Oglądacie wideo w sieci? Jestem pewien, że tak. Niektórzy z Was uwielbiają YouTube'a, gdzie starannie dobrana lista subskrypcji zastąpiła Wam już telewizję. Inni nie wyobrażają sobie codzienności bez Netflixa, który przed rokiem oficjalnie zawitał do Polski. Pół-amatorskie, lecz w pełni profesjonalnie zrealizowane wideo - YouTube, perełki rynku seriali, a także filmów - Netflix. Czy i kto znajdzie się po środku? Czy jest miejsce na trzecią platformę? Uważam, że tak.
Tak, to jest Facebook Watch
Nie będę owijał w bawełnę i przejdę od razu do rzeczy. Za świetne uzupełnienie portfolio YouTube'a oraz Netlixa zaczynam uważać Facebooka. Serwis Marka Zuckerberga stawia swoje kroki w tym obszarze coraz śmielej, a ostatnie tygodnie to cała seria dobrych wiadomości. Najpierw ogłoszono platformę Facebook Watch i pierwsze oryginalne programy, a później dowiedzieliśmy się, że do tego grona dołączy także Humans of New York: The Series. Na tym jednak nie koniec - poznaliśmy kolejne kilka programów, za którymi będą stały takie marki jak National Geographic oraz Bussines Insider. Kolejne mamy poznać w najbliższej przyszłości.
Firma przygotowywała się do wykonania tego ruchu już od dłuższego czasu. Aplikacje Facebooka zawędrowały na telewizory smart, a także platformy Android TV i Apple TV. Wtedy wydawało się, że taka decyzja podyktowana jest przede wszystkim wzrostem popularności transmisji na żywo, które organizowały przede wszystkim znane podmioty jak CNN i wspomniane National Geographic czy Onet lub WP w naszym kraju. Choć live'ów nie brakuje, to prawdzwią motywację za pojawieniem się Facebooka na dużym ekranie poznajemy dopiero teraz. Ta firma ma ochotę sporo namieszać w kategorii wideo i to może się udać.
Wśród nowo zapowiedzianych produkcji oryginalnych obecne są trzy programy National Geographic, dwa Business Insidera, dwa Attn, 2 Hearsta oraz cztery Tastemade'a. Każdy z partnerów Facebooka zajmuje się odmienną tematyką, a swoje serie kierują przede wszystkim do widzów spragnionych wiedzy. Dzięki We’re Wired That Way od NG poznamy zasaday działania ludzkiego organizmu oraz przyczyny takiego, a nie innego zachowania. Business Insider skupi się m. in. na ciekawostkach technologicznych w It’s Cool, But Does It Really Work?. Hearst zaprosi do swojego programu znane osoby, które zweryfikują zawartość... poświęconych im stron na Wikipedii. Tastemade, jak już możecie się domyślić, ma chrapkę na zagrabienie całej kategorii kulinarnej dla siebie.
Będziemy mieć więc do czynienia z treściami tworzonymi z myślą o użytkowniach mobilnych - to nie będą pełnometrażowe produkcje, lecz kilku- lub kilkunastominutowe klipy. W sam raz nadawałaby się na YouTube, gdzie zapełniłyby luki w listach odtwarzania pomiędzy Waszymi ulubionymi vlogami, a recenzjami. Facebook zdołał namówić rozpoznawalne serwisy do współpracy, bo to właśnie one mają rozkręcić Facebook Watch. Być może któregoś dnia posiadanie kanału na YouTube będzie oznaczało potrzebę obecności także na Facebook Watch, lecz w początkowej fazie rozwoju karty rozdawać tu będą duże marki walczące o uwagę internautów. To dla nich również spora szansa na ściągnięcie widowni na własne witryny.
Zobaczcie Humans of New York
Korzystając z wolnej chwili obejrzałem Humans of New York, czyli wersji wideo fanpage'a przedstawiającego ludzi Nowego Jorku autorstwa Brandona Stantona. Jestem zachwycony. Dokładnie tak to sobie wyobrażałem - żadnego pośpiechu, żadnych żarliwych dyskusji. Historie opowiedziane przez zwykłych mieszkańców miasta, które nigdy nie śpi - czasem wzruszające, czasem dające do myślenia. Jeżeli plan Facebooka dalej potoczy się w tym kierunku, to może stać się trzecią siłą, wskakując do jednej ligi obok Netlixa i YouTube'a.
Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu