Wbrew pozorom nie będzie narzekania na Cyfrowy Polsat. Byłem z nimi przez dwie kadencje (2x2 lata) i nic złego nie mogę o nich powiedzieć w kwestii ud...
Przeniosłem się z internetem mobilnym LTE z Cyfrowego Polsatu do Plusa
Ci z Was, którzy śledzili moje dotychczasowe wpisy...
Wbrew pozorom nie będzie narzekania na Cyfrowy Polsat. Byłem z nimi przez dwie kadencje (2x2 lata) i nic złego nie mogę o nich powiedzieć w kwestii udostępnionego internetu mobilnego LTE. Na zasięg nigdy nie narzekałem, przy "trzech kreskach" zasięgu LTE w mojej lokalizacji router wyciągał 22 Mb/s pobierania przy 10 Mb/s wysyłania. Nie jest to wiele, ale do zwykłego korzystania z sieci w zupełności wystarczało.
No właśnie, to "do zwykłego korzystania" przestało mi jednak wystarczać, zaczęło mi brakować dostępu do jakiejś płatnej telewizji z nowymi filmami i serialami oraz potrzebnego do tego dużego pakietu danych. To ostatnie CP zaoferował przy ofercie przedłużeniowej, niestety HBO mają dostępne tylko w dodatkowej ofercie z telewizją. Trudno się temu dziwić, to ich flagowy produkt, jednak nie dostosowany akurat do moich potrzeb. Z tego względu wybór padł na Plusa.
Na początek zaznaczę też, że tekst skierowany jest raczej do osób, które w swojej lokalizacji nie mają możliwości korzystania z internetu czy to kablowego czy nawet Neostrady, podobnie z dostępem do płatnej telewizji oraz, co bardzo ważne, są w zasięgu sieci LTE. W Plusie dostałem to w pakiecie i w dość przystępnej cenie.
Wybrałem drugi dostępny w ofercie plan za 59,99 zł z 50 GB (dodatkowe 10 GB za zakup online) podstawowego limitu transferu danych i z routerem Huawei E5180 LTE. Nielimitowany transfer danych w technologii LTE, bez zmniejszania prędkości po przekroczeniu podstawowego pakietu, zawarty jest już w cenie abonamentu. HBO GO natomiast, dwa miesiące bezpłatnie, po tym okresie 20 zł za miesiąc, doliczane do abonamentu. Pakiety IPLA i Ochronę internetu można wyłączyć w każdej chwili, podobnie zresztą jak HBO.
Dodatkowy bonus za zakup online to 3 miesiące abonamentu gratis. Dzięki temu pokryje tym niejako koszt routera i opłaty aktywacyjnej. Co do samego procesu zamówienia, pomijając niezliczone zgody do odznaczenia czy zaznaczenia, wszystko przebiegło bez najmniejszych problemów. Złożyłem je 13 listopada w piątek, w poniedziałek 16.11 zostało przekazane do firmy kurierskiej, a 17.11 już odebrałem przesyłkę. Aktywacja karty SIM nastąpiła następnego dnia i 18.11 mogłem zacząć korzystać już z nowego internetu. Umowa z CP kończyła się 21.11, więc jak ktoś jest w podobnej sytuacji z powodzeniem może zamawiać na kilka dni roboczych przed końcem obowiązywania obecnej umowy.
Podłączenie routera też bajecznie proste. Slot karty SIM znajduje się na spodzie urządzenia, po włożeniu i podłączeniu do sieci wystarczyło odczekać kilka minut na aktywacje karty i internet był już dostępny. I tu spore zaskoczenie, bo miałem lepszy zasięg niż wcześniej, a sieć przecież ta sama z CP.
Czuć i widać to od razu jak duży skok w wydajności i transferze daje ta "jedna kreska". Przez te kilka dni korzystałem z sieci w tradycyjny sposób, czyli przeglądanie stron, pisanie, oglądanie YouTube, słuchanie Spotify, Google Muzyka. Nie stwierdziłem żadnych problemów ze zrywaniem połączenia czy jego stabilnością. Przez 3 popołudnia ubyło 1 GB transferu. Na mocniejsze testy przyszedł czas w weekend.
