Felietony

Oby to był koniec spamu telefonicznego. Kiepskie reklamy do kosza

Albert Lewandowski
Oby to był koniec spamu telefonicznego. Kiepskie reklamy do kosza
Reklama

Ochrona przed nękaniem wydaje się być rzeczą, która powinna być realna do spełnienia w 2019 roku. Okazuje się jednak, że do tego realnie jeszcze daleka droga, ale amerykański oddział AT&T podjął odpowiednie kroki w tą stronę.

Ochrona klientów, a sprzedaż danych

Nękanie użytkowników ciągłymi telefonami z niezwykłymi ofertami reklamowymi nie jest niczym nowym. Teraz jednak za sprawą najnowszych technologii wiele firm zdecydowało się na używanie do tego celu botów, które są odporne na rozmowy z klientami i przede wszystkim nie mają wad ludzkich pracowników, takich jak różny humor czy zmęczenie. O ile teraz takie rozwiązania po prostu bawią swoim niskim poziomem, o tyle w dłuższej perspektywie mogłyby stać się naprawdę niebezpieczne dla niektórych i jeszcze bardziej drażniące.

Reklama

Naturalnie sami operatorzy mogą na tym zyskiwać. W końcu często w umowach zgadzamy się na dodatkowe profilowanie czy specjalne przetwarzanie danych osobowych w zamian za, np. niższą cenę usługi. W sumie może to dawać realne korzyści dla każdej ze stron.

Niestety, w praktyce klienci mogą liczyć na beznadziejnie wykonane automaty. Niewątpliwie potrafią one podnieść ciśnienie i błyskawicznie zachęcić do wyszukania informacji lub opcji w ustawieniach, która pozwoli skutecznie zablokować dany numer telefonu. Tu wisienką na torcie pozostają oczywiście numery prywatne. Muszę przyznać, że sam ostatnio otrzymałem połączenie z takiego numeru i po odebraniu usłyszałem syntetyczny głos, który brzmiał jak wygenerowany w Ivonie: Dzień doo-bry, z tej strony sąsiadka... Na wysłuchanie reszty nie starczyło mi ciekawości. Teoretycznie możemy zablokować w smartfonie wszystkie telefony z nieznanych numerów telefonów czy też tych prywatnych, ale nadal przerażające, ile firm może mieć dostęp do naszych danych.

Sprawdź też: Blokowanie połączeń na Androidzie i iOS.

Bezlitosne ataki

Z uwagi na rosnącą świadomość użytkowników, AT&T w USA postanowiło wziąć się na poważnie za takie sprawy. Uruchamiają właśnie usługę Call Protect, która od razu ma rozpoznawać takie połączenia i je automatycznie blokować już wewnątrz sieci. Niewątpliwie brzmi to ciekawie. Podobne rozwiązania proponują również inni operatorzy w USA: T-Mobile ma płatne ScamID, podobnie Verizon Premium Caller ID. W darmowej wersji Amerykanie mają Verizon Call Filter, ale to zabawne, że za takie rzeczy trzeba płacić. Z jednej strony klienci oddają swoje dane operatorom w zamian za zniżki i te informacje są sprzedawane dalej, a z drugiej użytkownicy mogą wykupić ochronę przed uciążliwymi połączeniami. W sumie całkiem dochodowy biznes.

Oczywiście nie wierzę w to, że połączenia z najlepszymi ofertami na garnki, zaproszeniami czy prostymi atakami socjotechnicznymi znikną. Tym bardziej nie chce mi się wierzyć w to, że operatorzy zadbają o ich wykluczenie, skoro to bardzo trudny temat i jednocześnie nie przynoszący im wymiernych korzyści. Niewątpliwie jeszcze wiele się tu wydarzy. Zważywszy na dynamicznie rozwijającą się tematykę generowania mowy przez boty i możliwość ich uczenia przez algorytmy sztucznej inteligencji, daje jeszcze tu ogromne szanse rozwoju. Tym bardziej pasjonujące staje się to, w jakim kierunku rozwiną się takie przypadkowe telefony...

Przeczytaj również: Sztuczna inteligencja w Polsce.

źródło: The Verge

Reklama

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Reklama