27

Polska japońskimi fabrykami stoi. Japońskie samochody zamiast polskich

Brak polskiego producenta samochodów jest w pewien sposób nadrabiany liczbą zakładów zagranicznych koncernów motoryzacyjnych, dzięki czemu Polska jest jednym z kluczowych dostawców podzespołów. Z czego to wynika?

Japońska siła w Polsce

Polska to kraj, w którym wiele firm z zagranicy chętnie inwestuje. Szczególnie japońskie koncerny chętnie stawiają na nasze państwo, czemu trudno się dziwić. Mamy spory potencjał rozwoju, choć z drugiej strony zawiłe przepisy mogą ich odstraszać. Spośród wszystkich branż najlepiej prezentuje się tu ta motoryzacyjna.

Polska przoduje w gronie krajów Grupy Wyszehradzkiej pod względem liczby japońskich zakładów. Rozwijają się one dynamiczniej niż w Czechach, na Węgrzech i Słowacji. Jednak w porównaniu z nimi wolniej wdrażają rozwiązania automatyzacji przemysłowej 4.0 – tak wynika z badania „Japońskie zakłady produkcyjne w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej”, którego wnioski zawarto w opublikowanej właśnie książce Japońskie fabryki hybrydowe w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej (wyd. Poltext). Dr Tomasz Olejniczak z Akademii Leona Koźmińskiego podkreślił:

Polska może się poszczycić dominującą pozycją jako główny odbiorca japońskich inwestycji bezpośrednich i strategiczna baza produkcyjna japońskiej branży motoryzacyjnej. To im w dużej mierze zawdzięczamy strategiczną pozycję Polski w łańcuchach dostaw globalnej branży motoryzacyjnej.Na przestrzeni ostatnich 30 lat mamy do czynienia z tysiącami menedżerów i pracowników wysłanych na szkolenia do japońskich centrali i zakładów produkcyjnych oraz z dziesiątkami tysięcy pracowników przeszkolonych lokalnie przez japońskich menedżerów i inżynierów. Japońskie przedsiębiorstwa i ich standardy zarządzania wpłynęły też znacząco na cały łańcuch dostaw uwzględniający klientów, partnerów i poddostawców. Do tego dochodzi ciągły transfer technologii. W branży motoryzacyjnej były to początkowo silniki Diesla, a od niedawna napędy hybrydowe oraz elektryczne. Mamy również przykłady transferu w branży IT chociażby w uczelni PJWSTK, a także energetyki w Elektrowni Kozienice.

Substytut polskiej motoryzacji

W pewnym sensie możemy się cieszyć z tego, że Polska jest jednym z kluczowych dostawców podzespołów do samochodów i że giganci samochodowi budują swoje fabryki właśnie u nas. Uznać to można to pewien zamiennik polskiej marki aut. Widać zresztą, że nie zapowiada się na to, aby jakikolwiek większy gracz powstał i w zasadzie pozostaje tylko podziwiać Ursusa czy Solarisa, które nie stawiają na rynek samochodów osobowych.

Warto dodać w tym miejscu, że japońskie przedsiębiorstwa w Polsce znajdują się w najlepszej kondycji i mają najciekawsze perspektywy w porównaniu z krajami regionu takimi, jak Czechy, Węgry czy Słowacja. Z perspektywy Polski Japonia nadal jest największym azjatyckim inwestorem, znacznie przekraczającym inwestycje koreańskie czy chińskie. Mapa japońskich inwestycji zdominowana jest przez te z branży motoryzacyjnej. Na liście są również nieliczne zakłady z branży elektronicznej, jednak większość z nich zniknęła w latach 2010–2015 w wyniku kryzysu finansowego i globalnej restrukturyzacji największych japońskich producentów elektroniki, takich jak Sony, Panasonic, Toshiba czy Sharp.

Zobaczymy, jak będzie się rozwijać sytuacja na rynku motoryzacyjnym i czy Polska będzie w stanie skorzystać ze swojej pozycji.

źródło: informacja prasowa