Pod koniec października zorganizowana została konferencja Social Enterprise 2012, na której poruszone były tematy związane z mediami społecznościowymi...
Raport Social Enterprise 2012 - jak firmy wykorzystują social media w Polsce?
Pod koniec października zorganizowana została konferencja Social Enterprise 2012, na której poruszone były tematy związane z mediami społecznościowymi oraz sposobami ich wykorzystania przez firmy. Po ciekawej imprezie do sieci trafił raport, podsumowujący w jednym miejscu najbardziej interesujące dane. Materiał jest o tyle wart uwagi, że pokazuje sposób wykorzystania social media przez polskie przedsiębiorstwa. Badanie jest efektem współpracy NoNooobs i Connect (wspólnej marki badawczej Reserach.NK i TNS), a jego najważniejsze elementy omawiamy poniżej.
Już początek raportu prezentuje odważną teorię, że rynek social media w Polsce nie jest jeszcze rozwinięty. Podczas gdy codziennie jesteśmy bombardowani wpisami znanych marek choćby na Facebooku tak naprawdę okazuje się, że tylko duże firmy decydują się na regularną komunikację za pośrednictwem mediów społecznościowych. Podczas gdy nawet 99% firm posiada własną stronę internetową, to już zaledwie 35-40% z nich ma aktywne konto na Facebooku, Twitterze, Naszej Klasie lub innym serwisie społecznościowym. O wiele bardziej popularnymi formami promocji w Polsce okazują się kampanie bannerowe, reklama prasowa, ulotki czy billboardy na mieście.
Najbardziej popularnym medium społecznościowym wśród polskich firm jest Facebook. Wiedzie on zdecydowany prym z wynikiem 75% rozpoznawalności - Nasza Klasa osiągnęła wynik 46%, a Twitter 43%. Polski serwis społecznościowy GoldenLine został wymieniony przez 15% respondentów. Co ciekawe, wiele osób wśród znanych serwisów społecznościowych wymieniało YouTube'a oraz Gadu-Gadu.
W momencie, gdy pojawiły się podpowiedzi nazw serwisów społecznościowych, do najbardziej rozpoznawalnych należały: Facebook (100%), YouTube (97%), GaduGadu (97%), Twitter (89%) i NK (86%).
Skoro wiemy już jakie serwisy są najpopularniejsze w firmach w Polsce, warto omówić cele ich wykorzystania. Zdecydowanie wygrywają cele marketingowe i reklamowe - takie deklaruje aż 60-70% firm prowadzących swoje działania w social media. Aż 34% firm jako swój cel działań w mediach społecznościowych wymienia sprzedaż produktów, co pokazuje, ze w naszym kraju nadal Facebook czy Twitter częściej ma prowadzić do schodzenia towaru z półek sklepowych niż do realnego dialogu z klientami. Co warte uwagi, takie podejście najczęściej reprezentują średniej wielkości przedsiębiorstwa.
Ciekawe, szczególnie dla agencji social media w Polsce, będą dane dotyczące sposobów obsługi social media przez polskie przedsiębiorstwa. Jak się okazuje, większość z nich posiada własnego pracownika do obsługi portali społecznościowych, który często przeszedł stosowne szkolenie. 20% firm posiada opracowaną strategię obecności w social media, a 10-16% korzysta z usług firm zewnętrznych lub narzędzi służących do monitoringu.
A z jakich serwisów korzystają prywatnie pracownicy firm? 84% badanych deklaruje, że prywatnie korzysta głównie z Facebooka (62%), YouTube (56%) oraz GaduGadu (36%), około jedna czwarta badanych korzysta z GoldenLine oraz Google+.
Pełną wersję raportu do pobrania znajdziecie pod tym adresem.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu