2

Skoda zapowiada model Octavia Scout, a ja nadal czekam na Octavię RS

Octavia to najważniejszy model w ofercie Skody, który co roku bije nie tylko w Polsce rekordy popularności. Najnowsza generacja jest już dostępna w salonach od kilku tygodni, ale oferta silnikowa jest mocno okrojona, szczególnie dla osób poszukujących mocniejszych jednostek. To się jednak wkrótce zmieni.

Skoda Octavia Scout z najmocniejszym dieslem

Obecnie nową Octavię można zamawiać w dwóch wersjach nadwozia (liftback i kombi) oraz z silnikami 1.5 TSI (150 KM) oraz 2.0 TDI (115 i 150 KM), nie jest to więc tak szeroki wybór, do którego Czesi nas przyzwyczaili. To jednak tylko etap przejściowy, do momentu aż z oferty zniknie poprzednia generacja. Nie oznacza to też, że Skoda na tym poprzestanie, bo już od dłuższego czasu czekamy między innymi na zapowiedź wersji RS, która ma być dostępna z trzema jednostkami napędowymi. Zanim to jednak nastąpi, na rynku zadebiutuje odmiana Scout.

Dopiskiem Scout Skoda oznacza samochody w wersji bardziej terenowej, która może się sprawdzić w nieco trudniejszych warunkach. Nie ma tu jednak mowy o diametralnych zmianach, te sprowadzają się jedynie prześwitu większego o 1,5 cm, osłon chroniących podwozie np. przed kamieniami oraz plastikowej obudowy błotników. Podstawowa wersja Octavii Scout dostępna będzie z napędem na przednią oś, a dopiero te z najmocniejszymi silnikami z napędem na 4 koła.

Skoda Octavia Scout

I skoro o silnikach mowa, to w ofercie pojawi 1.5 TSI z manualną skrzynią biegów oraz 1.5 TSI e-TEC z układem miękkiej hybrydy i automatyczną skrzynią biegów, oba o mocy 150 KM i z napędem na przednią oś. Podstawowy diesel 2.0 TDI Evo o mocy 115 KM też dostępny jest tylko z napędem na przód i ręczną skrzynią biegów, a jego mocniejsze odmiany o mocy 150 KM i 200 KM będą oferowane z napędem 4×4 oraz automatyczną skrzynią DSG. Gamę uzupełni jednostka 2.0 TSI, która również będzie oferowana z napędem na obie osie i mocą 190 KM.

Silnik 2.0 TDI Evo w wersji 200 KM to najmocniejszy diesel jak do tej pory montowany był w Octavii, nawet poprzednia wersja RS miała mniejszą moc (184 KM), więc wiele wskazuje na to, że nowy RS pójdzie tym samym śladem i też zaoferuje 200 KM. To całkiem dobry prognostyk, bo przeglądać w ostatnim czasie nowe cenniki dealerów w Polsce, mam wrażenie, że wszyscy pozbywają się z oferty mocnych silników.

Wnętrze bez niespodzianek

W środku nie ma praktycznie żadnych zmian, Scout w porównaniu do standardowych wersji wyposażenia w Octavii wyróżnia się tylko drewnianą (albo jego imitacją) listwą wzdłuż całej deski rozdzielczej. W standardowych odmianach w tym miejscu jest przeszycie materiałowe. Octavia Scout sprzedawana będzie też na 18 calowych felgach i ma być dostępna tylko w nadwoziu kombi. Zaoferuje natomiast taką samą pojemność bagażnika, nawet w wersji z napędem 4×4, czyli 640 litrów. Będzie to zatem nadal bardzo funkcjonalne auto, którym będzie można bez obaw zjechać z utwardzonej drogi.

Skoda Octavia Scout kabina