Felietony

Oby to był koniec spamu telefonicznego. Kiepskie reklamy do kosza

Albert Lewandowski
Oby to był koniec spamu telefonicznego. Kiepskie reklamy do kosza
8

Ochrona przed nękaniem wydaje się być rzeczą, która powinna być realna do spełnienia w 2019 roku. Okazuje się jednak, że do tego realnie jeszcze daleka droga, ale amerykański oddział AT&T podjął odpowiednie kroki w tą stronę.

Ochrona klientów, a sprzedaż danych

Nękanie użytkowników ciągłymi telefonami z niezwykłymi ofertami reklamowymi nie jest niczym nowym. Teraz jednak za sprawą najnowszych technologii wiele firm zdecydowało się na używanie do tego celu botów, które są odporne na rozmowy z klientami i przede wszystkim nie mają wad ludzkich pracowników, takich jak różny humor czy zmęczenie. O ile teraz takie rozwiązania po prostu bawią swoim niskim poziomem, o tyle w dłuższej perspektywie mogłyby stać się naprawdę niebezpieczne dla niektórych i jeszcze bardziej drażniące.

Naturalnie sami operatorzy mogą na tym zyskiwać. W końcu często w umowach zgadzamy się na dodatkowe profilowanie czy specjalne przetwarzanie danych osobowych w zamian za, np. niższą cenę usługi. W sumie może to dawać realne korzyści dla każdej ze stron.

Niestety, w praktyce klienci mogą liczyć na beznadziejnie wykonane automaty. Niewątpliwie potrafią one podnieść ciśnienie i błyskawicznie zachęcić do wyszukania informacji lub opcji w ustawieniach, która pozwoli skutecznie zablokować dany numer telefonu. Tu wisienką na torcie pozostają oczywiście numery prywatne. Muszę przyznać, że sam ostatnio otrzymałem połączenie z takiego numeru i po odebraniu usłyszałem syntetyczny głos, który brzmiał jak wygenerowany w Ivonie: Dzień doo-bry, z tej strony sąsiadka... Na wysłuchanie reszty nie starczyło mi ciekawości. Teoretycznie możemy zablokować w smartfonie wszystkie telefony z nieznanych numerów telefonów czy też tych prywatnych, ale nadal przerażające, ile firm może mieć dostęp do naszych danych.

Sprawdź też: Blokowanie połączeń na Androidzie i iOS.

Bezlitosne ataki

Z uwagi na rosnącą świadomość użytkowników, AT&T w USA postanowiło wziąć się na poważnie za takie sprawy. Uruchamiają właśnie usługę Call Protect, która od razu ma rozpoznawać takie połączenia i je automatycznie blokować już wewnątrz sieci. Niewątpliwie brzmi to ciekawie. Podobne rozwiązania proponują również inni operatorzy w USA: T-Mobile ma płatne ScamID, podobnie Verizon Premium Caller ID. W darmowej wersji Amerykanie mają Verizon Call Filter, ale to zabawne, że za takie rzeczy trzeba płacić. Z jednej strony klienci oddają swoje dane operatorom w zamian za zniżki i te informacje są sprzedawane dalej, a z drugiej użytkownicy mogą wykupić ochronę przed uciążliwymi połączeniami. W sumie całkiem dochodowy biznes.

Oczywiście nie wierzę w to, że połączenia z najlepszymi ofertami na garnki, zaproszeniami czy prostymi atakami socjotechnicznymi znikną. Tym bardziej nie chce mi się wierzyć w to, że operatorzy zadbają o ich wykluczenie, skoro to bardzo trudny temat i jednocześnie nie przynoszący im wymiernych korzyści. Niewątpliwie jeszcze wiele się tu wydarzy. Zważywszy na dynamicznie rozwijającą się tematykę generowania mowy przez boty i możliwość ich uczenia przez algorytmy sztucznej inteligencji, daje jeszcze tu ogromne szanse rozwoju. Tym bardziej pasjonujące staje się to, w jakim kierunku rozwiną się takie przypadkowe telefony...

Przeczytaj również: Sztuczna inteligencja w Polsce.

źródło: The Verge

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu