12

Pełne filmy na Youtube aby więcej zarobić.

Youtube i Hulu to serwisy, których chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Mimo, iż nie są one swoją bezpośrednią konkurencją (Youtube to materiały video od użytkowników, Hulu to treści premium od producentów) to jednak, co jakiś czas coś iskrzy między tymi serwisami. Niedługo „iskrzenie” może przerodzić się w coś większego i dużo bardziej poważnego, czyli w […]

Youtube i Hulu to serwisy, których chyba nikomu nie trzeba przedstawiać. Mimo, iż nie są one swoją bezpośrednią konkurencją (Youtube to materiały video od użytkowników, Hulu to treści premium od producentów) to jednak, co jakiś czas coś iskrzy między tymi serwisami.

Niedługo „iskrzenie” może przerodzić się w coś większego i dużo bardziej poważnego, czyli w bezpośrednią konkurencję. Google szykuje się, bowiem do wprowadzenia pełnych filmów video w Youtube.

Nie dalej jak tydzień temu Youtube przesłał do swoich dostawców treści informację o tym, że będzie dopuszczał długie materiały video (rozmiar do 1Gb). Wprowadzanie czy też akceptowanie pełnych filmów oznacza, że Youtube ( a właściwie google) poszukuje kolejnych metod na pozyskanie pieniędzy.


Youtube i Hulu w statystykach

W chwili obecnej Youtube emituje reklamy video jedynie w tych materiałach co do których ma pewność jeśli chodzi o prawa autorskie – a jest to bardzo mały procent filmów. Wprowadzenie pełnych (długich) materiałów video ma więc poprawić efektywność finansową serwisu.
.
Youtube jednaka nadal nie chce płacić za treści (taka filozofia firmy) w zamian za to oferuje podział zysków z reklam. Nie wiadomo, więc czy przy takim modelu biznesowym Google będzie w stanie zainteresować swoją propozycją duże wytwórnie filmowe, które albo zbudowały już własne serwisy video albo z jakimiś już współpracują.

Zjawisko zmiany strategii biznesowej przez duże serwisy internetowe jest zawsze bardzo interesujące i budzi dużo emocji. Nie jestem do końca przekonany czy Youtube jest w stanie zmienić się z typowego serwisu hostującego, krótkie (przeważnie łamiące jakieś prawa) film i rozszerzyć swoją działalność na pełne filmy video i materiały premium.

Konkurencja, czyli Hulu ocenia pomysły google bardzo sceptycznie podkreślając na każdym krok problemy Youtube z nielegalnymi treściami i generalny brak kontroli nad umieszczanymi w serwisie materiałami video. Twierdząc jednocześnie, że to oni mają idealny i bezpieczny model zarabiania pieniędzy na filmach w Internecie.

Bardzo ciekawe jak rozwinie się rywalizacja między tymi dwom diametralnie różnymi modelami biznesu, jaki prezentują Hulu i Youtube?