30

UOKiK dał telekomom czas do końca roku na rzetelne prezentowanie cen swoich usług. Sprawdziliśmy, którzy to tego nie robią

Tak naprawdę nie pamiętam, kiedy to się zaczęło, więc prawdopodobnie od zawsze nasze telekomy w swoich ofertach pokazują ceny po rabacie za e-fakturę i zgody marketingowe. UOKiK powiedział właśnie basta i dał im czas do końca roku na poprawę, inaczej posypią się kary.

UOKiK na swoich stronach opublikował wczoraj apel, a to wyjątkowa procedura, bo zwykle, po stwierdzeniu naruszeń wszczyna postępowanie wyjaśniające. Apel ma na celu zmobilizowanie naszych telekomów do zmiany sposobu prezentowania cen swoich usług na stronach www i w reklamach radiowych czy telewizyjnych.

Operatorzy przeważnie informują o cenie po rabacie po wyrażeniu zgód marketingowych i na e-fakturę. Zwykle jest to rabat 5,00 zł za każdą z tych zgód, w efekcie wyłuskana cena jest o 10,00 zł niższa, a o tych dodatkowych warunkach konsumenci dowiadują się na stronie w szczegółach oferty lub z zapisów drobnym drukiem, a w reklamach u dołu ekranu, nieczytelnie i widoczne przez krótki czas, przez co niemożliwym jest zapoznanie się z tą treścią.

Marek Niechciał, prezes UOKiK:

Konsument powinien już w przekazie marketingowym otrzymywać jasną i czytelną informację o cenie. Musi być świadomy warunków usługi, bez konieczności szukania informacji, dlatego przedsiębiorcy telekomunikacyjni powinni prezentować ceny podstawowe. Jeśli będą podawali również cenę po rabacie, powinni jasno o tym poinformować.

Apel skierowany jest do 10 firm telekomunikacyjnych, w zasadzie do 8, bo prezes UOKiK z osobna potraktował Polkomtel, Netię i Cyfrowy Polsat. Sprawdźmy więc, jak na tę chwilę prezentują oni swoje oferty na stronie.

Cyfrowy Polsat

Z Grupy Cyfrowy Polsat spójrzmy na prezentację cen na stronach Plusa. W oknie głównym widać ceny z rabatem. Dowiadujemy się jednak o tym, dopiero po zjechaniu w dół, pod reklamą programu smartDOM, gdzie widzimy informację o tym, że są to ceny po rabacie za wybór e-faktury. Napisane jest to normalnym fontem, nieco mniejszym niż sama oferta, ale do zaakceptowania, niemniej brak tu informacji o jakim rabacie mówimy.

ITI Neovision

Na stronie platformy CANAL+, nie widać w ogóle adnotacji o prezentowanych cenach, dopiero po kliknięciu w odnośnik Nota prawna, wyświetla się „dymek” z informacją o prezentowaniu powyżej cen z uwzględnieniem rabatu 5,00 zł miesięcznie za udzielenie zgód marketingowych.

Multimedia Polska

Multimedia Polska już się zastosowała do tego apelu, wyraźnie prezentuje dwie ceny za swoje usługi – z rabatem za e-fakturę i bez.

Orange

Orange na swoich stronach prezentuje ceny abonamentów z uwzględnieniem rabatów, ale dopiero po kliknięciu w znak zapytania obok tych cen, wyświetla się nam informacja o tym rabacie za zgodę na e-fakturę i terminowe płatności – 5 zł oraz zgody marketingowe – 5 zł.

P4

Na stronach Play stosowną informację o rabatach 5,00 zł za e-fakturę i terminowe płatności oraz rabat 5,00 zł za zgody marketingowe i na profilowanie, znajdziemy pod ofertami na abonament. Tak więc w rzeczywistości są one droższe o 10,00 zł każda.

T-Mobile

W przypadku T-Mobile nie mamy na ich stronie żadnej informacji o tym, że prezentowane ceny są z rabatem. Znajdziemy ją, albo w regulaminie oferty albo podczas składania zamówienia na daną usługę.

UPC

UPC podobnie jak Plus informuje o rabatach pod ofertami, jednak bez informacji o ich wysokości, tak więc konsument nie wie, ile tak naprawdę dana usługa kosztuje.

Vectra

Vectra na stronach poszczególnych ofert nie informuje o rabatach, dopiero w ich szczegółach i dopiero po rozwinięciu szczegółów ceny.

Marek Niechciał, prezes UOKiK:

Liczymy na to, że przedsiębiorcy pozytywnie odpowiedzą na nasz apel i zmienią sposób prezentowania cen. Skorzystają na tym konsumenci, którzy będą od początku jasno informowani, kiedy i za co zapłacą. Ważne jest, żeby każdy miał rzetelną informację o warunkach oferty. Jeśli firmy telekomunikacyjne nie dostosują się do naszych oczekiwań w wyznaczonym terminie, podejmiemy decyzję o wszczęciu postępowań. Mogą się one zakończyć karą nawet do 10 procent rocznego obrotu.

Prezes UOKiK daje czas operatorom do 31 grudnia 2019 roku na zastosowanie się do apelu. Osobiście wydaje mi się, że dobrym i wzorcowym rozwiązaniem będzie prezentowanie ofert w formie, którą widzicie powyżej w wykonaniu Multimedia Polska. Co do formy reklam radiowych czy telewizyjnych chyba nie wydłużą się one zbytnio, kiedy obok wypowiedzenia czy pokazania ceny usługi dodadzą krótką informację o rabacie.