Polska

OK SENIOR - być może to zakończy oszukiwanie ludzi starszych

Grzegorz Ułan
OK SENIOR - być może to zakończy oszukiwanie ludzi starszych

Ile to już razy pisałem Wam o oszukiwaniu ludzi starszych. Niezliczone postępowania i kary UOKiK za nieuczciwe praktyki, głównie pseudo firm telekomunikacyjnych, których przedstawiciele wmawiali seniorom, że są ich dotychczasowym operatorem i proponowali zmianę umowy. W rezultacie podpisywali nową, niekorzystną dla nich. Podobnie jest z innymi usługami, jak prąd czy gaz, gdzie handlowcy odwiedzają ludzi starszych w domach i tak samo proponują zmiany w umowie z ich dostawcami.

Takie praktyki trwają w najlepsze mimo kar UOKiK już od wielu lat. Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej (KIGS) postanowił więc zabrać się za ten problem z drugiej strony i zainicjował w tym roku Znak Jakości - OK SENIOR, czyli program certyfikacji personelu, dóbr i usług skierowanych do osób starszych. Ma on pozwolić seniorom i ich rodzinom na szybką identyfikację tych ofert, które spełniają cztery kryteria – są bezpieczne, zrozumiałe, potrzebne oraz przystępne. Jest to też pierwszy taki program w Uni Europejskiej, a co za tym idzie ma szanse na implementacje w innych krajach zrzeszonych w EU.


Program ten i kampania informacyjno - edukacyjna, która właśnie została uruchomiona, ma zachęcić firmy do wspierania osób starszych, a tym samym dostosowania usług i produktów pod osoby po 60 roku życia. Przykładowo, Orange przeszedł proces certyfikacji i otrzymał znak jakości OK SENIOR za swoją infolinię. De facto, osobom starszym wcale nie jest tak łatwo, móc zgłosić problem na infolinii, nie potrafią rozmawiać z „botami”, to samo tyczy się stron internetowych, które powinny być dostosowane do możliwości i wzroku osób starszych.


Aktualnie jesteśmy najliczniej starzejącym się społeczeństwem w Europie, a masa produktów mówi o działaniach anty - aging, a nie pro - aging. Założeniem działań KIGS, o których to fundacja chce mówić głośno jest praca nad nie wykluczaniem osób starszych przy tworzeniu przykładowo nowych technologii, ale o dostosowywanie tych technologii pod potrzeby i możliwości osób starszych. To technologia ma nam służyć, a nie na odwrót. Za chwile i my będziemy po 60-tce, chodzi o to, aby jak najszerzej móc dostosować szeroką gamę produktów pod seniorów, w końcu jest ich niemal 9 mln w Polsce.

Certyfikat może otrzymać każdy nawet osoba zajmująca się opieką nad osobami starszymi, przysłowiowy "sklep na rogu", produkt, ale i usługa dużych przedsiębiorstw czy koncernów, jak właśnie usługa infolinii Orange, czy usługa Tauronu Serwisant 24h plus. Pełny wykaz firm, które już otrzymały certyfikat znajdziecie pod tym linkiem, aktualnie znajduje się w nim 36 firm, które mają prawo posługiwać się znakiem OK SENIOR.


Jak wygląda cały proces certyfikacji? Przede wszystkim, aby ubiegać się o znak jakości, zgłaszane produkty czy usługi muszą spełniać cztery kryteria: mają być bezpieczne, zrozumiałe (czytelne w odbiorze tak, by osoby starsze były świadome tego, co kupują), potrzebne (czyli odpowiadające rzeczywistym potrzebom, chroniące przed nadużyciami) oraz przystępne (dostępne na rynku bez ograniczeń, a przy tym z czytelnym przekazem ofertowym oraz przystępnym serwisem posprzedażowym).


Po zgłoszeniu, przeprowadzany jest audyt, w trakcie którego robione są wywiady i ankiety z zakresu obsługi klienta 60+. Oceniana jest też strona internetowa pod kątem dostosowania treści i widoczności jej zawartości dla osób starszych. Weryfikacji poddawane są również dane firmy oraz komentarze w sieci na temat jej produktów czy usług. Poza tym analizują również ich regulaminy i umowy zawierane z konsumentami, a wszystko to dodatkowo sprawdzane jest przez symulowane wizyty „tajemniczych klientów seniorów”, również już po przyznaniu certyfikatu.


Sam program i trwająca kampania medialna, to nie wszystko. Prowadzone są również działania edukacyjne seniorów w ramach tzw. Uniwersytetów Trzeciego Wieku.

Wiesława Borczyk, Prezes Ogólnopolskiej Federacji Stowarzyszeń Uniwersytetów:

Wykłady skupiać się będą na problematyce ekonomicznego bezpieczeństwa seniorów w ich codziennym funkcjonowaniu. Chcemy zwiększyć świadomość konsumentów w wieku 60 + w zakresie obowiązującego prawa, które ma przede wszystkim ich chronić. Łącznie planowanych jest ponad 20 wystąpień, w pierwszej kolejności na terenie województw: małopolskiego, śląskiego, dolnośląskiego i opolskiego.

Do tego dojdą różnego rodzaju fora seniorów w gminach czy powiatach z lokalnymi władzami, radami seniorów i organizacjami pozarządowymi. Seniorzy będą otrzymywali na nich Paszporty OK SENIOR, które będą zawierały najważniejsze informacje dla seniorów na temat zasad bezpieczeństwa; przywilejów z racji wieku, wykaz najważniejszych instytucji, gdzie senior może uzyskać pomoc oraz pomocną listę podręcznych telefonów i adresów.

Rozdawane będą również naklejki na drzwi w mieszkaniach, na których będzie umieszczana dla nich szczegółowa instrukcja, jak się mają zachować, gdy odwiedza ich nieznajoma osoba.


Wydaje mi się, że całe to przedsięwzięcie do niezwykle potrzebne działania, dlatego też o nim piszemy. Być może i seniorzy nas nie czytają, ale z pewnością macie w swoich rodzinach osoby starsze, którym możecie przekazać informację o tym programie, który skierowany jest przede wszystkim dla seniorów, ale i także do ich rodzin, które mogą pomóc w szybkiej identyfikacji ofert czy produktów przeznaczonych i przyjaznych osobom starszym.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu