Telewizja

Spędzamy coraz mniej czasu na oglądaniu telewizji. Ale to nie znaczy, że wyrzucimy telewizory

TP
Tomasz Popielarczyk
14

Młodzi ludzie coraz krócej oglądają telewizję. Rośnie w to miejsce czas spędzany na używaniu płatnych serwisów VOD. Jak pod tym względem wypada Polska na tle innych europejskich krajów?

Z badania MEC wynika, że dzienny czas oglądania telewizji przez milenialsów (grupa wiekowa 13 - 29 lat) w krajach Europy Środkowo-Wschodniej maleje. W skali roku spadek waha się w granicach 3 do 6 proc. - w zależności od kraju. Jednocześnie spada też odsetek ludzi, którzy włączają telewizor codziennie. W przypadku Polski jest to średnio o 7 minut mniej. Tym samym plasujemy się w czołówce, jeśli chodzi o kraje regionu. Najmniej telewizję oglądają mieszkańcy Litwy. Najwięcej - Rumuni i Węgrzy.

Autorzy badania dostrzegają korelację między spadkiem czasu spędzanego na oglądaniu telewizji, a wzrostem popularności serwisów SVOD, jak Netflix czy HBO GO. Szczególnie jest to dostrzegalne w krajach skandynawskich oraz Holandii, gdzie notuje się kilkunastoprocentowe spadki. W Szwecji są to obecnie już tylko 64 minuty dziennie. Dla porównania, we Francji i Niemczech, gdzie platformy VOD nie cieszą się aż tak dużą popularnością, spadki czasu oglądania telewizji są zdecydowanie mniejsze. W Niemczech nie zanotowano ich praktycznie w ogóle.

Zdaniem MEC to właśnie takie platformy, jak Netflix, HBO GO czy Amazon Prime Video są największą konkurencją dla telewizji. I trudno się dziwić. Aplikacje dla tych usług są często szeroko dostępne. Netfliksa możemy oglądać na smartfonie, tablecie, komputerze, konsoli i oczywiście również telewizorze. Wobec tego nie musimy się nawet podnosić z kanapy, aby zmienić źródło oglądanych programów. Młodzi ludzie coraz bardziej doceniają nielinearność serwisów VOD i preferują ten rodzaj oglądania z różnych względów. Wystarczy to zresztą zestawić z rosnącą popularnością seriali, a także modą na "pochłanianie" całych sezonów za jednym razem. Na rynku przybywa natomiast przystawek TV i urządzeń multimedialnych, jak opisywany ostatnio Shield TV (same konsole do gier w ostatnim czasie mocno rozwinęły się na tym polu). Z mojego punktu widzenia idzie to też w parze ze stale pogarszającą się jakością treści na kanałach TV, ale to już mocno subiektywne wnioski.

Czy SVOD to największe zagrożenie dla telewizji od lat? Teoretycznie o jej końcu mówiło się już w momencie rewolucji internetowej. Telewizję miał zabić YouTube, który zresztą cały czas odbiera jej widzów (stale rośnie oglądalność YT na Smart TV - w skali roku wzrosty sięgają 100 proc.). Szczególnie widać to w najniższych grupach wiekowych. Z danych Gemiusa wynika, że z YouTube'a korzysta w Polsce 8,6 mln osób w wieku 16-34 lat.

Wszystko to odzwierciedla stopniową zmianę nawyków konsumentów. Telewizory przestają być urządzeniami do odbierania sygnały z sieci kablowych czy telewizyjnych. Jakiś czas temu mówiono o rewolucji Smart TV, która jednak nigdy nie nadeszła. I nie nadejdzie, bo ten proces to po prostu ewolucja, która będzie trwała do momentu, w którym w milionach domów będą stały telewizory służące wyłącznie do YouTube'a, SVOD, konsoli czy odtwarzania BluRay.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu