Pociągi napędzane wodorem jeżdżą już w Europie – konkretnie w Niemczech. Ten zaprezentowany właśnie w Chinach ma być od nich szybszy i mieć możliwość autonomicznej jazdy.
Pierwsze pociągi wodorowe kursują regularnie od zeszłego roku między Bremerhaven, Bremervoerde i Buxtehude. Zastąpiły konwencjonalne składy spalinowe i są całkowicie bezemisyjnie. Sieć po której się poruszają jest dość krótka – liczy 250 kilometrów torów. Dzienny zasięg pociągu to 800 km. Do lata 2023 r. na Niemieckie tory powinno wyjechać 14 zamówionych pociągów napędzanych wodorem i całkowicie zastąpić w tej sieci pociągi spalinowe.
Chińska bezzałogowa myśl techniczna
Chiński pociąg po pierwsze ma być od nich szybszy. Jego maksymalna prędkość to 160 km/h. Zasięg będzie nieco mniejszy – 600 km. Natomiast najważniejszą cechą ma być możliwość autonomicznej jazdy, którą umożliwia technologia komunikacyjna 5G. Ma również możliwość automatycznego wybudzania, ruszania, zatrzymywania się i powrotu do fabryki.
Energia jest generowana przez reakcję wodoru i tlenu w wodorowym ogniwie paliwowym. Jej produktem jest tylko woda, bez zanieczyszczeń azotu i siarki. Jak podkreślają chińscy inżynierowie pracujący nad projektem, proces reakcji jest stabilny a hałas niski. Pociąg opracowały wspólnie państwowy gigant przemysłowego CRRC (największy na świecie producent pojazdów szynowych) i przedsiębiorstwo Chengdu Rail Transit.
Świat stawia na wodór
Najbardziej zaawansowanymi państwami w dziedzinie gospodarki wodorowej są Japonia i Korea Południowa. Ten pierwszy kraj zatwierdził swoją strategię wodorową już w 2017 r. Japonia praktycznie nie dysponuje własnymi źródłami energii, stąd jej duży nacisk na alternatywne źródła. A to tym bardziej ważne, że jest ona na czwartym miejscu na świecie pod względem konsumpcji energii, za Stanami Zjednoczonymi, Chinami i Rosją.
Natomiast Chiny mają obecnie najbardziej rozwiniętą sieć stacji tankowania wodoru. Według statystyk organizacji Information Trends, na świecie jest tylko ponad 1000 stacji tankowania wodoru, z czego około jedna trzecia znajduje się w Chinach. Kraj ten przyjął w zeszłym roku strategię wodorową, dzięki której chce zmniejszyć emisję dwutlenku węgla. Do 2050 r. wodór ma stanowić 10-12 procent zużycia energii.
Swoją strategię wodorową przyjęła również Polska. Wodór ma być jednym z kluczowych paliw transformacji energetycznej w Unii Europejskiej z zastosowaniem w energetyce, ciepłownictwie, przemyśle i transporcie. Dzięki temu będzie można ograniczyć użycie węgla i zanieczyszczenie atmosfery.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu