Technologie

OPPO wraz z IHS prognozują skalę rozwoju sieci 5G, AI i asystentów głosowych

Kamil Pieczonka
OPPO wraz z IHS prognozują skalę rozwoju sieci 5G, AI i asystentów głosowych
Reklama

OPPO wraz z firmą analityczną IHS Markit opublikowały kilkunastostronicowy raport dotyczący możliwości jakie stwarza nam rozwój sieci 5G, sztucznej inteligencji i asystentów głosowych. Kluczową rolę odegra przede wszystkim rozwój sieci 5G, który ma znacząco przyśpieszyć w nadchodzących latach.

Rozwój sieci 5G znacząco przyśpiesza

2019 jest pierwszym rokiem, w którym na dobre rozpoczął się proces wdrażania sieci 5G na świecie. Liderem ponownie jest Azja, gdzie swoje projekty realizują operatorzy w Chinach oraz Korei Południowej, którzy uruchomili już ponad 10 000 stacji bazowych 5G. W sumie operatorzy komórkowi dokonali 50 wdrożeń na 27 różnych rynkach, ale inwestycje w 5G rozpoczęło już ponad 320 operatorów ze 109 różnych krajów. W roku 2020 można spodziewać się skokowego wzrostu zarówno liczby urządzeń obsługujących 5G, jak i uruchomionych sieci tego typu. IHS Markit szacuje, że w tym roku na rynek trafi 13,5 miliona smartfonów z obsługą 5G, ale w przyszłym będzie to już ponad 250 milionów. Do 2023 roku co czwarty smartfon będzie już wspierał łączność 5G.

Reklama

Rozwój 5G ma też napędzać rozwiązania sztucznej inteligencji. Do 2025 roku aż 2/3 smartfonów ma posiadać układy ułatwiające obliczenia związane z AI. Obecnie jesteśmy na etapie, gdzie możliwości sztucznej inteligencji są jeszcze mocno ograniczone, ale wraz z szybszym dostępem do sieci internet i mocy obliczeniowej w chmurach, inteligentni asystenci będą coraz popularniejsi i skuteczniejsi. Nie ograniczymy się przy tym tylko do telefonów komórkowych, zwiększy się także baza inteligentnych głośników. Według najnowszych analiz, do 2023 roku baza tych urządzeń przekroczy 800 mln sztuk, w porównaniu do obecnych 100 mln.


AI i 5G wspomogą też sektor rozrywki

W urządzenia rozrywkowe dla konsumentów coraz częściej będą wbudowywane funkcje AI. Na przykład kamery wyposażone w sztuczną inteligencję, połączone z telewizorami lub przystawkami streamingowymi będą wykorzystywać rozpoznawanie twarzy do wybierania preferencji użytkownika i przedstawiania mu rekomendacji. AI będzie także w stanie określać kluczowe momenty, na przykład zwycięskie gole w nagranym programie sportowym.

Gry w chmurze obniżyły bariery dla konsumentów, eliminując koszty sprzętu. W związku z tym producenci gier tego typu oraz materiałów rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej (VR/AR) będą mogli oferować użytkownikom dostęp do gier w dowolnej chwili i miejscu, przy użyciu mniejszych urządzeń. Zmniejszenie opóźnień w transmisji umożliwi wszechstronny rozwój gier VR/AR oraz globalnego rynku, który według autorów raportu był wart w 2018 r. ponad 100 mld USD. Pełny raport znajdziecie pod tym adresem.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama