Globalna firma doradcza OC&C Strategy Consultants opublikowała już ósmy swój raport najlepiej ocenianych sieci handlowych w Polsce. Z zaciekawieniem przyjrzałem się w nim wynikom naszej platformy Allegro.
Polacy doceniają Allegro za niskie ceny, wygodę, szeroki asortyment i stosunek jakości do ceny
Allegro nie ma dobrej prasy wśród sprzedawców, to już wiemy od dawna. Dociskani rosnącymi prowizjami, nie szczędzą cierpkich słów pod adresem tej największej platformy sprzedażowej w Polsce, z nadzieją wyczekując wejścia na polski rynek Amazona. Od jakiegoś czasu zastanawiam się jednak, czy zdają sobie sprawę z czego to wynika?
Odpowiedź przychodzi ze strony najnowszego raportu globalna firmy doradczej OC&C Strategy Consultants, która sprawdziła, jakie to sklepy wśród Polaków są najlepiej oceniane, a przez to najczęściej wybierane.
Spójrzmy najpierw na historyczne wyniki rankingu OC&C Retail Proposition Index. Allegro od samego początku jest w ścisłej czołówce (za chwilę pokażę, według jakich kryteriów Polscy oceniają te sklepy), cztery razy wygrywało i tylko raz opuściło podium w ciągu 8 lat.
Zaznaczam, że to nie tylko badania, ale i statystyki dowodzą tego, że Allegro przez te wszystkie lata obecności na polskim rynku udało się zbudować platformę, która cieszy się ogromnym zaufaniem wśród Polaków. Tak dużym, że trudno uwierzyć w to, że wejście na polski rynek nawet takiego Amazona mogłoby tu coś zmienić. Może dlatego się z tym ociągają, nie chcąc popełnić błędu eBay zdecydowali się jedynie na bezpieczne rozwiązanie w postaci polskiej wersji niemieckiego Amazona. Przecież oni tu mają swoje magazyny, otworzenie polskiego Amazona mogłoby być tylko formalnością, jednak nie mogą sobie wizerunkowo pozwolić na ryzyko porażki w starciu z Allegro.
W grudniu 2019 roku Allegro odwiedziło 11,5 mln polskich internautów, to prawie połowa wszystkich osób korzystających z internetu w Polsce. Dlaczego wybierają zakupy na Allegro? Spójrzmy teraz na kryteria oceny OC&C Retail Proposition Index.
Pierwsze kryterium, w którym Allegro uzyskało wysoką drugą ocenę są niskie ceny, więc nie jest prawdą, że w innych sklepach jest taniej, a kupujemy na Allegro z przyzwyczajenia. Polacy umieją liczyć, znają też narzędzia do tego, na przykład Ceneo - 9 mln RU w grudniu.
Zaufanie - tutaj Allegro jest nieco niżej, ale punktów im niewiele brakuje do ścisłej czołówki. Myślę, że to zasługa Programu Ochrony Kupujących, dzięki któremu kupujący mają pewność, że nawet jak w przesyłce dostaną cegłę, swoich pieniędzy nie stracą. To niezwykle ważne w przypadku zakupów internetowych i złych doświadczeń z nimi związanych.
Wygoda - pierwsza pozycja i jeden z dwóch przypadków przekroczenia oceny na poziomie 90 punktów (drugi też należy do Allegro za szeroki asortyment). Jest wygodnie pod wieloma względami, począwszy od szerokiego wachlarza form płatności, kryteriów wyszukiwania produktów czy dowolnego wyboru formy dostawy, po możliwość skorzystania z darmowej dostawy w Allegro Smart!.
Stosunek jakości do ceny - to już subiektywna ocena Polaków, ale podejrzewam, że nie bezpodstawna, skoro od tylu lat tak wysoko oceniana.
W końcu ocena szerokiego asortymentu, w której Allegro ponownie wygrywa. Ostatnio szukałem nowych gąbek do starych, ale nadal świetnie brzmiących słuchawek AKG k414, znalazłem je tylko na AliExpress i na Allegro. Były nieco droższe na Allegro, ale w miejsce oczekiwania na nie kilka tygodni, wybrałem opcje na Allegro. Być może sprzedawca ten kupił je na AliExpress i sprzedaje je z zyskiem na Allegro, ale takie są prawa rynku i dostarczył mi je na drugi dzień do Paczkomatu pod moim domem - win-win.
Win-win w mojej ocenie powinno też obowiązywać w relacji sprzedawcy–Allegro. Allegro dostarcza im każdego roku miliony zadowolonych klientów, których nie sposób by było ściągnąć do jednego czy drugiego sklepu poza platformą. To prawda, że sypią podwyżkami prowizji, dziś wchodzą zmiany w prowizjach aż w 27 kategoriach, nie jestem ich zwolennikiem, nie popieram ich, ale nie zrozumcie mnie źle - zwyczajnie je rozumiem z biznesowego punktu widzenia. Też bym chciał, aby Allegro znowu było darmowe, ale tak się nie da, bez tego całego wsparcia około sprzedażowego to by padło na twarz w aktualnej sytuacji rynkowej, (pomijając już to, że chcą zwyczajnie na tym zarabiać). Platforma straciłaby kupujących, a sprzedawcy musieliby wracać do swoich sklepów internetowych.
Wracając jeszcze na koniec do samego rankingu, w 2019 roku wygrywa go Rossmann, czemu też wcale się nie dziwię.
Rossman jest najlepszą siecią handlową w Polsce pod względem wyglądu/estetyki sklepów oraz obsługi klienta. Klienci cenią również Rossmann za wysoką jakość produktów oraz wygodę robienia zakupów.
Lubię robić u nich zakupy, ich sklepy mają swój klimat, czasem nieco droższe produkty niż w hipermarkecie obok, ale dziś, co dowodzą wyniki rankingu, cena to nie wszystko.
Retailerzy na polskim rynku muszą mieć świadomość, że dla klienta sam tani produkt dziś już nie wystarczy! Klienci oczekują wygody w dokonywaniu zakupów, przyjaznych technologii dających rzeczowe informacje, chociażby o dostępności, doradcy w miejsce kasjera, obsługi pozakupowej, i wiele innych. W retailu nie chodzi
już o zakup produktu, a oferowanie kompleksowej obsługi klienta od pomocy w podjęciu decyzji o zakupie, po dokonanie zakupy i opiekę posprzedażową! Retail to już nie produkt! Retail to dziś usługa!
Źródło: PAP.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu