Felietony

Przepis na… biznes każdego dnia

Adrian Drózd
Przepis na… biznes każdego dnia
Reklama

Tym wpisem rozpoczynam nową serię na AntyWeb, w której chciałbym zmusić do refleksji i podyskutować z Wami o polskiej scenie startupowej. Odnoszę w...


Tym wpisem rozpoczynam nową serię na AntyWeb, w której chciałbym zmusić do refleksji i podyskutować z Wami o polskiej scenie startupowej.

Reklama

Odnoszę wrażenie, iż coraz rzadziej można natrafić na ciekawy polski projekt internetowy, a jeszcze trudniej z dobrym modelem biznesowym. Zastanawia mnie co jest głównym czynnikiem spowolnienia rynku.

Zamiast narzekać i niepotrzebnie dywagować, chciałbym spróbować cyklicznie przedstawiać Wam koncepcje na internetowy biznes, które być może kogoś zainspirują do stworzenia własnego biznesu i pobudzą do działania.

Postaram się to zrobić najlepiej jak potrafię, jednak proszę Was o szczerą i rozbudowaną krytykę, bo być może komuś przydadzą się nasze wnioski.

Oceniacie, czy potrzebowalibyście czegoś takiego, czy przyjmie się na naszym rynku i jaki jest potencjał biznesowy danej koncepcji.

Projekt, który umożliwia szybkie kojarzenie zleceń ze zleceniobiorcami w różnych kategoriach usług biznesowych.

W skrócie:

Wyobraź sobie sytuację w której wyjeżdżasz nad  morze i szukasz hotelu, w którym mógłbyś się zatrzymać. Tradycyjnie wygląda to tak, że zaczynam swoje poszukiwania wolnego miejsca noclegowego od przeglądnięcia katalogów, bądź wyszukuję w googlach interesujących mnie hoteli. Sporządzam listę, po czym dzwonię do każdego i wypytuję się o cenę, dostępność itd. Tracę czas, pieniądze, a czasami i nerwy.

System, który poniżej opisuję pozwoliłby Ci przygotować szybko zgrabną ofertę, w której zaznaczysz co, ile, za ile (określasz przedział) i na kiedy potrzebujesz. Roześle tą informację do wszystkich firm (hoteli, ośrodków wczasowych) spełniających Twoje kryteria (np. lokalizacja, wyposażenie, termin). Firmy, które będą zainteresowane zleceniem odpowiedzą na nie, a Ty będziesz miał możliwość wybrać najkorzystniejszą ofertę (posiadając szczegółowe dane np. zdjęcia, terminarz wolnych dni, cenę itp.) i dokonać transakcji… Cały proces w ciągu relatywnie krótkiego czasu, gdzie obie strony zyskują korzyści.

Problem

Jeżeli kiedykolwiek zlecałeś coś na zewnątrz swojej firmy np. stworzenie serwisu www, wydruk wizytówek, księgowość, bądź chciałeś skorzystać z usług doradców podatkowych, outsourcingu HR wiesz  jak czasochłonne jest to zajęcie. Zazwyczaj zależy nam by firma, której coś zlecamy działała w obrębie naszego miasta, powiatu, bądź regionu. Chcemy także, by jakość świadczonych usług była adekwatna do budżetu, który mamy zaplanowany na wykonanie danej czynności. Zaczynamy wtedy szukać po katalogach, bądź po przez wyszukiwarkę firmy, która trudni się daną profesją, działa w naszym obrębie, posiada odpowiednie kwalifikacje, poświadczone certyfikatami, czy referencje… Przeglądamy strony firmowe i do tych, które wzbudzają nasze zainteresowanie wysyłamy maila z zapytaniem. W między czasie szukamy opinii o danej firmie, bo przecież zależy nam na czasie, jakości i pieniądzach, które chcemy komuś oddać za wykonanie owej czynności. Później oczekujemy na odpowiedzi, a gdy mamy już ich odpowiednią ilość analizujemy, która oferta jest dla nas najkorzystniejsza… Oczywiście tylko my widzimy odpowiedzi, które do nas trafiły (forma przetargu)

Reklama

Rozwiązanie

Serwis/aplikacja/komunikator, który stworzy rynek online dla małych przedsiębiorstw kojarząc kupców ze sprzedającymi – w przyjemny i automatyczny sposób identyfikując ich potrzeby biznesowe. Przynależność do takiego systemu leży w interesie obu stron.

Korzyści dla zleceniodawcy:

System oferowałby przedsiębiorcom, jak i osobom prywatnym, możliwość wystosowania odpowiednich zleceń, a następnie w odpowiedzi listę najbardziej odpowiednich dostawców, spełniających kryteria naszej oferty. Dzięki takiemu projektowi, małe przedsiębiorstwa mogą łatwo porównywać konkurencyjne profile zleceniobiorców, przeglądać referencje od poprzednich klientów i ustalać budżet na dane zlecenie, umożliwiając im podjęcie jak najlepszej decyzji o rozpoczęciu współpracy z odpowiednią firmą.

Reklama

- możliwość zobaczenia jak inni klienci ocenili daną firmę w różnych kategoriach

- przejrzyste profile: dane kontaktowe, poprzedni klienci, w czym się specjalizuje dana firma, lata w biznesie

- wystosowanie oferty byłoby darmowe

- specjalny panel, który analizuje wysokości stawek, kompleksowe oceny i profile firm

Korzyści dla zleceniobiorcy (sprzedawcy):

Tani sposób na zwiększenie bazy klientów bez konieczności wydawania pieniędzy i tracenia czasu na tradycyjne reklamy lub szukania zleceń w ciemno po przez szukanie klientów w książkach telefonicznych. Sprzedawcy budują profil w systemie za darmo i płacą, gdy decydują się na wzięcie udziału w mini przetargu na ofertę, która im odpowiada.

Reklama

- przyjmowanie i przeglądanie wyłącznie zleceń lokalnych, dotyczących profilu działalności firmy

- Analizy ROI, informacje o miesięcznej sprzedaży, zwrotne oceny od klientów, liczne statystki

- zlecenia pochodzą od klientów, którzy przeszli pełną weryfikacje (dane kontaktowe, dane firmy)

- możliwość rozbudowania profilu w celu uatrakcyjnienia wizerunku swojej firmy w systemie (reklama, zdjęcia, osobiste wiadomości, kontakt ze sprzedawcą online)

Model biznesowy

Rozsądnym modelem biznesowym byłoby przyjęcie systemu prowizyjnego. Mógłby działać w ten sposób, że prowizję w wysokości X% od wartości zlecenia ponosi w 50% zleceniobiorca, jak i w 50% zleceniodawca w momencie, gdy transakcja dojdzie do skutku.

Zleceniodawca płaciłby za to, że znalazł odpowiednią firmę, a zleceniobiorca za to, że pozyskał zlecenie.

Podsumowanie

Konkurencja jest spora, nawet jeżeli patrzymy wyłącznie na nasz rynek. Jednak w tym projekcie kluczem do sukcesu będzie forma komunikacji pomiędzy uczestnikami rynku. Sposób działania wyobrażam sobie na wzór działania smsów – wysyłam wiadomość do wybranych osób o imprezie (tu i tu, o tej i otej, będzie to i to), a w odpowiedzi dostaję listę osób, które przyjdą i co przyniosą.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama