aż o 54% w porównaniu z 2020 rokiem).

Źródło: Związek Producentów Audio Video
Stock Image from Depositphotos.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

news