15

paxonta.com – ankiety online czyli projekt w ramach programu 8.1

Paxonta.com to system do budowy zaawansowanych ankiet online. Można by powiedzieć, że jest to kolejny serwis tego typu w Polsce, natomiast ambicje paxonta sięgają daleko poza nasz kraj. Już na starcie serwis jest dostępny w 7 wersjach językowych (w tym także po chińsku!) i wydaje się, że to właśnie za granicami naszego kraju autorzy będą […]

Paxonta.com to system do budowy zaawansowanych ankiet online. Można by powiedzieć, że jest to kolejny serwis tego typu w Polsce, natomiast ambicje paxonta sięgają daleko poza nasz kraj. Już na starcie serwis jest dostępny w 7 wersjach językowych (w tym także po chińsku!) i wydaje się, że to właśnie za granicami naszego kraju autorzy będą szukali szansy na sukces swojego biznesu.

Model biznesowy można powiedzieć klasyczny jak dla ankiet online czyli konta premium. Konta darmowe umożliwiają przeprowadzenie prostych ankiet, dopiero przy pakiecie płatnym mamy pełne możliwości analityczne i możliwość konstruowania złożonych badań.



Startup ten zainteresował mnie z dwóch powodów. Przede wszystkim kierowany jest już na początku na rynki zagraniczne (co jest niestety u nas dość rzadkie). Po drugie dlatego, że jest projekt w ramach programu 8.1 (program oferuje współfinansowanie biznesu z funduszy unii europejskiej) z pierwszej edycji, których chyba jako jeden z pierwszych pokazuje się światu, a przynajmniej tak twierdzą jego autorzy.

Autorom serwisu zadałem kilka pytań związanych z ich szansami na sukces, pomysłem na konkurencje oraz z programem 8.1. Oto jakie uzyskałem odpowiedzi:

GM: Skąd nadzieje na sukces (wydaje się, że „rynek ankiet” jest dość mocno „obstawiony” w internecie) ?

Przede wszystkim co wśród polskich startupów jest rzadko praktykowane chcemy zdobywać Klientów na całym świecie. Uruchomiliśmy serwis w wersji BETA 1 czerwca, na początek w 7 językach a już w Paxoncie zarejestrowało się kilkuset użytkowniów, z Chin, z Rosji, Chile, Bolowii, RPA, Francji, Włoch, Indii. Odsetek ankieterów z Polski na dzień dzisiejszy wynosi raptem 4-5%, co pokazuje, że w warto od samego początku planować strategię swojego e-biznesu pod kątem globalnym. Mechanizmy dotarcia do internauty w Meksyku z tak uniwersalną usługą jak system ankietowy są bardzo podobne do polskich, a zasadnicza różnica polega na tym, że w języku polskim rozmawia 50 mln ludności świata, w angielskim ok 1,5 mld a hiszpańskim 500 mln. Mamy już partnerów m.in. z Nowosybirska i Bombay’u, którzy wesprą nas marketingowo w tamtych rejonach świata. Naprawdę , dzieje się dużo.

GM: Jaki macie pomysł na konkurentów w PL i poza?

Rynek zaawansowanych systemów ankietowych nie jest jeszcze nasycony na tyle, aby nie można zaryzykować wejścia w ten segment rynku. Zbadaliśmy to. Zmienia się świadomość biznesowa firm, które szczególnie teraz w czasie kryzysu potrzebują więcej informacji o rynku, swoich klientach, muszą optymalizować swoje procesy. Badania ankietowe prowadzone w systemie paxonta.com w łatwy i tani sposób pozwalają im na zdobycie takich informacji. Wykresy, filtry, import, export to tylko część z możliwości części raportującej zebrane dane. Jeden z naszych dużych Klientów jeszcze dwa tygodnie temu wysyłał ankiety w Wordzie do swoich pracowników. Nie muszę wyjaśniać jak wyglądał proces analizy tych ankiet. Gdy ja studiowałem internet był raczej nowością, teraz studenci do swoich prac magisterkich robią badania w tego typu systemach.

Na świecie liczy się w tym momencie przede wszystkim SurveyMonkey.com ( ok $8 mln przychodów w 2008 ) i Zoomerang.com i ich traktujemy jako głównych rywali. Serwisy te powstały 10 lat temu, ale jakoś ostatnio stanęli w miejscu. My mamy wersję 1.0, która funkcjonalnie nie odbiega od tych systemów, a pomysłów do wdrożenie mamy jeszcze całą szufladę. Szczegółów naszej strategii marketingowej nie mogę zdradzić. :-)

GM: No i może słowo o 8.1 jak się udało itp?

Projekt Paxonta.com jest współfinansowana z funduszy unii europejskiem w ramach pierwszej edycji programu 8.1. Nie powiem, że łatwo się prowadzi taki projekt, trzeba bardzo pilnować procedur i harmonogramów, cały czas pytamy RIF o interpretację ich wymagań i dokumentów, ale myślę, że zakończymy projekt w terminie i osiągniemy wszystkie założone wskaźniki.W najbliższych dniach wyślemy ofertę naszego systemu do PARP’u, który kilka dni temu robiła ankietę wśród beneficjentów zwykłym e-mailem.

Będę gorąco kibicował takim projektom ponieważ bardzo mało polskich startupów ma międzynarodowe ambicje a jeszcze mnie potrafi do swojego pomysłu przekonać innych i dostać dofinansowanie z funduszy EU.

Oczywiście już teraz można powiedzieć, że nie będzie łatwo przebić się w natłoku bardzo licznej konkurencji i że właściwie szanse na sukces są niewielkie. Nawet jeśli projekt nie odniesie sukcesu to i tak autorzy będą bogatsi o wiedzę jakiej przeciętne startupy w Polsce nie mają i możne następna próba zakończy się sukcesem.