13

Poznaj nowe Arduino Esplora

Bezsensowne będzie tłumaczenie tutaj czym jest idea Open Source Hardware przejdę więc do rzeczy. Miałem wczoraj, późnym wieczorem, przyjemność rozmawiania z Massimo Banzi współtwórcą projektu Arduino na temat ich nowego dziecka, które nazywa się Esplora, ma dopiero jeden dzień i może sporo zamieszać w świecie gier i edukacji. Dla niewtajemniczonych, lub niezainteresowanych Arduino to platforma prototypowa oparta […]

Bezsensowne będzie tłumaczenie tutaj czym jest idea Open Source Hardware przejdę więc do rzeczy. Miałem wczoraj, późnym wieczorem, przyjemność rozmawiania z Massimo Banzi współtwórcą projektu Arduino na temat ich nowego dziecka, które nazywa się Esplora, ma dopiero jeden dzień i może sporo zamieszać w świecie gier i edukacji. Dla niewtajemniczonych, lub niezainteresowanych Arduino to platforma prototypowa oparta na kontrolerze Atmel ATMEGA.  Są to takie bardzo prymitywne komputery kupowane głównie przez majsterkowiczów i zapalonych geeków, którzy mają ambicje tworzenia własnych urządzeń, modyfikacji istniejących, czy po prostu chcą się nauczyć programować. Płytki wyposażone są w różne układy Atmel, które programuje się w języku zbliżonym do C za pomocą dedykowanego środowiska.

Do tej pory Arduino produkowało różne odmiany „komputerka”. Wszystkie były uniwersalne, różniły się konfiguracją i wymuszonym przez nią kształtem. Wczoraj Włosi wyłamali się z tej tradycji i wyprodukowali coś dedykowanego.

Bazując na odnoszącym sukcesy produkcie stworzyliście coś kompletnie nowego. Technologiczną bazę dla ludzi zainteresowanych grami. Esplora, bo tak nazywa się nowa płytka bazuje na standardowym Arduino, ale kształtem przypomina kontoler do gier. Czy jest w nim coś wyjątkowego?

Fakt, Arduino Esplora to ciągle płytka Arduino, ale dołożyliśmy do niej całkiem sporą liczbę różnych czujników (światła, temperatury, 3-osiowy akcelerometr, joystick, przyciski, suwak, diodę RGB i brzęczyk). Chcieliśmy stworzyć coś, co będzie działało od razu po wyciągnięciu z pudełka, coś co ludzie po prostu będą mogli zacząć używać, a dopiero później programować. Dlatego też dodaliśmy dedykowane biblioteki, które ułatwią programowanie Esplory.

Co skłoniło Was do stworzenia dedykowanej platformy?

Chcieliśmy zbudować narzędzie dla innej kategorii użytkowników. Produkt, którego kształt sugeruje już potencjalne możliwości wykorzystania. Oczekujemy, że ludzie zaczną z niego korzystać jako kontrolera do gier, interfejsu do oprogramowania muzycznego i innych szalonych projektów, które z pewnością szybko się pojawią.
Wiele oczekujemy też po rynku edukacyjnym, gdzie uczniowie potrzebują czegoś, co nie będzie działało i nie wymagało specjalnych prac konstruktorskich.

Jeśli kupię dzisiaj Esplorę jak mogę ją wykorzystać? Czy jest to platforma, która będzie jedynie kontrolerem do gier?

Musisz pamiętać, że jest to ciągle Arduino, w swojej pełnej wersji, ale jednak. Wszystko, co działa na standardowym pakiecie będzie działało i tutaj, chociaż może nie wszystko, bo może zabraknąć Ci złącz. Wykorzystanie Esplory jako kontrolera jest najbardziej oczywiste, bo nawet kształt to sugeruje, ale można je wykorzystać również jako standardową płytkę.
W przeszłości widzieliśmy wielu ludzi, którzy hakowali kontrolery (pady, joysticki, klawiatury) i budowali z nich swoje produkty, bo nie chcieli zaczynać od zera. Naszym założeniem było wykorzystanie tej niszy i dostarczenie dobrze udokumentowanego rozwiązania open source.

Z tego co widziałem na schemacie do Waszej płytki można podłączyć wyświetlacz TFT. Czy będzie można na tej bazie zbudować własną przenośną konsolę?

Idea jest taka, że kiedy dostępny już będzie ekran LCD możliwe stanie się tworzenie prostych gier. Tutaj znowu ukazuje się ogromy potencjał dydaktyczny, gdzie Arduino staje się platformą do nauki programowania. Będziesz mógł zacząć od prostych gier, a zdobywając doświadczenie i zagłębiając w niuanse sprzętu wykorzystać go w pełni. To jest właśnie główna przyjemność hakowania, świadomość, że usunięcie jednej warstwy sprawia, że ukazują Ci się kolejne i kolejne i wchodzisz w to coraz głębiej.

Jak Esplora komunikuje się z komputerem?

Oprogramowanie Arduino dostarcza bardzo prostą emulację klawiatury i myszy, więc wszystko, co odpowiada na dane pochodzące z tych urządzeń może być obsługiwane przez kontroler.
Możesz go wykorzystać do obsługi Worda, ale możesz też posłużyć się kilkoma dostępnymi modyfikacjami i emulować bardziej zaawansowane kontrolery, a nawet wykorzystać protokół MIDI tworząc instrument muzyczny.

Brnąć w świat gier myślę, że fajnie byłoby mieć możliwość stworzenia środowiska Multiplayer. Czy myślisz, że da się coś takiego zrobić?

Tak. Technicznie możemy połączyć kilka płytek do komputera i zbudować taką grę. Musimy jednak uporać się z identyfikachą komend. Dowiedzieć się, które polecenie pochodzi, z którego urządzenia, ale to już raczej sprawa oprogramowania niż sprzętu.

Czy Esplora działa z dodatkami dostępnymi dla Arduino?

Esplora nie jest w pełni kompatybilna ze wszystkimi dodatkami. Po prostu brakuje jej pinów. Nie mniej jednak część można wykorzystać. Warto wiedzieć o tym, że za pomocą białych i pomarańczowych złącz możemy podpiąć moduły TinkerKit lub dowolne czujniki, a to daje niemal nieograniczone możliwości.

Planujecie może produkcję kolejnych dedykowanych płytek?

Kiedy projektowaliśmy tę płytkę zastanawialiśmy się nad możliwymi zastosowaniami i udostępnieniem różnych jej wersji. Zdecydowaliśmy jednak, że chcemy dać społeczności się pobawić i zobaczymy co przyniesie przyszłość.

fot. David Cuartielles CC-SA-BY

Massimo Banzi – pełen poczucia humoru współtwórca projektu Arduino. Z zawodu Interaction Designer, z zamiłowania edukator i piewca idei Open Source Hardware.
Więcej o różnych wcieleniach Arduino znajdziecie oczywiście na stronie projektu arduino.cc, a do obserowanych warto również dodać blog tego Pana (przyda się włoski).
Zdjęcia są własnością i  zostały opublikowane dzięki uprzejmości i za zgodą Arduino.cc.