8

Przekształć swoje modele 3D w interaktywny pokaz dzięki LumenRT

Google Sketchup to bardzo intuicyjny program do tworzenia grafiki 3D. Pisałem o nim ostatnio. Skierowany do szerokiego grona odbiorców, od artystów aż po ludzi chcących umeblować sobie wirtualne mieszkanie. Ma jedną bardzo istotną zaletę – posiada całą gamę pluginów i zewnętrznych programów, które nawet laikom pozwalają osiągnąć niesamowite efekty. Jednym z nich jest LumenRT, program […]

Google Sketchup to bardzo intuicyjny program do tworzenia grafiki 3D. Pisałem o nim ostatnio. Skierowany do szerokiego grona odbiorców, od artystów aż po ludzi chcących umeblować sobie wirtualne mieszkanie. Ma jedną bardzo istotną zaletę – posiada całą gamę pluginów i zewnętrznych programów, które nawet laikom pozwalają osiągnąć niesamowite efekty. Jednym z nich jest LumenRT, program do tworzenia interaktywnych prezentacji na bazie modeli wykonanych w Sketchup. Jeśli marzył Ci się wirtualny spacer po projekcie domku lub wyobrażałeś sobie jak wyglądałyby projekty 3D, gdyby umieścić je wewnątrz najnowszej gry, teraz masz możliwość się przekonać.

Google Sketchup nie jest kierowany tylko i wyłącznie do profesjonalistów, tak jak ma to często miejsce w przypadku pakietów 3D, które osiągają ceny dziesiątek tysięcy dolarów. Jest kierowany przede wszystkim do ludzi kreatywnych, którzy chcą wykorzystać program w twórczy sposób. Program ma stanowić jak najmniejszą przeszkodę w tworzeniu, jest tylko narzędziem, jak pędzel w rękach malarza. Nie bez powodu to właśnie Sketchup jest często wykorzystywany przy pracach koncepcyjnych, nawet przez doświadczonych grafików. Jeden z czytelników Antyweb – Jasu, zwrócił uwagę, że Sketchup został wykorzystany przy projektowaniu poziomów w grze Uncharted 2.

Takie a nie inne podejście zaowocowało całym ekosystemem rożnych programów zewnętrznych potrafiących importować projekty ze Sketchup’a, pluginów i innych narzędzi, które w nieskomplikowany sposób mają umożliwić przenieść modele 3D na nowy poziom. Jednym z tych pluginów jest właśnie LumenRT.

LumenRT działa w następujący sposób: bierzemy dowolny model wykonany w Google Sketchup i w nim właśnie go otwieramy, wybieramy kilka parametrów, takich jak rodzaj nieba/pogody, rodzaj otoczenia modelu oraz jakość z jaką model ma być przekształcony w interaktywną prezentację. Po wykonaniu obliczeń, których czas zależy w głównej mierze od tego, czy zdecydowaliśmy się jedynie na roboczy podgląd, czy na wysoką jakość generowanego obrazu, utworzony zostaje wykonywalny plik .exe, który zawiera gotową prezentacje modelu. Do jego otwarcia nie wymagany jest już ani Sketchup, ani LumenRT, więc można go swobodnie dać klientowi, czy wstawić na forum.

Na gotową prezentacje składają się trzy elementy: Zapętlona animacja składająca się z predefiniowanych scen, interaktywny spacer oraz tryb swobodnej kamery, podobnej do tej z jakiej korzystamy w trakcie edycji modelu. To co odróżnia LumenRT od wielu innych silników renderujących, to fakt, że cała prezentacja jest interaktywna, trochę podobna do gry komputerowej. W trakcie wirtualnego spaceru można swobodnie poruszać się i rozglądać, wchodzić po schodach itd.

Dodatkowo wygląd modelu jest znacznie poprawiony w stosunku do tego, co można zobaczyć jeszcze w Sketchup. Znacznie bliżej mu do tego co widzimy w najnowszych grach, niż do rysunkowego efektu jaki prezentuje program Google. Dodany jest realistyczny efekt wody, refleksy na gładkich powierzchniach, które zmieniają się zależnie od punktu widzenia itp.

Najlepiej samemu się przekonać jak to działa. Pod tym adresem znajdują się gotowe prezentacje. Wystarczy pobrać je i uruchomić, żeby zobaczyć co mają do zaoferowania. Zwracam uwagę na różnice w wyglądzie pomiędzy surowym modelem, a gotową prezentacją.

Warto też zobaczyć filmik instruktażowy o tym jak posługiwać się gotową prezentacją:

Oczywiście za grafiką generowaną w czasie rzeczywistym musi stać odpowiedniej jakości sprzęt. Jeśli ktoś ma w zwyczaju grywać na komputerze, zwłaszcza w nowsze tytuły, prezentacje LumenRT nie będą stanowiły dla jego komputera żadnego wyzwania. Jeśli ktoś natomiast korzysta z prostego sprzętu głównie do przeglądania sieci, np. netbooka, raczej nie ma szans nacieszyć oka interaktywną prezentacją. Szczegółowe wymagania sprzętowe można znaleźć tu.

LumenRT nie jest programem darmowym. Standardowo licencja kosztuje 295$, obecnie jest promocja i można go kupić 100$ taniej. Czy to dużo? Dla osoby robiącej modele tylko hobbystycznie z pewnością. Na tle innych programów graficznych z kolei cena wydaje się śmiesznie niska.

Dla mnie od ceny ważniejsze jest, że togo typu projekty w ogóle istnieją i dają takie możliwości nie tylko grafikom, którzy zjedli zęby na skomplikowanych pakietach 3D. Równie ciekawych pluginów jak LumenRT, czasem nawet darmowych, jest dla Sketchup naprawdę wiele i to czyni właśnie ten program godny uwagi, ze względu na cały ekosystem rozszerzeń.

Jeżeli uważacie tego typu pluginy za coś interesującego, dajcie znać w komentarzach. Znam jeszcze kilka innych propozycji, które mogę przedstawić na łamach Antyweb.