Felietony

Podsumujmy czego dowiedzieliśmy się ostatnio o Facebooku

Grzegorz Marczak
Podsumujmy czego dowiedzieliśmy się ostatnio o Facebooku
13

  Autorem postu jest Trystero, bloger na platformie Blogi Bossa.pl, prowadzący również blog  na Trystero.pl Facebook złożył dokument rejestracyjny (formularz S-1). Spółka zamierza pozyskać 5 mld USD w największej ofercie publicznej w sektorze Internet. IPO wycenić ma Facebooka na 75 do 10...

 

Autorem postu jest Trystero, bloger na platformie Blogi Bossa.pl, prowadzący również blog  na Trystero.pl

Facebook złożył dokument rejestracyjny (formularz S-1). Spółka zamierza pozyskać 5 mld USD w największej ofercie publicznej w sektorze Internet. IPO wycenić ma Facebooka na 75 do 100 mld USD. Dokument rejestracyjny Facebooka pełen jest fascynujących informacji o serwisie społecznościowym i jego użytkownikach, modelu biznesowym Facebooka, kulturze korporacyjnej oraz praktykach biznesowych. Postaram się zebrać najważniejsze i najciekawsze informacje.

Facebook to:

  • 845 mln aktywnych użytkowników miesięcznie (MAU)
  • 483 mln aktywnych użytkowników dziennie (DAU)
  • 2,7 mld komentarzy i ‘lubię to’ dziennie
  • 250 mln wgrywanych zdjęć dziennie
  • 100 mld ‘przyjaźni’

Z finansowego punktu widzenia Facebook to:

  • 3,7 mld USD przychodów w 2011 roku – wzrost o 88% w porównaniu do 2010
  • 1,0 mld USD zysku netto w 2011 roku – wzrost o 65% w porównaniu do 2010
  • 0,47 mld USD free cash flow w 2011 roku
  • marża operacyjna wynosi 47%
  • marża netto wynosi 27%

Z inwestycyjnego punktu widzenia, przy wycenie w połowie podawanych widełek (87,5 mld USD) Facebook wyceniany będzie przy wskaźnikach

  • Cena/zysk na poziomie 87,5
  • Cena/sprzedaż na poziomie 24
  • PEG ratio na poziomie 1,35

Niezwykle interesująco wygląda zestawienie udziału poszczególnych pozycji (kosztów i wydatków, podatków i zysku) w całości przychodów Facebooka:


Trochę szokuje fakt, że uznawana za jedną z najbardziej innowacyjnych firm na świecie, jeden z liderów nowych technologii wydaje na badania i rozwój zaledwie 10% swoich przychodów – mniej niż na marketing. Proszę zwrócić uwagę na element ‘koszty uzyskania przychodów’. To są wydatki, które Facebook ponosi w celu wytworzenia i dostarczenia usług, które oferuje – przede wszystkim koszty serwerów, centrów przetwarzania danych, łącznie z pensjami pracowników. Facebook wydaje średnio 1 USD rocznie na 1 użytkownika.

Facebook przechowuje około 100 petabajtów danych. W 2011 roku wydał ponad 600 mln USD na serwery, urządzenia sieciowe, konstrukcje centrów przetwarzania danych i urządzenia do przechowywania danych.

Penetracja Facebooka (odsetek użytkowników Internetu, którzy posiadają konto) znacząco różni się w poszczególnych państwach. W Chile, Turcji i Wenezueli przekracza 80%, w USA i UK przekracza 60%. W Japonii i Korei nie przekracza 15%, w Chinach wynosi 0%.

Chyba najbardziej pozytywnym trendem w segmencie użytkowników jest rosnące zaangażowanie użytkowników Facebooka. Odsetek aktywnych użytkowników (DAU) w porównaniu do użytkowników (MAU) wzrósł z 47% w IQ 2009 do 57% w IVQ 2011. Jedno słowo: smartphony.

Drugim pozytywnym trendem jest wzrost przychodów reklamowych na użytkownika (MAU): z 2,5 USD w grudniu 2009 do 3,7 USD w grudniu 2011.

Facebook posiada niezwykle młody zarząd – najstarszy manager najwyższego szczebla ma 44 lata. CEO, Mark Zuckerberg, ma zaledwie 27 lat. Przeciętny wiek członka zarządu to 38 lat.

Wynagrodzenie i bonusy (bez przydzielony akcji Facebooka) Zuckerberga wyniosło 0,7 mln USD. To mniej niż zarabiają prezesi niektórych polskich banków. Od 2013 roku Zuckerberg, na swoją prośbę zarabiać będzie, 1 USD rocznie. Mark Zuckerberg posiada 28,4% akcji Facebooka.

Tylko dwóch managerów Facebooka używa prywatnych samolotów: Sheryl Sandberg (COO) i Zuckerberg (CEO). Facebook finansuje wart 0,7 mln USD rocznie pakiet bezpieczeństwa dla Zuckerberga.

Facebook zatrudnia około 3200 pracowników. To oznacza, że jeden pracownik wypracowuje przeciętnie 1,1 mln USD przychodów (poziom zbliżony do Google) i 0,3 mln zysku netto.

Facebook ma około 3,7 większe dochody i 10 razy większy zysk netto niż Google w okresie IPO w 2004 roku. W swoim IPO w 2004 Google wycenione było na 23 mld USD.

Facebook zaraportował dokładnie 1 (1,000) mld USD zysku netto. Zarządzanie wynikiem w praktyce.

Aż 85% dochodów Facebooka w 2011 roku stanowiły dochody z reklam (w 2009 roku ten wskaźnik wyniósł 98%). Opłaty otrzymywane od Zyngi stanowiły aż 12% przychodów Facebooka w 2011 roku.

Słowo ‘prywatność’ występuje 35 razy w dokumencie rejestracyjnym Facebooka. W dokumencie rejestracyjnym Google z 2004 wystąpiło 3 razy.

W dokumencie rejestracyjnym Google wspomniany jest 14 razy, Microsoft 5 razy, Twitter 2 razy, Google+ 2 razy.

Dodatkowe informacje:

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

Facebook