I tu z pomocą przyszło HBO GO. Do prawdziwego komfortu korzystania z tego rozwiązania potrzebne jest dodatkowe urządzenie przesyłające obraz na TV, ja skorzystałem z Chromecasta. Dzięki temu można przesyłać filmy zarówno z desktopa jak i urządzenia mobilnego, bez żadnych plątających się kabli i konieczności podłączania laptopa do telewizora po HDMI.
Co do jakości obrazu, nie oddam tego teraz w pełni na swoich zdjęciach, ale zapewniam, że obraz i dźwięk stoją na wysokim poziomie i nie odbiegają jakością od większości kanałów dostępnych u mnie w naziemnej telewizji cyfrowej. Dokładniejsze zdjęcia czy wrażenia postaramy się pokazać w osobnym wpisie w najbliższym czasie. Uruchamiane filmy wyświetlały się bez żadnych zakłóceń ani przestojów, doładowywania itp.
Pytanie, jak z zużyciem transferu podczas korzystania z HBO GO? Wprawdzie Plus akurat w tej promocji udostępnia nielimitowany transfer danych w technologii LTE, po przekroczeniu pakietu podstawowego, bez ograniczania prędkości, ale z ciekawości sprawdziłem to, ile danych pochłonie mi korzystanie z samego HBO. Zerknijmy wcześniej na cennik usług. Widać tu, że Plus stosuje FUP, ale wyłączył to w tej promocji.
Sprawdźmy już więc, na ile mogę sobie pozwolić, pamiętając zastrzeżenie odnośnie punktu 11 z cennika. Rozumiem z niego, że w przypadku już terabajtów ściąganych danych, zacznie mnie obowiązywać. Do końca roku Plus nie zlicza transferu z HBO GO, więc nie mogłem tego sprawdzić w aplikacji Plus Online. Na smartfonie również tego nie zobaczyłem, gdyż aplikacja mobilna HBO GO nie pobiera zbyt dużo danych, większość prawdopodobnie pobierana jest przez Chromecasta. Tyle mi pobrało danych przez smartfona przy strumieniowaniu 3 filmów i całego sezonu (10 odcinków) jednego z seriali.
Najprościej więc było to sprawdzić w wersji przeglądarkowej i przy połączeniu z telewizorem kablem HDMI. Do mierzenia transferu skorzystałem z aplikacji NetLimiter 4. Można tu ustawić i sprawdzić zużycie konkretnej aplikacji i w określonym odcinku czasu. Powinno być miarodajne.
Bez zaskoczenia, przy jednym odcinku serialu pobrało blisko 1 GB danych, przy pełnometrażowym filmie będzie to ponad 2 GB, myślę że to nie powinno zbytnio obciążać sieci, nawet przy codziennym oglądaniu, jeśli ktoś ma na to czas. Ważne, o czym wspominałem na początku, by być w zasięgu LTE, podstawowy pakiet nie wystarczyłby na takie filmowe doznania w takim zakresie.
W mojej ocenie oferta ta w zupełności wystarczy do normalnego, codziennego korzystania z sieci, oglądnięcia jednego, dwóch filmów/kilku odcinków serialu dziennie, ściągnięcia kilku gier na Steama i grania po sieci, zbiorczej aktualizacji Windowsa, a w weekendy możemy sobie pozwolić nawet na prawdziwe maratony filmowe - to wszystko bez obaw, że załapiemy się na ograniczenia wypływające z FUD.
Bez dwóch zdań jestem absolutnie zadowolony z tej zmiany. Myślę, że CP się nie obrazi tym wpisem, toż to jedna firma:). Szkoda, że dla osób, które korzystają wyłącznie z internetu mobilnego i nie chcą zamawiać całego pakietu telewizyjnego z anteną, nie udostępniono takiej opcji jak HBO GO, co uczynił Plus. Technologicznie pewnie byłoby to do zrobienia bez problemu, ale cóż najwidoczniej taka, a nie inna jest polityka firmy.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu